Statuetkę Ikara przyznawaną przez Prezydenta Bielska-Białej za osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki za rok 2018 otrzymała pianistka, aranżerka i kompozytorka Katarzyna Pietrzko (za szczególne osiągnięcie artystyczne) oraz aktor Teatru Lalek „Banialuka” od 1968 r. Eugeniusz Jachym (za wybitną działalność w dziedzinie kultury i sztuki). Gala rozdania nagród odbyła się w połowie stycznia w Bielskim Centrum Kultury. Co roku na uroczystości wręczania Ikarów są obecni biskupi Kościoła katolickiego i ewangelickiego.
– Nie należy nigdy odrywać kultury od człowieka, który jest jej podmiotem i zarazem nośnikiem. Jest ona bowiem człowiekowi niezbędna w nie mniejszym stopniu, niż spełnianie potrzeb biologicznych, ekonomicznych czy religijnych. Z drugiej strony człowiek jest potrzebny kulturze, aby ją – poprzez uprawianie – coraz bardziej udoskonalać, nadawać kształt, ubogacać – powiedział bp Piotr Greger.
Prezydent miasta wręczył także dyplomy specjalne oraz honorowe. Honorowe otrzymali: Książnica Beskidzka, Biblioteka Pedagogiczna i Centro Italiano di Cultura. Specjalne otrzymali: Gmina Wyznaniowa Żydowska w Bielsku-Białej i zespół aktorów spektaklu „Tuwim i... ”. Tytuł „Dobrodzieja Kultury” przypadł spółkom Enersys oraz FCA Poland.
Ksiądz, który uratował 1500 muzułmanów od rzezi w Republice Środkowoafrykańskiej jest jednym z głównych kandydatów do Nagrody Jutrzenki za Przebudzone Człowieczeństwo (Aurora Prize for Awakening Humanity), przyznawanej w Armenii ku czci osób broniących Ormian podczas ludobójstwa w 1915 r. Otrzymują ją ci, którzy „narażali własne życie, aby umożliwić przeżycie innym”. Laureat otrzymuje 100 tys. dolarów, a wskazana przez niego organizacja charytatywna - 1 mln dolarów.
O. Bernard Kinvi z zakonu kamilianów przez kilka miesięcy w swym szpitalu w Bossemptele zapewnił schronienie muzułmanom uciekającym przed bojownikami Antibalaka (zwalczającymi muzułmańskich rebeliantów), po czym pomógł uciekinierom w przekroczeniu granicy z Kamerunem. Szpital ten obsługuje teren wielkości Szwajcarii.
Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.
„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.