Po 17 latach od pamiętnego „opłakiwania Żydów” pod przewodnictwem abp. Józefa Życińskiego 22 września ulicami Łęcznej przeszedł „Marsz Pamięci Chrześcijan i Żydów”
Inicjatorem reaktywacji marszu była Komisja Kultury Rady Miejskiej, a gospodarzem burmistrz Leszek Włodarski. W spotkaniu wziął udział proboszcz rzymskokatolickiej parafii pw. św. Marii Magdaleny ks. kan. Janusz Rzeźnik. Szkice historyczne o wyznawcach judaizmu i obrządku wschodniosłowiańskim w Łęcznej przedstawili dr J. Ewa Leśniewska i dr Grzegorz J. Pelica. Z kolei Julia Domańska i Patrycja Zasada zaprezentowały oracje pt. „Sądny listopad” i „Jakub N. Onanow”. Z przesłaniem do uczestników spotkania zwrócił się, związany osobistymi więzami z Lubelszczyzną, muzułmański imam Mahmud Taha Żuk. Przypomniał on, że wszystkich łączy „wiara w Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba”. Krajobraz kulturowy Łęcznej i jej okolic tworzyli przez 6 wieków katolicy różnych rytów, prawosławni, Ormianie, Karaimi i Żydzi.
– Jako pokolenie, które doświadcza błogosławieństwa pokoju, ze współczuciem i grozą spoglądamy w mroczną przeszłość II wojny światowej. Pochylamy się nad ofiarami Września 1939 r. i Holocaustu, który pochłonął także ponad tysiąc Łęcznian narodowości żydowskiej w ciągu jednej listopadowej doby 1942 r., a drugie tysiąc rozproszył bezpowrotnie po świecie i obozach zagłady – powiedział Włodarski. Psalm 133 oraz modlitwy za pomordowanych Żydów odmówił pochodzący z Izraela rabin Oriel Zarecki z synagogi im. Nożyków w Warszawie. Przedstawiciele Starostwa Powiatowego i burmistrz złożyli wiązanki kwiatów przy umieszczonej na dużej synagodze tablicy, upamiętniającej 1046 ofiar rzezi dokonanej na Żydach przez Niemców w listopadzie 1942 r. Milczącym świadkiem tamtych wydarzeń oraz pamiątką życia i kultury wyznawców judaizmu, którzy stanowili ponad połowę społeczności Łęcznej, są dwie synagogi. O małą władze samorządowe zadbały, gdy Warszawska Gmina Żydowska przekazała ją miastu kilkanaście lat temu. Duża synagoga popada w ruinę i wymaga pilnych prac remontowych.
Drugim motywem marszu była postać Jakuba Naumowicza Onanowa, światowej sławy rosyjskiego lekarza, pochodzenia ormiańskiego, który ratował miejscową ludność podczas epidemii cholery. Doktor Onanow zaraził się od swoich pacjentów; zmarł 25 września 1892 r. i został pochowany na miejscowym cmentarzu prawosławnym. Cmentarz, kryjący szczątki kilkunastu pokoleń Łęcznian obrządku wschodniego, funkcjonował od XV do XX wieku. Został sprofanowany przez wybudowanie zajazdu w latach 70 XX wieku; po kilkunastu latach funkcjonowania, także jako siedziba Starostwa Powiatowego, budynek uległ zniszczeniu wskutek uderzenia pioruna. Tu pod przycmentarnym krzyżem złożono kwiaty i zapalono świece. Prawosławnym modlitwom przewodniczył ks. Jerzy Łukaszewicz, reprezentujący arcybiskupa prawosławnej diecezji lubelsko-chełmskiej.
Umschlagplatz (ul. Stawki 10, róg Dzikiej) i Skwer Batalionu Harcerskiego AK „Wigry” (przed Kinem Muranów), te dwa miejsca-symbole, doskonale znane warszawiakom, będą początkiem i końcem Marszu Pamięci. Marszu, organizowanego przez Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma już od 12 lat, upamiętniającego zamordowanych Żydów z getta warszawskiego, ofiary niemieckiego bestialstwa.
W roku 80ej rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim szczególna uwaga poświęcona będzie oporowi, który stawiali niemieckiemu okupantowi mieszkańcy dzielnicy zamkniętej. Temu też będzie poświęcona wystawa, „Korzenie powstania. Opór w getcie warszawskim”, odsłonięta na zakończenie Marszu na warszawskim Muranowie.
Urodził się ok. 270 r. w Azji Mniejszej w bogatej rodzinie. Wyróżniał się pobożnością i wrażliwością na potrzeby bliźnich. Po śmierci rodziców dzielił się z innymi swoim majątkiem. Został wybrany biskupem Miry. Według legendy podrzucił trzy worki złota ubogiemu szlachcicowi na posag dla jego córek, wychodzących za mąż. Również dzięki legendzie dowiadujemy się o modlitwie św. Mikołaja, która ocaliła życie rybakom podczas sztormu. Św. Mikołaj był uwięziony za czasów prześladowań cesarza Dioklecjana. Uwolniony w 313 r. na mocy Edyktu Mediolańskiego. Zmarł ok. 350 r.
Ciekawostki
z języka greckiego imię Nikolaós (nike - zwycięstwo, laos - lud) oznacza zwycięstwo nad ludem
Spotkanie Maryi z aniołem podkreśla rolę i sens Jej istnienia. Poprzez Jej powołanie Bóg chce nam powiedzieć, że jest On ostatecznym sensem i powodem naszego istnienia. Że wyłącznie w Nim ukryty jest ostateczny, najgłębszy sens tego wszystkiego, co nas spotyka, naszego cierpienia, naszych zmagań o lepsze życie, naszego zabiegania o pokój, zgodę, pojednanie, ale także naszego cierpienia itd. W Maryi i w jej słowach – Jakże się to stanie? – Bóg staje się bliski naszym lękom o przyszłość.
Bóg posłał anioła Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do Dziewicy poślubionej mężowi imieniem Józef, z rodu Dawida; a Dziewicy było na imię Maryja. Wszedłszy do Niej, anioł rzekł: «Bądź pozdrowiona, łaski pełna, Pan z Tobą, błogosławiona jesteś między niewiastami». Ona zmieszała się na te słowa i rozważała, co by miało znaczyć to pozdrowienie. Lecz anioł rzekł do Niej: «Nie bój się, Maryjo, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus. Będzie On wielki i zostanie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida. Będzie panował nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie będzie końca». Na to Maryja rzekła do anioła: «Jakże się to stanie, skoro nie znam męża?» Anioł Jej odpowiedział: «Duch Święty zstąpi na Ciebie i moc Najwyższego okryje Cię cieniem. Dlatego też Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym. A oto również krewna Twoja, Elżbieta, poczęła w swej starości syna i jest już w szóstym miesiącu ta, którą miano za niepłodną. Dla Boga bowiem nie ma nic niemożliwego». Na to rzekła Maryja: «Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego». Wtedy odszedł od Niej anioł.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.