Po stu latach od poświęcenia kościoła pw. św. Stanisława Kostki w Łętowni abp Adam Szal, metropolita przemyski w niedzielę 22 września dokonał konsekracji filialnej świątyni na terenie parafii Kuńkowce.
Zgromadzonych na modlitwie przywitał przedstawiciel parafii, przewodniczący Rady Parafialnej, Andrzej Repich, zaś do wspólnej modlitwy zaprosił proboszcz parafii ks. Robert Grela, ukazując tym samym podjęty trud odnowienia budynku kościelnego, który zostanie konsekrowany.
Abp Adam Szal w homilii przypomniał mieszkańcom Łętowni, jak corocznie od 39 lat pielgrzymi wędrujący z Przemyśla ku Jasnej Górze mogą w ty miejscu na pierwszym postoju doświadczyć wyjątkowej gościnności od mieszkańców, którzy i dziś gromadzą się w swojej świątyni. To coroczne przyjście pielgrzymów staje się znakiem – jak podkreślał Kaznodzieja – dla uroczystości konsekracji świątyni, do której wierni przychodzą, aby spotkać się z Bogiem. Metropolita Przemyski wskazał, że przez konsekrację (dedykację) nadajemy wyjątkowego charakteru budowli, w której będzie gromadził się żywy Kościół. Arcybiskup wskazał także, że świątynia ma być zatem miejscem spotkania – spotkania człowieka z Bogiem. – To nie Pan Bóg potrzebuje świątyń, to my potrzebujemy świątyni, aby uświęcać się, aby wzrastać duchowo, aby być otwartym na Boże Słowo, aby być otwartym także na drugiego człowieka, to my jako istoty duchowo-cielesne potrzebujemy materialnych znaków, które do nas przemawiają – mówił Arcybiskup.
W trakcie uroczystości Ksiądz Arcybiskup udzielił sakramentu bierzmowania młodzieży z parafii Kuńkowce i dokonał poświęcenia figury Matki Bożej ustawionej w otoczeniu Kościoła. Na zakończenie spotkania słowa wdzięczności wyrazili przedstawiciele młodzieży, która przyjęła sakrament bierzmowania, oraz ks. Robert Grela, proboszcz parafii.
8 czerwca 2016 r. bp Jan Wątroba w obecności kilkudziesięciu kapłanów i setek wiernych dokonał aktu poświęcenia kościoła i ołtarza w parafii pw. św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie
Uroczystość konsekracji kościoła akademickiego poprzedził „Tydzień ze św. Jadwigą”. Wierni wysłuchali kilkunastu konferencji ascetycznych, uczestniczyli w nabożeństwach, modlili się o uwolnienie i uzdrowienie. Wśród rekolekcjonistów pojawili się m.in. ks. Michał Olszewski i o. Bogdan Kocańda. W ciągu „Tygodnia ze św. Jadwigą” odbył się także koncert organowy. Na 29-głosowym instrumencie zagrał prof. Marek Stefański, organista należący do grona najwybitniejszych polskich artystów.
Prawdziwym nieszczęściem jest duchowa ślepota, stan, kiedy człowiek nie widzi nic poza samym sobą: ani Boga działającego we własnym życiu, ani drugiego człowieka. Jezus przychodząc, otwiera nam oczy. Czy będę miał odwagę wołać do Niego jak niewidomi z dzisiejszej Ewangelii?
„Według wiary waszej niech się wam stanie” – mówi Pan. Jakże rzadko z moją ślepotą, z moją niezdolnością widzenia, przychodzę do Jezusa. Wolę trwać w swej krótkowzroczności, a może nawet zaślepieniu. Dlaczego? Bo przywykłem nie widzieć więcej niż własne sprawy, własny interes, samego siebie. Widzieć więcej oznacza dostrzec i przyjąć nowe wyzwania, oznacza czuć się wezwanym, by kochać bardziej, dawać więcej z siebie. Łatwo jest zamknąć swe oczy i serce.
Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. W związku z rozmowami na ten temat, jakie toczą się pomiędzy MEN a najważniejszymi Kościołami w Polsce, przypominamy materiał ukazujący, że nauka religii w szkole należy do standardów europejskich. Zazwyczaj udział w niej jest dobrowolny, choć w niektórych są to zajęcia obowiązkowe. W większości państw jej programy są ustalane przez Kościoły i związki wyznaniowe, gdzie indziej religia w szkole nie ma wymiaru konfesyjnego i przybiera formę religioznawstwa.
W większości państw europejskich - za wyjątkiem Białorusi, Bułgarii, Francji, Luxemburga, Słowenii i Rosji - nauczanie religii odbywa się w ramach systemu oświaty publicznej. Religia w szkole publicznej nie jest obecna we Francji i Słowenii, gdyż mają one zapisaną konstytucyjną „świeckość” rozumianą w ten sposób, że żadne elementy religijne, w tym jej nauczanie, nie powinny mieć miejsca w przestrzeni publicznej. Z kolei w Bułgarii religia dotąd nie powróciła do szkół po okresie komunizmu, mimo, że upomina się o to Kościół prawosławny. Od 2015 r. nie ma też nauczania religii w szkołach publicznych w Luxemburgu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.