Początek intensywnemu rozwojowi myśli społecznej i politycznej Kościoła rzymskokatolickiego dała encyklika Leona XIII „Rerum novarum”, która ukazała się w 1891 r. Od tamtego czasu wciąż rozwijająca się katolicka nauka społeczna znacznie wpłynęła na politykę społeczną wielu krajów.
Nakładem wydawnictwa von boroviecky (Warszawa – Radzymin 2019) ukazał się pierwszy z kilku tomów publikacji Grzegorza Kulika, w której przedstawia historię katolickiej myśli społeczno-politycznej. Monumentalna, bo licząca ponad 1200 stron, praca nosi tytuł „Wołanie o prawo i sprawiedliwość. Księgi i apokryfy Starego Testamentu, pisma z Qumran”. Oczywiste jest, że katolicka myśl społeczno-polityczna i związane z nią zagadnienia etyczne zakotwiczone są na kartach Starego Testamentu i w środowisku judaizmu biblijnego, z którego wyłoniło się chrześcijaństwo.
Grzegorz Kulik prowadzi czytelnika przez labirynt idei społecznych, politycznych i etycznych obecnych w kulturze i religijności dawnego Izraela, zawartych nie tylko w Starym Testamencie, ale także w hebrajskiej literaturze apokryficznej i pismach qumrańskich. Co więcej, czyni to na szeroko zakreślonym tle, które ukazuje myśl i etykę polityczno-społeczną w krajach starożytnego Bliskiego Wschodu i w Egipcie. Czytelnik zapoznaje się szczegółowo z instytucjami politycznymi i społecznymi starożytnych ludów, począwszy od aparatu władzy, a skończywszy na codziennych zwyczajach odnoszących się do instytucji małżeństwa, rodziny czy cyklu ludzkiego życia od narodzin aż po śmierć. Ukazuje, w jaki sposób normy moralne wpływały na tworzenie się prawa państwowego. Nie bez znaczenia jest także ukazanie silnych związków między religią a instytucjami państwowymi oraz wpływu, jaki wiara Izraelitów wywierała na ich społeczne zwyczaje. Znajdziemy tu także odniesienie do bardzo szczegółowych zagadnień, jak choćby kwestie lichwy, darowania długów, sposobu traktowania osób kalekich w społeczeństwie, obchodów roku szabatowego i roku jubileuszowego czy katalogów dobrych i złych czynów, ukazywane oczywiście w perspektywie społecznej.
Ta znakomicie wydana pod względem edytorskim pozycja stanowi lekturę wartą polecenia nie tylko socjologom i badaczom katolickiej nauki społecznej, ale wszystkim, którzy są żywo zainteresowani historią teologii.
Na ulicach spotyka się sporo dziewcząt z agresywnym, czarno-fioletowym makijażem, który zohydza, a nie upiększa. Przerażający tatuaż w towarzystwie wszechobecnego piercingu oraz obligatoryjnie tubalnego wulgaryzmu, z elektronicznym, „delikatniutkim”, w zamyśle zapewne zalotnie prowokacyjnym papierosem. To, niestety, obraz wielu młodych i tzw. dojrzałych kobiet.
Upraszczając: słowa „pełna łaski” oznaczają, że Matka Najświętsza „mocą przewidzianych zasług Jezusa Chrystusa (...) została zachowana jako nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego” (Pius XII, bulla Ineffabilis Deus, 1854 r.). Maryja przyszła na świat czysta i wolna od moralnej niedoskonałości. Nabożeństwo do Matki Bożej zakłada obok zachwytu nad tajemnicą także naśladowanie Jej postawy. Chodzi o to, aby tak jak Ona słuchać natchnień Ducha Świętego, bez reszty uczestniczyć w dziele zbawienia Chrystusa, tak jak Ona modlić się, kochać, pracować, cierpieć, milczeć, umierać i być świętą. Perspektywa ta dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Zbliżając się do Najpiękniejszej z niewiast, popatrzmy na tajemnicę kobiecości.
Spotkanie Maryi z aniołem podkreśla rolę i sens Jej istnienia. Poprzez Jej powołanie Bóg chce nam powiedzieć, że jest On ostatecznym sensem i powodem naszego istnienia. Że wyłącznie w Nim ukryty jest ostateczny, najgłębszy sens tego wszystkiego, co nas spotyka, naszego cierpienia, naszych zmagań o lepsze życie, naszego zabiegania o pokój, zgodę, pojednanie, ale także naszego cierpienia itd. W Maryi i w jej słowach – Jakże się to stanie? – Bóg staje się bliski naszym lękom o przyszłość.
Bóg posłał anioła Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do Dziewicy poślubionej mężowi imieniem Józef, z rodu Dawida; a Dziewicy było na imię Maryja. Wszedłszy do Niej, anioł rzekł: «Bądź pozdrowiona, łaski pełna, Pan z Tobą, błogosławiona jesteś między niewiastami». Ona zmieszała się na te słowa i rozważała, co by miało znaczyć to pozdrowienie. Lecz anioł rzekł do Niej: «Nie bój się, Maryjo, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus. Będzie On wielki i zostanie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida. Będzie panował nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie będzie końca». Na to Maryja rzekła do anioła: «Jakże się to stanie, skoro nie znam męża?» Anioł Jej odpowiedział: «Duch Święty zstąpi na Ciebie i moc Najwyższego okryje Cię cieniem. Dlatego też Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym. A oto również krewna Twoja, Elżbieta, poczęła w swej starości syna i jest już w szóstym miesiącu ta, którą miano za niepłodną. Dla Boga bowiem nie ma nic niemożliwego». Na to rzekła Maryja: «Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego». Wtedy odszedł od Niej anioł.
W niedzielę – 8 grudnia – do bazyliki Bożego Miłosierdzia przybyła XXI Pielgrzymka Przedsiębiorców i Pracodawców organizowana przez duszpasterstwo „Talent”.
Uroczystej Mszy świętej sprawowanej o godz. 10.30 przewodniczył i homilię wygłosił ks. abp Józef Kupny, metropolita wrocławski, zastępca przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, delegat KEP ds. Duszpasterstwa Przedsiębiorców i Pracodawców.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.