Reklama

Kościół

Kryzys w polskiej ekumenii?

Zwierzchnik polskiego prawosławia – abp Sawa zapowiedział, że prawosławni nie będą uczestniczyć w wydarzeniach z udziałem luterańskich prezbiterek, czyli kobiet księży.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To reakcja na uroczystość 7 maja w ewangelicko-augsburskim kościele Świętej Trójcy w Warszawie, podczas której zostało ordynowanych dziewięć diakonek. W ten sposób Kościół ewangelicko-augsburski dołączył do bardzo licznej rodziny wspólnot ewangelickich, które od wielu lat ordynują kobiety na duchownych.

W liście do prezesa Polskiej Rady Ekumenicznej – metodystycznego biskupa Andrzeja Malickiego – abp Sawa nazwał wspomnianą ceremonię udzieleniem święceń kapłańskich kobietom. Podkreślił, że „Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny (PAKP), zachowując naukę Świętych Apostołów i Praojców, takiej praktyki nie uznaje”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwierzchnik polskiego prawosławia zapowiedział też, że w związku z wyświęcaniem kobiet na kapłanów Kościół prawosławny wstrzymuje udział swoich przedstawicieli w różnorodnych spotkaniach ekumenicznych, na których obecne będą „prezbiterki”. Zastrzegł, że „w przypadku nasilenia się problemu” członkostwo PAKP w Polskiej Radzie Ekumenicznej, która, jak warto przypomnieć, obok Cerkwi prawosławnej skupia sześć Kościołów o tradycji protestanckiej i starokatolickiej, „zostanie zawieszone”.

Oświadczenie metropolity Sawy opiera się na błędnej przesłance, ponieważ ordynacja w Kościołach protestanckich – czy to kobiet, czy mężczyzn – nie jest tożsama ze święceniami kapłańskimi. Jest wprowadzeniem w urząd duchowny – nie jest sakramentem.

Reklama

W pierwszych komentarzach ze strony ewangelickiej przypomniano, że już wcześniej Kościoły: ewangelicko-metodystyczny i ewangelicko-reformowany oraz zielonoświątkowy w Polsce ordynowały kobiety na duchownych i nie powodowało to zakłóceń w relacjach ekumenicznych.

Kiedy w 2003 r. pierwsza – i jak dotąd jedyna – kobieta, Wiera Jelinek, została ordynowana na pastora w Kościele ewangelicko-reformowanym, w środowiskach katolickich wyrażano obawy, że może to ochłodzić relacje z tą wspólnotą. To były jednak tylko prywatne opinie teologów ekumenistów. Kierownictwo episkopatu Polski nie zajęło wówczas żadnego stanowiska, uznawszy, że ordynacja kobiety na księdza jest wewnętrzną sprawą Kościoła ewangelicko-reformowanego. Należy też wspomnieć, że kiedy papież Franciszek udawał się na uroczystość z okazji 500-lecia reformacji (2017 r.), Watykan nie stawiał warunków, żeby w nabożeństwie ekumenicznym nie uczestniczyły kobiety biskupki. A przecież w Szwecji funkcję prymasa Kościoła luterańskiego pełni kobieta!

Polscy luteranie bardzo długo dojrzewali do decyzji o ordynowaniu kobiet. Luteranin Polak przyjmował do wiadomości istnienie tej praktyki w bratnim Kościele za granicą, ale w swoim kraju wydawało mu się to trudne do wyobrażenia. Pewną nadzieję dał rok 1963, kiedy to absolwentkom teologii przyznano prawo prowadzenia katechezy i pomocy w duszpasterstwie. Kiedy jednak w 1990 r. Zgromadzenie Ogólne Światowej Federacji Luterańskiej w Kurytybie zalecało Kościołom krajowym wyraźne opowiedzenie się za ordynacją kobiet, podczas synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP uznano, że w naszym kraju jest na to jeszcze za wcześnie.

Reklama

W 1999 r. wybrano rozwiązanie pośrednie: kobietom umożliwiono pełnienie posługi diakona. W praktyce było tak, że mogły one odprawiać nabożeństwa, sprawować sakramenty, prowadzić śluby i pogrzeby, ale nie miały możliwości pełnienia funkcji proboszcza. Dochodziło do takich sytuacji, że kobieta diakon prowadziła dwie parafie, a formalnie proboszczem był pastor mieszkający i pracujący gdzie indziej.

