Reklama

Niedziela Wrocławska

Pięć lat Wartościowej Edukacji

Zespół Szkół Salezjańskich „Don Bosco” świętuje jubileusz 5-lecia. O tym, co udało się przez te pięć lat zbudować, o odkrywaniu i kształtowaniu talentów z dyrektorem ks. Jerzym Babiakiem rozmawia Magdalena Lewandowska.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Magdalena Lewandowska: Wrocławski Salez to duża, wielowymiarowa inicjatywa edukacyjna: Salezjańskie Przedszkole, Szkoła Podstawowa i Liceum Salezjańskie. Co udało się zrealizować przez te 5 lat i jaki jest dzisiaj Salez?

Ks. Jerzy Babiak: O tym, jaki jest Salez na pewno świadczą owoce. Tak chcę też naszą szkołę odczytywać po tych pięciu latach. A jest wiele bardzo dobrych owoców, co tylko potwierdza, że to dzieło ma swoje ważne miejsce w katolickiej przestrzeni edukacyjnej Wrocławia. Widzimy silny progres szkoły. Progres, który łączy się m.in. z ilością uczniów – zaczynaliśmy od 315, dzisiaj tych uczniów jest 790. Ten przyrost jest bardzo duży i bardzo szybki. Powiększyła się też kadra pracowników – na początku 24, teraz szkołę współtworzy 115 osób tu pracujących. Oferta, która została przez nas przygotowana i wartości tutaj obecne są dobrze postrzegane i potrzebne we Wrocławiu. W skali Polski we Wrocławiu jest niestety mało szkół katolickich, a z drugiej strony jak wiele mamy fantastycznych, katolickich rodzin, które szukają bezpiecznego miejsca z wartościami dla edukacji swoich dzieci.

Reklama

Te pięć lat było dopiero pierwszym krokiem, który postawiliśmy, początkiem naszej drogi. Jako kapłan jestem głęboko przekonany, że Boża Opatrzność prowadzi to dzieło. Przez ten krótki czas udało nam się bardzo dużo zrobić. Oprócz rozwoju młodych ludzi, myślę także o dużych remontach i zewnętrznym odnowieniu szkoły. Budynek, który dostaliśmy, był na początku w tragicznym stanie, a już udało się go doprowadzić do stanu bardzo dobrego, ciekawego i inspirującego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jaki styl wychowania i edukacji prezentuje Salez?

Jesteśmy szkołą katolicką, opieramy się na wartościach ewangelicznych, w naszej szkole te wartości są promowane, rozwijane, o nich się mówi. Do tego dokładamy system prewencyjny św. Jana Bosko, co jest bliskie salezjanom i naszemu charyzmatowi. Budując koncepcję tej szkoły od początku bardzo zależało mi na tym, aby naszym fundamentem wychowawczym była postawa solidarności i otwartości. Już na starcie stworzyliśmy projekty pomagania krajom misyjnym, w których uczestniczy cała szkoła, wolontariat misyjny i wolontariat szkolny. Trudna sytuacja na Ukrainie pokazała, że Salez rzeczywiście jest solidarny – oprócz pomocy materialnej przyjęliśmy do szkoły 90 uczniów z Ukrainy.

Chociaż liczy się dla nas wysoki poziom nauki, ważne miejsce w wizji szkoły zajmuje też odkrywanie i kształtowanie talentów. To jest dla nas tak samo istotne, jak pozyskiwanie wiedzy przez uczniów. Stworzyliśmy system, który daje młodym ludziom możliwość uczestniczenia w różnego rodzaju kołach zainteresowań. Mamy ich bardzo wiele, właśnie po to, żeby mogli odkryć swoje talenty i żeby je rozwijali. Dopracowujemy nasz system cały czas, bo to bardzo duże szkolne przedsięwzięcie, ale jesteśmy przekonani, że to właśnie jest przyszłość edukacyjna.

Wychowanek Salezu, kim będzie?

Dobry chrześcijanin i uczciwy obywatel – to nasze motto i takie postawy chcemy kształtować. Dążymy do tego, żeby był to człowiek mądry, wrażliwy, z szacunkiem patrzący na ludzi żyjących na całym świecie. Człowiek wierzący i praktykujący, kochający Boga i Ojczyznę. To też człowiek radosny i tą radość niosący innym – o tym często mówił i do tego zachęcał ks. Bosco. I oczywiście chcemy tego człowieka wyposażyć w potrzebną wiedzę. W szkole staramy się, aby uczeń pozyskiwał wiedzę w ciekawy i mądry sposób, żeby sam był jej odkrywcą, a nie tylko odbiorcą. Na tym nam bardzo zależy – uczeń jako twórca, kreator zaangażowany w odkrywanie tajemnicy na lekcjach, a nie osoba, która tylko otrzymuje informacje i musi ją zapamiętać. Stawiamy na innowacyjność, kreatywność, kształtowanie umiejętności pracy zespołowej także w trudnych sytuacjach.

Salez zaprasza na jubileuszową Eucharystię 20 maja o godz. 9 do kościoła św. Michała Archanioła, a do wspólnego, radosnego świętowania podczas Festynu 29 maja od godz. 13, na ul. Świętokrzyskiej 45-55.

2022-05-17 08:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W ślady Jana Pawła II

Niedziela rzeszowska 3/2023, str. IV

[ TEMATY ]

jubileusz szkoły

Damian Budziwojski

Jednym z punktów programu był polonez w wykonaniu uczniów

Jednym z punktów programu był polonez w wykonaniu uczniów

Wspólnota szkoły w Gliniku przeżyła niedawno wyjątkowy, radosny, niezapomniany dzień, pełen zadumy, refleksji, dobrych emocji, wzruszających spotkań i wspomnień.

Uroczystość jubileuszowa 70-lecia szkoły rozpoczęła się Mszą św. w kościele parafialnym św. Maksymiliana Marii Kolbego w Gliniku. Mszy św. przewodniczył oraz homilię wygłosił bp Edward Białogłowski. We Mszy św. uczestniczyli: ks. Józef Kłosowski – dziekan dekanatu i proboszcz parafii w Brzezinach, ks. dr Piotr Potyrała – dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej i ks. Ryszard Potyrała – proboszcz parafii w Gliniku. Następnie wszyscy w uroczystym pochodzie wraz z pocztem sztandarowym udali się do szkoły, gdzie zostały złożone kwiaty pod tablicą pamiątkową poświęconą patronowi szkoły św. Janowi Pawłowi II.
CZYTAJ DALEJ

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.

Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
CZYTAJ DALEJ

Chłopiec z Mediolanu – jaki naprawdę był Carlo Acutis?

2025-04-07 13:32

[ TEMATY ]

film

bł. Carlo Acutis

Vatican Media

Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.

„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję