Reklama

Wiara

Zrozumieć Mszę św.

Jakie znaczenie mają słowa „Bierzcie, jedzcie… pijcie”?

Niedziela Ogólnopolska 24/2022, str. 18

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Adobe.Stock.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika: Jakie znaczenie mają słowa „Bierzcie, jedzcie… pijcie”?

Zaproszeniu Jezusa „bierzcie... jedzcie... pijcie...” – powtórzonemu w każdej relacji z Ostatniej Wieczerzy, czyli konsekracji – odpowiada faza celebratywna „Komunii Świętej” lub „obrzędów Komunii Świętej”: całość gestów i modlitw, które wykonywane są pomiędzy Ojcze nasz a modlitwą po Komunii Świętej. Jest to moment kulminacyjny Wieczerzy Pańskiej. (...) Gest łamania chleba przywołuje taki sam gest, wykonany przez Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy zgodnie z żydowskim zwyczajem, który kładł na ojca rodziny obowiązek łamania bochenka chleba i rozdawania kawałków współbiesiadnikom na znak wspólnoty braterskiej, czyli spożywania tego samego chleba. Obecnie kapłan przełamuje hostię, która jest większa, a małą jej cząstkę wkłada do kielicha (= immixtio, czyli zmieszanie postaci), aby ukazać, że Pan jest żywy. Gest łamania posiada zarazem znaczenie – wyłożone przez św. Pawła w Pierwszym Liście do Koryntian (10,17) – że jakkolwiek jesteśmy liczni, stajemy się jednym ciałem, spożywając ten sam Chleb życia, Chrystusa Pana. Łamaniu Chleba towarzyszy śpiew Baranku Boży: w koncelebrach zajmuje ono bowiem więcej czasu, jednak praktykuje się ten śpiew także w innych, mniej licznych zgromadzeniach, a to dla odzyskania jego znaczenia. Jest to śpiew wprowadzony w VI wieku, skierowany wprost do Jezusa Chrystusa, z użyciem tytułu, jakiego używał wobec Niego Jan Chrzciciel, ma więc pochodzenie ewangeliczne.

Obrzęd Komunii Świętej składa się z dwóch etapów. Najpierw kapłan wypowiada po cichu modlitwę i, po ukazaniu hostii zgromadzeniu ze słowami „Oto Baranek Boży...”, spożywa Ciało i Krew Pana. Drugi etap to Komunia Święta wszystkich wiernych, którym rozdaje się w zwykły sposób Ciało Pańskie tylko w znaku chleba, ale z możliwością komunikowania w wielu okolicznościach, także z kielicha. „Jest bardzo pożądane – czytamy w Ogólnym wprowadzeniu do Mszału rzymskiego – aby wierni, podobnie jak kapłan, który jest do tego zobowiązany, przyjmowali Ciało Pańskie z hostii konsekrowanych w czasie danej Mszy Świętej, a w przewidzianych przypadkach (por. OWMR 283) przystępowali do kielicha. Dzięki temu Komunia Święta ukaże się także przez znaki jako uczestnictwo w aktualnie sprawowanej Ofierze” (OWMR 85). Po ukazaniu hostii i zaproszeniu na ucztę Pańską („Błogosławieni zaproszeni...”) oraz odpowiedzi: „Panie, nie jestem godzien...” ustawia się procesja w stronę ołtarza, aby z rąk kapłana, i ewentualnie akolitów, otrzymać „Ciało Chrystusa”: na to stwierdzenie wiary każdy wierny odpowiada: „Amen” i komunikuje. Podczas Komunii wykonuje się śpiew, pomagający wyrażać braterską radość ze wspólnego spożywania Chleba życia.

Fragment z książki Rinaldo Falsiniego, Gesty i słowa Mszy świętej, Wydawnictwo Franciszkanów Bratni Zew, Kraków 2022

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-06-07 12:34

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na czym polega nowość życia chrześcijanina?

Niedziela Ogólnopolska 19/2025, str. 24

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

B. M. Sztajner/Niedziela

Obrzęd sakramentu chrztu św. dla każdego, kto go przyjmuje, jest momentem totalnej przemiany. Chodzi tu nie o zmianę, którą miałoby się tylko widzieć gołym okiem, lecz o taką, która związana jest z ogromną tajemnicą nowego życia. W obrzędach udzielania chrztu św. przemianę tę wyrażają nie tylko obmycie wodą, które wraz z konkretnymi słowami należy do istoty sakramentu, ale również gest nałożenia białej szaty. Taką szatę otrzymuje ochrzczone dziecko, ale także przywdziewa ją dorosły ochrzczony. Ten gest wykonywany był już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa. Oznacza on to, co wyrażają skierowane do chrześcijan w Kolosach słowa św. Pawła: „(...) boście zwlekli z siebie dawnego człowieka z jego uczynkami, a przyoblekli nowego, który wciąż się odnawia ku głębszemu poznaniu Boga, na obraz Tego, który go stworzył” (Kol 3, 9-10). Te słowa oznaczają nowość życia chrześcijan, wskazują na nowego człowieka, którym stał się każdy, kto uwierzył w Jezusa, wybrał Go jako swojego Pana oraz przyjął chrzest.
CZYTAJ DALEJ

Bulwesujące sceny w kościele. Wokalistka zatańczyła w wyzywającym stroju przed obrazem Jezusa Miłosiernego

Nagranie piosenkarki tańczącej na tle ołtarza, zawiera treści „budzące skojarzenia bluźniercze oraz naruszające szacunek należny przestrzeni sakralnej” – przekazał rzecznik archidiecezji warszawskiej ks. Przemysław Śliwiński. Dodał, że tego rodzaju materiały nie powinny być realizowane w kościele.

Na nagraniu udostępnionym przez piosenkarkę na TikToku widać, jak Luna Wielgomas tańczy w kościele na tle obrazu Jezusa Miłosiernego.
CZYTAJ DALEJ

Po raz pierwszy 10 katolickich biskupów-stulatków

2025-11-21 16:15

[ TEMATY ]

biskupi

100 lat

Vatican Media

Emerytowany biskup Montauban w południowej Francji, Jacques de Saint-Blanquat, obchodzi 21 listopada swoje setne urodziny. Tym samym, po raz pierwszy w Kościele katolickim będzie dziesięciu biskupów w wieku co najmniej 100 lat. Według aktualnych statystyk Kościół liczy 5,5 tys. biskupów.

Najstarszym biskupem jest obecnie 103-letni José de Jesus Sahagún de la Parra, emerytowany biskup Ciudad Lázaro Cárdenas, a wcześniej przez 24 lata biskup Tuli w Meksyku. Jest najstarszym biskupem-seniorem Kościoła katolickiego na świecie od lata 2022 roku. Jest też jednym z czterech ostatnich żyjących Ojców Soboru Watykańskiego II (1962-1965) i ostatnim, który uczestniczył w jego otwarciu w październiku 1962 roku. Meksykanin jest księdzem od 79 lat i biskupem od 64 lat. 1 stycznia hierarcha skończy 104 lata.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję