Reklama

Elementarz biblijny

Nowe stworzenie

Niedziela Ogólnopolska 25/2021, str. V

Adobe.Stock.pl

Czytany dziś fragment Listu św. Pawła mówi o potędze miłości Chrystusa, objawionej na krzyżu. Ta szalona miłość dotknęła go pod Damaszkiem i stała się motorem jego nowego życia. „Skoro Jeden umarł za wszystkich, to wszyscy pomarli”. Skoro grzech Adama jest udziałem wszystkich ludzi, to zbawcza śmierć Chrystusa daje wszystkim możliwość udziału w Jego zwycięstwie. Sakrament chrztu nie zapewnia jednak automatycznie nowego życia w Chrystusie. Nie każdy bowiem przyswaja sobie owoce Jego zwycięstwa nad śmiercią. Wielu chrześcijan poznało Chrystusa tylko „według ciała”. Tak też znał Go Szaweł przed nawróceniem, kiedy jednak przyjął chrzest z rąk Ananiasza, stał się jakby częścią „nowego stworzenia”.

Reklama

Motyw „nowego stworzenia”, już wcześniej obecny w nauczaniu Apostoła Narodów, teraz wychodzi na pierwsze miejsce. Formuła ta zakorzeniona jest w końcowej części Księgi Izajasza, powstałej po powrocie narodu z niewoli babilońskiej. Prorok zapowiada tam, że już teraz Bóg zaczyna stwarzać „nowe niebo i ziemię nową” (por. Iz 65, 17; 66, 22). Myśl ta została podjęta w judaizmie u progu Nowego Testamentu. Reguła Zrzeszenia esseńczyków z Qumran mówi, że nadchodzi koniec panowania ciemności i czas „nowego stworzenia” (4, 25). Również ówczesne apokalipsy żydowskie zapowiadają końcową przemianę i odnowienie stworzonego świata. Judaizm wyznawał wiarę w odnowienie kosmiczne, jakie dokona się na końcu dziejów.

W nauczaniu św. Pawła chodzi jednak o coś więcej niż tylko odnowienie porządku stworzenia. „Jeżeli (...) ktoś pozostaje w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. To, co dawne, minęło, a oto wszystko stało się nowe” (2 Kor 5, 17). Język grecki używa dwóch pojęć na określenie nowości: neos i kainos. Pierwsze z nich odnosi się do „renowacji”, jak w przypadku odbudowy świątyni czy też nowych zbiorów z winnicy. Przymiotnik kainos oznacza natomiast radykalną nowość, wydarzenia bez precedensu. Święty Paweł tak właśnie pojmuje „nowe stworzenie”. Formuła ta pojawi się jeszcze tylko raz w Nowym Testamencie, także u św. Pawła, w kontekście krzyża Chrystusowego: „Bo ani obrzezanie nic nie znaczy, ani nieobrzezanie, tylko nowe stworzenie” (Ga 6, 15).

Można przypuszczać, że jest to formuła, z którą Apostoł spotkał się już w Antiochii, w początkach swej pracy misyjnej. Judaistyczna idea nowego stworzenia, która dokona się u kresu dziejów, została przez niego odniesiona do teraźniejszości. Przyjście Chrystusa jest bowiem momentem zwrotnym w dziejach świata. Śmierć Chrystusa zakończyła dawny sposób ludzkiej egzystencji. Sakrament chrztu „zanurza” nas w Chrystusa i włącza we wspólnotę Kościoła, który jest Jego ciałem. Wierzący są włączeni w Chrystusa po to, aby mieć udział zarówno w Jego śmierci, jak i zmartwychwstaniu. Odtąd, żyjąc w ciele, nie żyją już „według ciała”.

2021-06-15 11:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czas odmierzał miłością

Przy Skwerze ks. Jana Twardowskiego, tuż obok pomnika kard. Stefana Wyszyńskiego na Krakowskim Przedmieściu otwarto wystawę „Czas to miłość” poświęconą Prymasowi Tysiąclecia.

Wystawa składa się z dziesięciu plansz, na których przedstawione zostały najważniejsze słowa kard. Wyszyńskiego z kolejnych dekad jego życia. Zaprezentowano także archiwalne fotografie oraz istotne punkty biografii prymasa.

CZYTAJ DALEJ

Krakowskie ŚDM we wspomnieniach włoskiego dziennikarza

2021-07-28 08:28

[ TEMATY ]

ŚDM w Krakowie

Archiwum Paolo Fucili

Fucili Paolo

Fucili Paolo

Paolo Fucili od zawsze był zafascynowany Światowymi Dniami Młodzieży. Jako dziennikarz uczestniczył po raz pierwszy w historycznym ŚDM, który miał miejsce w Rzymie w czasie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. Dla telewizji włoskiego Episkopatu TV2000 relacjonował ŚDM w Krakowie. W międzyczasie napisał książkę o historii Dni Młodzieży. Z okazji piątej rocznicy spotkania Franciszka z młodzieżą świata w Krakowie przeprowadziłem z nim krótką rozmowę.

Włodzimierz Rędzioch: - Co oznaczało dla Ciebie uczestnictwo w ŚDM w Krakowie?

CZYTAJ DALEJ

Umundurowanie, pistolety, odznaczenia..czyli ślady PW w Drzonowie

2021-07-28 12:08

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Muzeum Drzonów

Karolina Krasowska

Krzyż Powstańczy – nieformalne odznaczenie nadawane w czasie powstania warszawskiego, wykonane ze zdobytych niemieckich krzyży walecznych. Do nich doklejano polską monetę, na której ryto znaczek Polski Walczącej oraz datę 1944

Krzyż Powstańczy – nieformalne odznaczenie nadawane w czasie powstania warszawskiego, wykonane ze zdobytych niemieckich krzyży walecznych. Do nich doklejano polską monetę, na której ryto znaczek Polski Walczącej oraz datę 1944

Od soboty w Warszawie trwają obchody 77. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Kulminacyjne obchody wydarzenia odbędą się 1 sierpnia.

W poszukiwaniu śladów Powstania w naszym regionie warto udać się do Lubuskiego Muzeum Wojskowego w Drzonowie, gdzie jest specjalna gablota poświęcona zrywowi naszych rodaków przeciw okupantowi hitlerowskiemu. Można w niej zobaczyć jak zmieniało się umundurowanie powstańców, pistolety VIS-a, a także pistolet maszynowy Błyskawica znaleziony przed kilkoma laty w okolicach Słubic. Bardzo ciekawym eksponatem jest też Krzyż Powstańczy – nieformalne odznaczenie nadawane w czasie powstania warszawskiego, wykonane ze zdobytych niemieckich krzyży walecznych. Do nich doklejano polską monetę, na której ryto znaczek Polski Walczącej oraz datę 1944 czy medal z podobizną gen. Stefana "Grota" Roweckiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję