Reklama

Zjawisko z pogranicza jawy i snu (2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bardzo często nie dostrzegamy ekonomicznych skutków globalizacji, lub nie rozpatrujemy ich w tym kontekście. Częściej zjawisko to jawi nam się jako powszechny i nieograniczony dostęp do informacji i rozrywek. Idea globalnej kultury już w swojej definicji zawiera chęć dotarcia do jak najszerszych warstw społeczeństwa, stworzenia uniwersalnej kultury, do której mogłaby się odnieść jak największa ilość nacji. Ten typ globalizacji jest sztucznie wymyślonym tworem, bez podstaw historycznych czy obyczajowych i dąży do ujednolicenia jednostek. W tej sferze globalizację często utożsamiamy z amerykanizacją życia. Model ten jest propagowany szczególnie w krajach rozwijających się, choć często nie pasuje do lokalnej rzeczywistości. Obraz tej powszechnej kultury nie jest zbyt zachęcający. Mass media chętnie przyjęły styl "lekki, łatwy i przyjemny", uprościły obraz świata, odrzucając tematy trudne lub niewygodne. Jednocześnie przeżywamy falę przemocy, która dobija się do nas przez szklane ekrany telewizorów. Producenci zapewniają sobie maksymalną oglądalność, w myśl sloganu "sex and violence". Widzom skutecznie wyłącza się szare komórki, karmiąc ich ogłupiającymi serialami. Za tym idzie zdejmowanie programów wartościowych, interesujących, lecz przeznaczonych dla wąskiej grupy, a przez to nieekonomicznych. Jakość ciągle przechodzi w ilość.
Naszą sferę kulturalną i duchową starają się teraz budować "Big Brother", restauracje Mc Donald´s i filozofia Wschodu. Ta dziwna hybryda, mająca swoje korzenie w ideologii ruchu New Age, rości sobie prawo do monopolizacji kultury, do wyłączności na kreowanie ludzkich gustów i przekonań. Mimo iż jest, a przynajmniej stara się być, prostolinijna, przebojowa i otwarta, nie zgadza się na współistnienie innych kultur. Globalna ludzkość powinna wyznawać przecież globalne wartości. Tolerancyjność globalizacji sprowadza się do uniformizacji i ujednolicenia ludzi, gdyż to pozwoliłoby jej bezproblemowo kontrolować i sterować społeczeństwami. "Jedność rodzi konformizm, a konformizm i nietolerancja to dwie strony tej samej monety".
Zjednoczenie kultur, do którego chcą doprowadzić procesy globalizacyjne, w praktyce jest niemożliwe. Piękno tradycji i obyczajowości tkwi w ich niezależności i niepowtarzalności. Próba łączenia oznacza raczej narzucenie nowego porządku. Różnice kulturowe między poszczególnymi krajami są bardzo duże i nie można ich pominąć. Zwrócił uwagę na to Alvin Toffler, poruszając drobny problem w odmierzaniu i pojmowaniu czasu. "Każda kultura ma swoje charakterystyczne tempo rozwoju. F. M. Esfandiary, powieściopisarz i eseista irański, opowiada o sprzeczności dwóch różnych systemów odmierzania czasu, jaka zaistniała w okresie przed II wojną światową, kiedy to niemieccy konstruktorzy pomagali w budowie linii kolejowej w jego kraju. Irańczyków, podobnie jak całą ludność Bliskiego Wschodu, charakteryzuje w porównaniu z Amerykanami czy Zachodnioeuropejczykami znacznie mniejsze napięcie psychiczne w stosunku do upływającego czasu. Kiedy robotnicy załóg irańskich systematycznie spóźniali się do pracy o dziesięć minut, Niemcy, sami zapędzeni, ale superpunktualni, zaczęli ich masowo zwalniać. Inżynierowie irańscy natrafili na kompletną barierę niezrozumienia, kiedy starali się przekonać Niemców, że wedle standardów bliskowschodnich robotnicy przychodzili niezwykle punktualnie i właściwie powinni spotykać się za to z pochwałą". Wydaje się zatem, że globaliści chcą zlikwidować podział na nacje i narodowości, a wprowadzić tylko podział na biednych i bogatych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Tłumy miłośników modlitwy różańcowej w Rokitnie

2025-10-04 17:47

[ TEMATY ]

Rokitno

Diecezjalna Pielgrzymka Żywego Różańca

Karolina Krasowska

Rokitno, Diecezjalna Pielgrzymka Róż Żywego Różańca i Apostolatu Margaretka

Rokitno, Diecezjalna Pielgrzymka Róż Żywego Różańca i Apostolatu Margaretka

Tłumy wiernych – miłośników modlitwy różańcowej z całej diecezji - przybyły 4 października do Rokitna na Diecezjalną Pielgrzymkę Róż Żywego Różańca i Apostolstwa Margaretka. Spotkaniu przewodniczył pasterz diecezji bp Tadeusz Lityński.

Tegoroczna Diecezjalna Pielgrzymka Róż Żywego Różańca i Apostolstwa Margaretka do Sanktuarium Matki Bożej Cierpliwie Słuchającej w Rokitnie była wyjątkowo liczna, gdy chodzi o frekwencję. Rozpoczęła się Różańcem z procesją pocztów sztandarowych. Później swoim świadectwem podzielił się Adrian Pakuła, twórca i koordynator rekolekcji ODDANIE33, który przyjechał z Poznania. Zwrócił uwagę, że modlitwy członków Żywego Różańca dopomagają Matce Bożej w ratowaniu dusz:
CZYTAJ DALEJ

Różaniec otwiera serca na Boga

2025-10-05 08:03

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W Sanktuarium Matki Bożej Dzikowskiej w Tarnobrzegu odbyła się XV Diecezjalna Pielgrzymka Kół Żywego Różańca. Wierni z całej diecezji przybyli, by wspólnie modlić się, dziękować za otrzymane łaski i zawierzyć Maryi swoje intencje.

Tarnobrzeskie spotkanie miało miejsce w gościnnych murach sanktuarium i klasztoru Ojców Dominikanów, którzy z otwartym sercem przyjęli pielgrzymów. Uczestnicy mogli nie tylko wziąć udział w modlitwie i Eucharystii, ale również poznać bogatą historię cudownego obrazu Matki Bożej Dzikowskiej, kościoła oraz dominikańskiego klasztoru – miejsca od wieków związanego z duchowością różańcową.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję