Reklama

Niedziela Częstochowska

Oświadczenie w sprawie ks. Daniela Galusa

„Deklarowane przez ks. Galusa niezastosowanie się do decyzji swego biskupa stanowi akt nieposłuszeństwa. Posłuszeństwo nie tylko przyrzekał w czasie święceń diakonatu i prezbiteratu, ale i wymagał go zawsze bardzo ściśle od członków kierowanej przez siebie «Wspólnoty»” – czytamy w oświadczeniu rzecznika prasowego archidiecezji częstochowskiej ks. Mariusza Bakalarza, które zostało przesłane do redakcji Niedzieli.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przez ostatnie lata do Kurii Metropolitalnej i samego Księdza Arcybiskupa wpływały dziesiątki i setki świadectw nawróceń, uzdrowień, uwolnień i innych przejawów działania Boga w tej grupie. Jednocześnie zgłaszały się niepokojąco duże liczby osób, które opowiadały o swoich złych doświadczeniach, zranieniach, krzywdach, o nieprawidłowościach we «Wspólnocie» i o postawie ks. Galusa. Zadaniem biskupa diecezjalnego jest wszystkie takie sygnały sprawdzić, rozeznać i podjąć najwłaściwsze decyzje” – podkreśla ks. Bakalarz.

Reklama

Oświadczenie potwierdza, że decyzje zakomunikowane ks. Galusowi nie mają na celu likwidacji wspólnoty, ale jej uregulowanie. „Dla znakomitej większości osób gromadzących się na spotkaniach jest ona miejscem autentycznego doświadczenia Boga, pogłębiania swej wiary, słuchania Słowa Bożego, modlitwy i uwielbienia Boga, niemniej w jej funkcjonowanie wkradły się poważne nadużycia” – dodaje rzecznik prasowy archidiecezji częstochowskiej.

Podziel się cytatem

Ksiądz rzecznik cytuje opinię bp. Andrzeja Czai, biskupa opolskiego i przewodniczącego Komisji Nauki Wiary KEP, który w 2014 r. przeprowadził teologiczne badanie nauczania ks. Galusa i treści publikowanych w wydawanym przez wspólnotę miesięczniku Ogień Jezusa, stwierdzając, że „największym mankamentem czasopisma zdaje się bezustanne odwoływanie się w wielu tekstach do autorytetu o. Daniela Galusa, którego każdemu słowu i gestowi przypisuje się przesadne znaczenie, postrzegając go niemal jako proroka naszych czasów. To swoisty kult jednostki, który budzi niepokój, bo jest przecież jednym ze znamion sekty”.

Dokument prostuje również poważne kłamstwa, które pojawiły się w oświadczeniu ks. Galusa nagranym i opublikowanym w mediach społecznościowych. Otóż „w dniu 12 czerwca 2017 r. ks. Galus przekazał Arcybiskupowi Metropolicie Częstochowskiemu oświadczenie, że nie jest pustelnikiem (nigdy faktycznie nie złożył ślubów pustelniczych) ani nie zamierza nim być. Jako kapłan diecezjalny (bo takim jest według prawa) istotnie zobowiązywał się do prowadzenia życia pustelniczego, ale porzucił je, podejmując działalność stojącą w zupełnej sprzeczności z charakterem życia eremickiego” – wskazuje oświadczenie.

Reklama

„Jako datę swego powstania «Wspólnota Miłość i Miłosierdzie Jezusa» podaje dzień 5 lutego 2010 r., choć nie stało się to na mocy żadnej decyzji biskupa miejsca. «Wspólnota Miłość i Miłosierdzie Jezusa» formalnie zatem nigdy nie powstała, ponieważ nie otrzymała zatwierdzenia uprawnionej władzy kościelnej” – przypomina ks. Bakalarz.

W oświadczeniu podkreśla się, że „teren tzw. Pustelni w Czatachowej jest w całości własnością archidiecezji częstochowskiej, która zakupiła grunt i wybudowała znajdujące się na nim obiekty. Ani sam ks. Galus, ani «Wspólnota Miłość i Miłosierdzie Jezusa», ani też «Fundacja Anioł Miłosierdzia» nie są jej właścicielami i nie mają praw do rozporządzania nią, decydowania o tym, kto tam przebywa lub posługuje”.

Oświadczenie przypomina również, że ks. Galus naruszył regulacje państwowe i kościelne dotyczące zasad bezpieczeństwa w czasie pandemii.

Podczas spotkania w Kurii Metropolitalnej 17 listopada br., w którym uczestniczył także bp Andrzej Przybylski, jako specjalny delegat Metropolity Częstochowskiego do tej sprawy, ks. Galus wszystkie przedstawione mu decyzje „stanowczo odrzucił i zadeklarował niepodporządkowanie się im”. Rzecznik archidiecezji częstochowskiej informuje na końcu, że wszelkie przytoczone fakty w obszernym oświadczeniu znajdują swe potwierdzenie w dokumentach będących w posiadaniu Kurii Metropolitalnej w Częstochowie.

Podziel się cytatem

Oświadczenie w całości zamieszczono na stronie archidiecezji częstochowskiej: www.archiczest.pl .

2020-11-25 11:04

Oceń: +9 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

List abp. Depo do wiernych w sprawie ks. Galusa oraz Wspólnoty „Miłość i Miłosierdzie Jezusa”

Słowo troski i odpowiedzialności wobec Boga i Kościoła - List Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego do wszystkich wiernych w sprawie ks. Daniela Galusa oraz Wspólnoty „Miłość i Miłosierdzie Jezusa”.

SŁOWO TROSKI I ODPOWIEDZIALNOŚCI WOBEC BOGA I KOŚCIOŁA
CZYTAJ DALEJ

Maryja przemówiła w Gietrzwałdzie

Niedziela Ogólnopolska 34/2022, str. 20-21

[ TEMATY ]

Gietrzwałd

sanktuariummaryjne.pl

Łaskami słynący obraz Matki Bożej w Gietrzwałdzie

Łaskami słynący obraz Matki Bożej w Gietrzwałdzie

W Lourdes Matka Boża objawiła się osiemnaście razy, w Fatimie – sześć. W Gietrzwałdzie w ciągu niespełna 3 miesięcy ok. 160 razy.

W niewielkiej miejscowości Gietrzwałd, leżącej kilkanaście kilometrów na południowy zachód od Olsztyna, w czerwcu 1877 r. pojawiła się Piękna Pani, która wkrótce przedstawiła się jako Maryja Niepokalanie Poczęta.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Na początek nowego sezonu artystycznego

2025-09-08 17:51

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.

W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję