Reklama

Franciszek

Najważniejsza i najtrudniejsza

33 to dla chrześcijanina liczba bliska i wyjątkowa, bo Pan Jezus żył na ziemi 33 lata. Tak się złożyło, że pierwsza po kilkunastu miesiącach pandemii zagraniczna pielgrzymka Franciszka była 33. podróżą zagraniczną obecnego następcy św. Piotra. Okazało się, że była wyjątkowa. Najtrudniejsza i najważniejsza – tak powszechnie ją oceniano.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O Iraku mówi się i pisze na świecie tylko w jednym kontekście: kiedy wybuchnie bomba na targu, spadnie rakieta na instalacje wojskowe czy zdarzy się inne nieszczęście. Tak jakby światowa opinia publiczna przyzwyczaiła się, że z tego regionu nic dobrego już nie przyjdzie. Do tego realnego ryzyka doszła kolejna fala zachorowań na COVID-19. Mimo zagrożenia Franciszek był bardzo zdeterminowany, żeby do Iraku jednak polecieć, choć wielu, i to do ostatniej chwili, odradzało podróż jako zbyt ryzykowną. – Nie mogę zawieść tych ludzi – powiedział papież i dodał, że to obowiązek wobec męczeństwa chrześcijan w Iraku i w całym regionie. 5 marca 2021 r. o godz. 7.35 naszego czasu Ojciec Święty wsiadł do samolotu i razem ze swoim otoczeniem oraz 74 dziennikarzami – wszyscy zostali wcześniej zaszczepieni – poleciał w 4,5-godzinną podróż do ziemi, w której są korzenie trzech największych monoteistycznych religii. Dodatkowo ziemi mocno zroszonej w ostatnich latach męczeńską krwią chrześcijan. Poleciał jako pielgrzym nadziei i pokoju.

Ziemia męczenników

Przed pielgrzymką zastanawiano się co jest jej głównym celem: wsparcie dla chrześcijan czy dialog międzyreligijny jako narzędzie światowego braterstwa. Obecni na tych terenach od prawie 2 tys. lat, czyli od samego początku, chrześcijanie – niektórzy do dziś mówiący tym samym dialektem aramejskim, co Pan Jezus – gorąco, i to od lat, oczekiwali następcy św. Piotra. W 2000 r., gdy było ich znacznie więcej, mieli nadzieję, że odwiedzi ich św. Jan Paweł II. Papież z Polski bardzo tego pragnął. Niestety, marzenia rozwiał iracki dyktator Saddam Husajn. Po 21 latach to marzenie się spełniło, choć sytuacja w Iraku i całym regionie jest dziś zupełnie inna niż przed dwiema dekadami. Przede wszystkim chrześcijan jest dziś znacznie mniej. Część uciekła przed trwającymi w tym czasie niepokojami, a część, szczególnie z północy, została wypędzona w latach 2014-17, kiedy terroryści z tzw. Państwa Islamskiego opanowali Równinę Niniwy i wypędzili wszystkich wyznawców Chrystusa. Nie można też pominąć tych, którzy stracili życie w zamachach terrorystycznych. Jeden z najtragiczniejszych miał miejsce w katedrze katolickiego Kościoła obrządku syryjskiego w Bagdadzie. Po standardowym powitaniu z władzami było to pierwsze miejsce, do którego udał się papież. Spotkał się tam z setką przedstawicieli duchowieństwa – pielgrzymka odbywała się w ścisłym rygorze sanitarnym i niewielu Irakijczyków mogło zobaczyć Franciszka „na żywo”. Co im powiedział papież? – Chciałbym powrócić teraz do naszych braci i sióstr, którzy zginęli w zamachu terrorystycznym w tej katedrze 10 lat temu i których proces beatyfikacyjny jest w toku. Ich śmierć przypomina nam dobitnie, że podżegania do wojny, postaw nienawiści, przemocy i rozlewu krwi nie da się pogodzić z nauczaniem religii – mówił Franciszek, wskazując drogę obecnym wyznawcom Chrystusa. Zachęcił, aby pamięć o ich ofierze była inspiracją dla wszystkich chrześcijan do „odnawiania naszej ufności w moc krzyża i jego zbawczego orędzia przebaczenia, pojednania i odrodzenia”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Mądrość krzyża

Pielgrzymka nie była łatwa nie tylko z powodu zagrożeń, ale także – i u papieża było to wyraźnie widoczne – z powodu świadomości małości słów ludzkich wobec cierpienia przeszłego i obecnego, którego doświadczają słuchacze. Cóż tu powiedzieć człowiekowi, który „nosi rany wojny i przemocy, rany widoczne i niewidoczne”, rany przeszłe oraz – niewykluczone i prawdopodobne – rany przyszłe. W takiej sytuacji można dać tylko Chrystusa, który „jest mocą i mądrością Bożą” – przypomniał Franciszek, cytując św. Pawła w pierwszych słowach homilii w Irbilu – która to moc objawia się przez „miłosierdzie i przebaczenie”.

Tylko Bóg może przynieść pokój

Zadanie jest, jak wspomniano, niełatwe. Ba, wielu może się zdawać, że po ludzku niemożliwe do osiągnięcia, że to coś w rodzaju „sprowadzenie nieba na ziemię”. Dlatego papież sporo mówił o cierpliwości. O potrzebie cierpliwego dialogu wspomniał w przemówieniu podczas spotkania z władzami Iraku i duchownymi w Bagdadzie. O cierpliwości, jako jednej z głównych cech miłości, która jest w istocie jedyną formą świadectwa chrześcijańskiego, mówił do katolików podczas Mszy św. w chaldejskiej katedrze św. Józefa w Bagdadzie w drugim dniu wizyty. W niedzielę, w dzień Zmartwychwstania Pana i trzeci dzień wizyty, mówił o tym najbardziej udręczonym wyznawcom Chrystusa z Równiny Niniwy, którzy najwięcej ucierpieli ze strony fundamentalistów z tzw. ISIS: – Droga do pełnego uzdrowienia może być jeszcze długa, ale proszę was, nie zniechęcajcie się. Konieczna jest umiejętność przebaczania, a jednocześnie odwaga do walki. Wiem, że jest to bardzo trudne. Wierzymy jednak, że Bóg może przynieść pokój na tę ziemię.

Reklama

Budowanie sojuszu

Świat szczególnie uważnie przyglądał się drugiemu dniowi pielgrzymki, który był poświęcony głównie dialogowi międzyreligijnemu. Franciszek rozpoczął go od spotkania z ajatollahem Al-Sistanim w świętym mieście szyitów An-Nadżaf. Tym, czym dla chrześcijan jest Jerozolima, tym dla szyitów jest An-Nadżaf. Spotkanie odbyło się w cztery oczy, oczywiście nie licząc tłumaczy. Jego waga polegała na tym, że papież spotkał się z autorytetem wśród szyitów – drugiego wielkiego odłamu islamu po sunnitach. Powszechnie odczytywano to jako uzupełnienie tego, co przed dwoma laty zdarzyło się w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie Franciszek podpisał dokument o ludzkim braterstwie z autorytetem świata sunnickiego – wielkim imamem kairskiego Al-Azharu Ahmedem al-Tayyebem. Tym razem wspólnego dokumentu nie było. Obydwie strony wydały tylko lakoniczne komunikaty, ale na pewno nie było to „spotkanie przy kawie”. Jego znaczenie dla Iraku, regionu i świata odczujemy pewnie w przyszłości.

Reklama

Wszyscy oczekiwali także papieskich słów wypowiedzianych w Ur – miejscowości, z której wyruszył Abraham i do której odwołują się chrześcijanie, Żydzi oraz muzułmanie. „Wracamy do domu” – mówił Franciszek, jakby nawiązując do Ewangelii dnia w liturgii Kościoła – przypowieści o synu marnotrawnym. Papieskie przemówienie miało cechy budowania sojuszu, „dzwonów z minaretami” – jak się wyraził jeden z obserwatorów, ale nie sojuszu przeciw komuś, co papież jednoznacznie potępił, lecz sojuszu dla czegoś: dla świata bardziej sprawiedliwego, pełnego pokoju, dla świata idealnego. Franciszek nie ukrywał, że to zadanie niełatwe, że „droga jest wyboista”, ale wzorem jest właśnie Abraham, który potrafił mieć nadzieję wbrew wszelkiej nadziei. – W dziejach często dążyliśmy do celów nazbyt doczesnych i każdy z nas podążał na własną rękę, jednak z Bożą pomocą możemy zmienić się na lepsze. To my, dzisiejsza ludzkość, a przede wszystkim my, wyznawcy każdej religii, musimy przekształcić narzędzia nienawiści w narzędzia pokoju – zaznaczył Ojciec Święty. Charakterystyczny, choć mało uwzględniony w przekazach medialnych, był apel Franciszka o wspólny cel misyjny, a mianowicie: – My, potomkowie Abrahama i przedstawiciele różnych religii, czujemy, że mamy przede wszystkim następujące zadanie: dopomóc naszym braciom i siostrom, aby wznieśli spojrzenie i modlitwy ku Niebu.

W Iraku papież kilkakrotnie potępiał nadużywanie i instrumentalizację religii przez terrorystów, bo „religia ze swej natury ma służyć pokojowi i braterstwu”. Po raz kolejny twardo i zdecydowanie potępił również sprzedaż broni: – Niech będzie ograniczone jej rozprzestrzenianie tu i wszędzie! Niech skończą się partykularne interesy – owe zewnętrzne interesy, w których nikogo nie obchodzi ludność lokalna.

Warunki realizacji planu

Do realizacji planu przebaczenia, pojednania i wprowadzenia pokoju potrzeba autentycznej i głębokiej wiary oraz uznania „najgłębszej tożsamości, jaką posiadamy – tożsamości dzieci jedynego Boga i Stwórcy, a także modlitwy: „Spraw, byśmy zrozumieli, że tylko bezzwłoczne wprowadzenie w życie tego planu miłości pozwoli odbudować to miasto i ten kraj i uleczyć serca rozdarte bólem”. Inaczej się nie da.

2021-03-09 12:27

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież opuścił Irak i wraca do Rzymu

O godz. 9.53 (7. 53 czasu polskiego) samolot włoski linii lotniczych Alitalia A 330 Giotto z Ojcem Świętym na pokładzie wyruszył w drogę powrotną do Rzymu.

Wcześniej Franciszek odprawił prywatnie w nuncjaturze Msze św., a przed opuszczeniem budynku, w którym był goszczony spotkał się z pracownikami, dobroczyńcami i przyjaciółmi Nuncjatury Apostolskiej. Po przybyciu około godziny 9.20 (7.20 czasu polskiego) na lotnisko w Bagdadzie został powitany przez prezydenta Republiki Iraku, Barhama Saliha i jego małżonkę. W prezydenckim saloniku VIP odbyło się kilkuminutowe spotkanie prywatne. Papież wszedł na pokład samolotu jako ostatni. Samolot przeleci przez terytorium Iraku, Turcji, Grecji, Albanii i Włoch. Przylot na rzymskie lotnisko Ciampino planowany jest na godz. 12.45.

CZYTAJ DALEJ

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

Konferencja naukowa „Prawo i Kościół” w Akademii Katolickiej w Warszawie

2024-04-24 17:41

[ TEMATY ]

Kościół

prawo

konferencja

ks. Marek Paszkowski i kl. Jakub Stafii

Dnia 15 kwietnia 2024 roku w Akademii Katolickiej w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo i Kościół”. Wzięło w niej udział ponad 140 osób. Celem tego wydarzenia było stworzenie przestrzeni do debaty nad szeroko rozumianym tematem prawa w relacji do Kościoła.

Konferencja w takim kształcie odbyła się po raz pierwszy. W murach Akademii Katolickiej w Warszawie blisko czterdziestu prelegentów – nie tylko uznanych profesorów, ale także młodych naukowców – prezentowało owoce swoich badań. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień z zakresu kanonistyki i teologii, jak i prawa polskiego, międzynarodowego oraz wyznaniowego. To sprawiło, że spotkanie miało niezwykle ciekawy wymiar interdyscyplinarny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję