Reklama

Niedziela Lubelska

Nauczyciel i świadek

Nauczyciele religii, podobnie jak ich koledzy matematycy czy poloniści, musieli podjąć pracę zdalną.

Niedziela Ogólnopolska 17/2020, str. 52

[ TEMATY ]

szkoła

Marek Członka

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku podczas e-katechezy

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku
podczas e-katechezy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mimo tego, że w procesie katechizacji bezpośredni kontakt człowieka z człowiekiem jest nie do zastąpienia, stworzenia jak najlepszego środowiska głoszenia Dobrej Nowiny dzieciom i młodzieży podjęło się ok. tysiąc katechetów archidiecezji lubelskiej.

W XXI wieku katecheci – w większości osoby świeckie, ale też siostry zakonne i kapłani – obeznani są ze światem cyfrowym. Internetowe rekolekcje, multimedia wykorzystywane na lekcjach religii czy media społecznościowe tworzące zupełnie nowe możliwości w przekazie i w budowaniu relacji dla jednych były trudne do przyjęcia, dla innych stawały się kolejną szansą na głoszenie Ewangelii Jezusa Chrystusa. Nagle, wraz z pojawieniem się koronawirusa, stały się niemal jedyną szansą na spotkanie z drugim człowiekiem. Chociaż to bardzo trudne, szybko okazało się, że nie jest niemożliwe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdalna katecheza

– Kościół zawsze bazuje na bezpośredniej relacji człowiek-człowiek, a teraz znaleźliśmy się w sytuacji, gdy musimy zdalnie katechizować czy uczestniczyć w Eucharystii za pośrednictwem mediów. To bardzo trudne, ale nie ma innego wyjścia – mówi ks. Krzysztof Gałan, dyrektor Wydziału ds. Wychowania Katolickiego Kurii Metropolitalnej w Lublinie. Jak podkreśla, katecheci w różnych typach szkół podjęli pracę zdalną podobnie jak nauczyciele wszystkich innych przedmiotów. – Bardzo szybko musieliśmy się przenieść do zdalnego nauczania. Jest to zadanie trudne i wymagające wiele wysiłku i zaangażowania. Wszystkim katechetom dziękuję za piękną postawę przygotowywania i opracowywania materiałów do nauki na odległość – podkreśla ksiądz dyrektor.

Reklama

Zdalna katecheza prowadzona jest w zależności od cyfrowych możliwości szkół, konkretnych nauczycieli, a przede wszystkim uczniów. To są zarówno lekcje online, które przez wirtualne spotkania pomagają umacniać szkolną społeczność, jak i różnorodne materiały przesyłane do indywidualnej pracy. Czas epidemii stał się okazją do dzielenia się wiarą, wiedzą, umiejętnościami i pomysłami. Miejscem wymiany myśli i zamieszczania gotowych lekcji jest konto wydziału na portalu społecznościowym. Pod adresem https://www.facebook.com/katecheza.lublin znajduje się coraz więcej podpowiedzi, jak wykorzystać cyfrowy świat, by z Dobrą Nowiną dotrzeć do uczniów. – Szkoła jest miejscem przekazywania wiedzy, ale nie można zapomnieć, że zadaniem katechetów jest nade wszystko dawanie świadectwa wiary – przypomina ks. Gałan.

Trudna radość

Dr Grzegorz Jacek Pelica, katecheta w Szkole Podstawowej nr 2 w Łęcznej mówi: – Gdy już przebrnąłem po grząskim gruncie classroomu, stwierdziłem, że to jednak banał w stosunku do wyzwania, przed jakim stoi młody człowiek z końcówki podstawówki: samodyscyplina, gospodarowanie czasem i odpowiedzialność. Ale i to nie jest największy problem. „To nie to samo zobaczyć się w okienku smartfona/kamery, co spotkać się realnie. To już nie radość, że mogę być przed kompem nieubrany. To jakaś porażka” – czytam wpis ucznia. I co mam odpowiedzieć? Twoje internetowe pokolenie zestaw z moim: 30 lat realnych relacji, interakcji, empatii, spotkań z żywym człowiekiem! A tu? Ekran i klawiatura... Spojrzyj inaczej: to niepowtarzalna okazja. Kiedyś cię o to zapytają, jak dziś pytamy dziadków o czasy wojny. Pomyśl więc, dlaczego ten czas jest inny, niż się tego spodziewaliśmy. Poukładaj swój świat duchowy, swoje serce, swój obraz Boga.

2020-04-21 12:05

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy „tęczowy piątek” narusza prawo oświatowe?

26 października w ponad dwustu szkołach w całej Polsce ma zostać zorganizowany tzw. „tęczowy piątek”, prowadzony przez Kampanię Przeciw Homofobii (KPH) – organizację propagującą obyczaje grup LGBT. Akcja wiązać się może z naruszeniem prawa oświatowego oraz gwarantowanego konstytucyjnie prawa rodziców do zapewnienia dziecku wychowania zgodnego z ich przekonaniami, a przede wszystkim z narażeniem uczniów na szkodliwe dla nich treści.

Według informacji zamieszczonej na stronie organizatora, 26 października „na szkolnych korytarzach zawisną tęczowe plakaty, a głównym tematem lekcji będzie akceptacja i otwartość na uczniów i uczennice LGBTQI”. Wobec tak otwartego zamiaru ingerencji w treści przekazywane uczniom podczas zajęć lekcyjnych, Instytut Ordo Iuris przypomina, iż zgodnie z art. 86 prawa oświatowego, podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację pozarządową wymaga, poza zgodą dyrektora i rady szkoły, uzyskania zgody rady rodziców. „Tęczowy piątek” jest niewątpliwie wyrazem współpracy szkoły, choćby jednorazowej, z organizacją pozarządową. Zatem jego przeprowadzenie wymaga wyrażenia takiej zgody. Co więcej, art. 109 prawa oświatowego dzieli formy działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły na zajęcia obowiązkowe oraz szereg innych, nieobowiązkowych. Stąd, nawet jeśli rada rodziców zgodzi się na działalność organizacji w środowisku szkolnym, udział dziecka we wszystkich zajęciach, poza obowiązkowymi, uwarunkowany jest zgodą jego rodziców.

CZYTAJ DALEJ

Krok do wyrugowania religii ze szkół. Dyskryminujący projekt Ministerstwa Edukacji

2024-05-13 15:12

[ TEMATY ]

edukacja

Ministerstwo Edukacji

Karol Porwich/Niedziela

Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza ograniczyć liczbę godzin zajęć z religii i etyki w szkole. Zmiany w zasadach organizacji tych lekcji doprowadzą do dyskryminacji uczniów chcących uczestniczyć w zajęciach. Wprowadzenie modyfikacji poskutkuje również falą zwolnień wśród katechetów. Projektowane zmiany naruszają art. 53 ust. 1 oraz 53 ust. 4 Konstytucji RP. Działania Ministerstwa mają na celu zniechęcenie młodzieży do uczestniczenia w lekcjach religii.

Projektowane zmiany w organizacji lekcji religii

CZYTAJ DALEJ

Premiera filmu "Brat Brata"

2024-05-14 00:19

ks. Łukasz

Podczas panelu dyskusyjnego

Podczas panelu dyskusyjnego

Premiera kinowa to nie tylko okazja do obejrzenia konkretnego obrazu, który chce przekazać reżyser, ale to także okazja do poznania konkretnej historii. Tym razem był to ks. Jerzy Adam Marszałkowicz. Film “Brat Brata” mówiący o nim, a w zasadzie o dziele jaki stworzył, przyciągnął pełną salę widzów.

W sali kina “Nowe Horyzonty” we Wrocławiu odbyła się nie tylko prelekcja filmu, ale także rozmowa o filmie i dziele pomocy osobom w kryzysie bezdomności. Było to pewnego rodzaju dopowiedzenie tego, czego w filmie nie udało się zamieścić, bo przecież taka produkcja ma ograniczone ramy, a mówimy tu o człowieku skromnym, ale wielkiego formatu, który dla tych, którym służył i nie tylko uchodzi z człowieka świętego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję