Reklama

Ziarno gorczycy

Niedziela Ogólnopolska 24/2021, str. V

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus w swoim nauczaniu często posługiwał się obrazami zaczerpniętymi z życia rolniczego. Jednym z motywów wykorzystanych w tym nauczaniu było ziarno gorczycy. Grecki termin sinapi oznaczający takie ziarno pojawia się w Mt 13, 31; 17, 20; Mk 4, 31; Łk 13, 19; 17, 6.

Kiedyś uważano, że gorczyca to nie był żaden ze znanych dzikich gatunków tej rośliny w Palestynie, ale tzw. drzewo arakowe (łac. salvadora persica), które występowało w południowej części kraju. Ta teoria upadła i dziś uczeni uważają, że chodzi jednak o prawdziwą gorczycę (łac. sinapis nigra), która rośnie dziko w Palestynie, zwłaszcza w pobliżu jeziora Genezaret. W Jezusowych przypowieściach wspomniana roślina określana jest jako mająca najmniejsze ze wszystkich nasion, ale kiedy zostają one zasiane, wyrasta ponad inne krzewy, aż staje się drzewem. Trudności z identyfikacją tej rośliny związane były z tym, że w rzeczywistości istniały mniejsze nasiona niż ziarno gorczycy, a także z faktem określenia jej finalnej wersji mianem drzewa – i to bardzo dużego. Wielu badaczy potraktowało dosłownie użyte przez Jezusa porównanie i próbowało odnaleźć taką roślinę, która będzie spełniać wszystkie wspomniane kryteria. Zapomniano przy tym, że Jezus w swoim nauczaniu posługiwał się mową potoczną, a nie językiem naukowym, i w związku z tym należy się liczyć z obrazowym sposobem wypowiedzi. Widoczne jest to zwłaszcza w Łk 13, 19, gdzie jest mowa o tym, że z ziarna gorczycy wyrasta drzewo (choć trzeba pamiętać, że tym mianem ludzie Wschodu określali także większe krzewy). Samo ziarno rośliny sinapis nigra znane jest ze swych niewielkich rozmiarów, które stały się wręcz przysłowiowe (potwierdza to np. Talmud). Gorczyca jest rośliną jednoroczną, znaną także z bardzo szybkiego wzrostu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Jezusowym nauczaniu motyw ziarna gorczycy pojawia się najpierw w kontekście prezentacji królestwa Bożego. W Mt 13, 31 (por. Mk 4, 31; Łk 13, 19) królestwo Boże jest porównane właśnie do ziarna gorczycy, które zostało wsiane w ziemię i wyrasta na wielkie drzewo. Widać tu wyraźnie kontrast, który tworzy małe ziarno z wielkim drzewem. Dzięki takiemu ukazaniu dynamizmu królestwa Bożego podkreślona została dysproporcja między niepozornymi początkami tego królestwa a jego pełnym rozwojem.

Inną parą tekstów wykorzystujących motyw ziarna gorczycy jest Mt 17, 20; Łk 17, 6, gdzie Jezus mówi do uczniów o potrzebie wiary. Gdyby ich rzeczywista wiara była taka jak ziarnko gorczycy, byliby w stanie przenosić góry. Wielu komentatorów proponuje, aby zwrócić tutaj uwagę nie na „rozmiar” wiary – co mogłoby sugerować, że do wielkich rzeczy wystarczy mała wiara – a raczej na jej wyrazistość, tak jak wyraziste w smaku jest ziarno gorczycy.

2021-06-08 12:34

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

2024-04-18 13:53

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Helena Kmieć

Helena Kmieć

W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi drogi postępowania w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, wydałem oświadczenie, które rozwiewa te kwestie - mówi postulator procesu beatyfikacyjnego Helelny Kmieć, ks. Paweł Wróbel SDS.

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję