Najważniejszą sprawą wydaje się być odwołanie dyspensy od uczestnictwa wiernych w niedzielnych Mszach św. Biskup podkreśla jednak fakt, że dyspensa pozostaje aktualna jedynie wobec osób z objawami infekcji.
Zmieniają się również zasady udziału nieletnich w służbie liturgicznej. Przy ołtarzu mogą być osoby poniżej 13. roku życia bez stałej opieki osoby dorosłej. W komunikacie podkreślone jest również, że osoby zbierające ofiary podczas Mszy św. powinny mieć zakryte usta i nos, a po zakończeniu zbiórki zdezynfekować ręce.
Kolejne punkty dotyczą dalszego trwania w modlitwie o ustanie pandemii poprzez śpiew suplikacji oraz powrotu księży do dyżurów w konfesjonałach z zachowaniem zasad sanitarnych. Przywrócona zostaje także możliwość celebrowania Mszy św. w kaplicach i kościołach cmentarnych podczas uroczystości pogrzebowych, w porozumieniu z zarządcą cmentarza i według aktualnych przepisów państwowych i sanitarnych.
Pierwsza Komunia św., bierzmowanie
– Informuję, że istnieje możliwość zorganizowania Pierwszej Komunii św. w grupie większej niż podano w poprzednim zarządzeniu, ale tylko na wyraźną prośbę rodziców lub opiekunów – podkreśla bp Kiernikowski.
Reklama
Przywrócone zostają również celebracje z udzieleniem sakramentu bierzmowania. – Bierzmowanie może być udzielone młodzieży, jednak tylko za zgodą ich rodziców lub opiekunów oraz osobom dorosłym z parafii – czytamy. Biskup wyznaczył również 5 księży, którzy na mocy specjalnego zezwolenia będą mogli udzielać sakramentu bierzmowania do końca czerwca.
Spotkania formacyjne
Przywrócone zostały spotkania formacyjne, prowadzone w ramach duszpasterstwa diecezjalnego i parafialnego, z zachowaniem wszelkich obowiązujących przepisów sanitarnych. – Osoby niepełnoletnie mogą uczestniczyć w takich spotkaniach tylko za zgodą rodziców lub opiekunów. Zezwalam na udostępnienie kaplic półpublicznych wiernym z zewnątrz – pisze bp Kiernikowski.
Powrót do osobistego udziału
Zaleca się też, aby duszpasterze zachęcali wiernych do uczestnictwa we Mszach św. i nabożeństwach oraz do korzystania z sakramentów. – Powoli ograniczajmy transmisje internetowe, pozostawiając tylko te, które pozwolą osobom korzystającym z dyspensy lub tym, którzy nie mają możliwości przyjścia do kościoła, mieć udział w życiu wspólnoty parafialnej – zaznacza biskup.
Zjawiska społeczne i z życia Kościoła w kontekście pandemii Covid-19 były głównym tematem sesji roboczej online Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Migracji, Turystyki i Pielgrzymek, która spotkała się 24 marca.
Rada podkreśliła w komunikacie, że groźba zakażenia i związane z tym obostrzenia sanitarne powodują bolesne ograniczenia, m.in. w przemieszczaniu się ludzi. „Widoczne to jest również w turystyce, w pielgrzymowaniu do świętych miejsc, a najbardziej wśród migrujących i uchodźców, którzy stali się prawie nieobecni w powszechnym przekazie medialnym i społecznym. Izolacja niszczy dotychczasowe relacje i więzi wszystkich ludzi, niezależnie od rasy, koloru skóry, języka, pochodzenia, zamieszkania i pracy” – czytamy w dokumencie.
Prawdziwym grzechem jest żyć przekonaniem, że gdzie indziej żyje się lepiej, wygodniej, przyjemniej. Przekonanie, jakoby „wszędzie było dobrze tylko nie we własnym domu”.
W owym czasie przybliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie, mówiąc: «Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi». Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: «Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy z nich rzekł do ojca: „Ojcze, daj mi część własności, która na mnie przypada”. Podzielił więc majątek między nich. Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swoją własność, żyjąc rozrzutnie. A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie, i on sam zaczął cierpieć niedostatek. Poszedł i przystał na służbę do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. Wtedy zastanowił się i rzekł: „Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu przymieram głodem. Zabiorę się i pójdę do mego ojca, i powiem mu: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mnie choćby jednym z twoich najemników”. Zabrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. A syn rzekł do niego: „Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i wobec ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem”. Lecz ojciec powiedział do swoich sług: „Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi! Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i weselić się, ponieważ ten syn mój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”. I zaczęli się weselić. Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. Ten mu rzekł: „Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego”. Rozgniewał się na to i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. Lecz on odpowiedział ojcu: „Oto tyle lat ci służę i nie przekroczyłem nigdy twojego nakazu; ale mnie nigdy nie dałeś koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę”. Lecz on mu odpowiedział: „Moje dziecko, ty zawsze jesteś ze mną i wszystko, co moje, do ciebie należy. A trzeba było weselić się i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.