We wspólnocie mniszek benedyktynek w Przemyślu w niedzielę 10 lutego profesję wieczystą złożyła s. Estera Danelska OSB pochodząca z diecezji łowickiej. Uroczystej liturgii w kościele pw. Świętej Trójcy przewodniczył metropolita przemyski abp Adam Szal. Eucharystię licznie koncelebrowali również inni kapłani, wśród nich ks. Mieczysław Rusin, ks. Artur Jaroń, ks. Arkadiusz Jasiewicz, o. Andrzej Ruszała OCD, ks. Krzysztof Żyła oraz proboszcz z rodzinnej parafii s. Estery.
Ksiądz Arcybiskup w homilii zwrócił uwagę na hojność Pana. „Ci, którzy zostawiają wszystko dla Chrystusa, otrzymują nieporównywanie więcej. Każdy z nas ma swoje powołanie, s. Estera je odkryła” – mówił, przywołując również słowa św. Jana Pawła II: „Tylko czyste serce może w pełni kochać”.
Po homilii siostra złożyła uroczyste, publiczne śluby czystości, ubóstwa i posłuszeństwa na ręce przeoryszy – s. Hiacynty. Podczas śpiewu Litanii do Wszystkich Świętych kandydatka do ślubów wieczystych leżała krzyżem, następnie odbył się egzamin kanoniczny, wypowiedzenie formuły ślubów i modlitwa konsekracyjna. Na zakończenie ceremonii s. Estera otrzymała oznaki konsekracji – nowy, czarny welon, płaszcz, obrączkę i brewiarz.
Po Mszy św. słowa życzeń wypowiedzieli przedstawiciele parafii.
W przeddzień święta Ofiarowania Pańskiego, podczas którego w Kościele powszechnym przeżywamy Światowy Dzień Życia Konsekrowanego, siostry zakonne spotkały się na modlitwie w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bielsku-Białej.
Towarzyszyli im przedstawiciele męskich zgromadzeń oraz konsekrowane dziewice i wdowy. Punktem kulminacyjnym tego wydarzenia była Msza św., której przewodniczył bp Roman Pindel.
„Nie wykluczajmy cierpienia z naszych środowisk. Uczyńmy z niego raczej okazję do wspólnego wzrastania, aby pielęgnować nadzieję dzięki miłości, którą Bóg jako pierwszy rozlał w sercach naszych” - zaapelował Ojciec Święty do chorych i pracowników służby zdrowia. Przybyli oni do Rzymu na swe uroczystości jubileuszowe. Przygotowaną przez Franciszka homilię odczytał proprefekt Dykasterii do spraw Ewangelizacji, abp Rino Fisichella.
„Oto Ja dokonuję rzeczy nowej; pojawia się właśnie. Czyż jej nie poznajecie?” (Iz 43, 19). Są to słowa, które Bóg, za pośrednictwem proroka Izajasza, kieruje do ludu Izraela będącego na wygnaniu w Babilonie. Dla Izraelitów jest to trudny okres, wydaje się, że wszystko zostało stracone. Jerozolima została zdobyta i spustoszona przez żołnierzy króla Nabuchodonozora II, a wygnanemu ludowi nic nie pozostało. Perspektywa wydaje się być zamknięta, przyszłość mroczna, wszelka nadzieja zniweczona. Wszystko może skłaniać wygnańców do załamania się, do gorzkiej rezygnacji, do poczucia, że nie są już błogosławieni przez Boga.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.