W październiku 2021 r. synod Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP podjął decyzję o ordynowaniu kobiet na prezbiterki. Wywołało to lawinę komentarzy w mediach społecznościowych. Padały pytania: „A kiedy u katolików?”. Tego typu myślenie ujawnia teologiczną ignorancję. Nie da się stosować prostych kalek tam, gdzie pewne pojęcia czy praktyki oznaczają zupełnie co innego. W ciągu wieków każdy z Kościołów chrześcijańskich wypracował swoje praktykę kościelną i prawo wewnętrzne. Dziedzictwo każdego z nich zasługuje na szacunek, także w kwestiach spornych, które z naszego punktu widzenia są nie do przyjęcia. Prawdziwy ekumenizm polega na akceptacji partnera dialogu takim, jaki jest, a nie na obrażaniu się, że podejmuje kroki, które z naszego punktu widzenia są niewłaściwe.

Decyzja metropolity Sawy może mieć konsekwencje dla ruchu ekumenicznego w Polsce. Można się też spodziewać, że solidarność z Kościołem ewangelicko-augsburskim wyrażą inne Kościoły z rodziny protestanckiej i to może być tym „nasilaniem się problemu”, o którym wspomina abp Sawa.

2022-05-31 14:43

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czyż Chrystus jest podzielony?

Dnia 22 stycznia w zgierskim kościele ewangelicko-augsburskim Opatrzności Bożej zakończyła się Oktawa Modlitw o Jedność Chrześcijan w archidiecezji łódzkiej. W tym roku modlitwom przyświecało hasło „Czyż Chrystus jest podzielony?” Słowa te zostały zaczerpnięte z Pierwszego Listu św. Pawła Apostoła do Koryntian (1 Kor 1,1-17). Materiały na tegoroczny Tydzień Modlitw przygotowali chrześcijanie z Kanady. W kościołach rzymskokatolickich, a także w świątyniach i kaplicach bratnich wspólnot chrześcijańskich były odprawiane nabożeństwa ekumeniczne. Duchowni różnych Kościołów składali wspólne świadectwo wiary w Trójjedynego Boga.
CZYTAJ DALEJ

Panie, ucz mnie uczciwości i gotowości niesienia pomocy potrzebującym!

2024-12-12 07:49

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Tomsickova/fotolia.com

Adwent jest zaproszeniem do zwracania uwagi na rzeczy proste, przede wszystkim zaś na osoby, które są obok. Do rzeczy zwyczajnych, lecz ważnych, należą: radość, wdzięczność, pokora, świadomość swoich obowiązków i powołania, uczciwość w życiu, sumienność, szczere poczucie odpowiedzialności. Nimi więc mamy obdarowywać bliskich.

Gdy Jan nauczał nad Jordanem, pytały go tłumy: «Cóż mamy czynić?» On im odpowiadał: «Kto ma dwie suknie, niech się podzieli z tym, który nie ma; a kto ma żywność, niech tak samo czyni». Przyszli także celnicy, żeby przyjąć chrzest, i rzekli do niego: «Nauczycielu, co mamy czynić?» On im powiedział: «Nie pobierajcie nic więcej ponad to, co wam wyznaczono». Pytali go też i żołnierze: «a my co mamy czynić?» On im odpowiedział: «Na nikim pieniędzy nie wymuszajcie i nikogo nie uciskajcie, lecz poprzestawajcie na waszym żołdzie». Gdy więc lud oczekiwał z napięciem i wszyscy snuli domysły w swych sercach co do Jana, czy nie jest Mesjaszem, on tak przemówił do wszystkich: «Ja was chrzczę wodą; lecz idzie mocniejszy ode mnie, któremu nie jestem godzien rozwiązać rzemyka u sandałów. On będzie was chrzcił Duchem Świętym i ogniem. Ma on wiejadło w ręku dla oczyszczenia swego omłotu: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym». Wiele też innych napomnień dawał ludowi i głosił dobrą nowinę.
CZYTAJ DALEJ

Polska - Ukraina 2:1 w towarzyskim meczu hokeja na lodzie

2024-12-12 20:58

[ TEMATY ]

hokej

PAP/Darek Delmanowicz

Hokeiści reprezentacji Ukrainy i Polski przed rozpoczęciem meczu towarzyskiego, 12 bm. w Sanoku.

Hokeiści reprezentacji Ukrainy i Polski przed rozpoczęciem meczu towarzyskiego, 12 bm. w Sanoku.

Reprezentacja Polski w hokeju pokonała w Sanoku Ukrainę 2:1 w pierwszym meczu towarzyskim. Drugi odbędzie się w piątek.

Polska – Ukraina 2:1 (1:1, 0:0, 1:0)
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję