Reklama

Niedziela Małopolska

Jej nowy dom

Najświętsza Maryja Panna Królowa Polski, której uroczystość obchodzimy 3 maja, jest patronką parafii na Woli Justowskiej w Krakowie. Wierni szykują się do długo wyczekiwanej konsekracji kościoła, budując Maryi nowy ołtarz…

Niedziela małopolska 18/2022, str. III

[ TEMATY ]

konsekracja ołtarza

konsekracja kościoła

Anna Bandura/Niedziela

Proboszcz ks. Roman Łędzki pokazuje kolejny szkic projektu ołtarza

Proboszcz ks. Roman Łędzki pokazuje kolejny szkic projektu ołtarza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Anna Bandura: Od realizacji tego projektu zależy ustanowienie daty konsekracji kościoła. Po trwającej 20 lat budowie świątyni zapewne nie możecie się doczekać tej chwili…

Ksiądz Roman Łędzki: Chcieliśmy konsekrować kościół już na 70-lecie istnienia parafii, czyli w 2020 r. Ale, żeby tego dokonać, świątynia powinna mieć już swój końcowy wystrój. Udało się odprawić pierwszą Mszę św. w górnym kościele w 2020 r., jednak wciąż pracujemy nad niektórymi ważnymi projektami, w tym nad projektem ołtarza.

Jego wygląd jest nieszablonowy. Co symbolizują poszczególne elementy?

Z tabernakulum ma wychodzić płomień otulający obraz Matki Bożej Częstochowskiej – otrzymany w darze od paulinów z Jasnej Góry po pożarze naszego kościoła w 2002 r. Ten gorejący krzak jest znakiem obecności Boga, który objawił się Mojżeszowi. Podobnie Bóg ukazał się w Maryi. Narodził się z Niej i ona zapłonęła Bożym ogniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ołtarz miałby zostać zbudowany z drewna, również z wykorzystaniem fragmentów uratowanych z pożaru pierwotnego kościoła. Jak zaznaczył w opisie projektu architekt, „formy linearne są zapisem ekspresji wyniesienia Maryi na ołtarze”. To dynamika działania Ducha Świętego, za którego przyczyną Matce Bożej nadano tytuł Królowej Polski. Najpierw w 1608 r. Maryja objawiła się jezuicie Juliuszowi Mancinellemu i poleciła, by nazywać ją Królową Polski, a później król Jan Kazimierz, składając śluby lwowskie w 1656 r., obrał Matkę Bożą za Królową państwa. Otrzymaliśmy pewien głos, że w głównym ołtarzu powinien zawisnąć właśnie ten obraz – Matki Bożej Łaskawej Lwowskiej, bo przed nią król wypowiadał słowa ślubów. Ale to przecież do Matki Bożej Częstochowskiej jeździł kard. Wyszyński i właśnie ten wizerunek dostaliśmy w darze z Jasnej Góry.

A co prezentują boczne ołtarze?

Po lewej i po prawej stronie ołtarza miałyby się pojawić płaskorzeźby św. Jana Pawła II – naszego wielokrotnego gościa, a także św. Józefa, oblubieńca Maryi, któremu powierzyliśmy budowę nowego kościoła. Wierzymy, że dzięki niemu udało się zakończyć te prace.

Jak wygląda kult Matki Bożej Królowej Polski w waszej parafii?

Opiece Matki Bożej polecamy się codziennie, a szczególnie czcimy Najświętszą Maryję Pannę Królową Polski w jej uroczystość 3 maja. Do odpustu parafialnego przygotowujemy się zwłaszcza duchowo, przeznaczając jeden dzień na spowiedź św. Homilie głosi ksiądz rekolekcjonista, ale w tym roku będzie wyjątkowo inaczej. Przyjedzie do nas nasz poprzedni wikary – ks. Bartłomiej Wajda. Cieszymy się na to ponowne spotkanie!

Czego możemy się dziś uczyć od Matki Bożej Królowej Polski?

Jeżeli rzeczywiście uznajemy Matkę Bożą jako królową, to powinniśmy być jej posłusznymi dziećmi. W Kanie Galilejskiej Maryja powiedziała sługom: „zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie mój Syn”. Wprowadzając te słowa w życie, przyjęliśmy na starej plebanii 8 uchodźców z Ukrainy – 3 kobiety i 5 dzieci. Ksiądz Marek Malec, wikariusz zorganizował nawet obraz Matki Bożej Berdyczowskiej, za wstawiennictwem której modlimy się codziennie na Różańcu, przed wystawionym Najświętszym Sakramentem. Chcielibyśmy widzieć na tej modlitwie więcej osób. To ważne, żeby właśnie teraz łączyć się na wspólnych prośbach o pokój…

2022-04-26 11:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jedyne takie miejsce

Niedziela wrocławska 49/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

konsekracja ołtarza

Ks. Łukasz Romańczuk/Niedziela

W kaplicy odbywa się całodobowa adoracja Najświętszego Sakramentu

W kaplicy odbywa się całodobowa adoracja Najświętszego Sakramentu

To jest miejsce, w którym Bóg chce się spotykać z nami i chce nam dać to, co ma najcenniejszego, Siebie – powiedział abp Józef Kupny, podczas poświęcenia i konsekracji ołtarza w kaplicy na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu.

Przed rozpoczęciem Eucharystii wszyscy zgromadzili się w holu przed kaplicą. Tam słowa przywitania i podziękowania wygłosił ks. Jan Kleszcz, duszpasterz kolejarzy oraz proboszcz parafii św. Jerzego Męczennika i Podwyższenia Krzyża Świętego we Wrocławiu – Brochowie.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Strefa Gazy/ Flotylla Sumud ogłosiła stan wyjątkowy z obawy przed interwencją Izraela

2025-10-01 20:36

[ TEMATY ]

strefa gazy

pixabay.com

Alarm

Alarm

Izraelska marynarka wojenna rozpocznie przechwytywanie łodzi z flotylli Global Sumud w ciągu godziny. Na pokładach jednostek ogłoszono stan wyjątkowy - poinformowali w środę organizatorzy akcji, cytowani przez agencję Reutera.

Flotylla poinformowała, że w jej okolicy dostrzeżono 20 izraelskich okrętów wojennych. Dodano, że okręty zbliżyły się na odległość ok. 3 mil morskich. Flotylla ogłosiła wcześniej, że znajduje się mniej niż 80 mil morskich (ok. 148 km) od blokowanej Strefy Gazy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję