Czy Watykan stanie się jedynym sojusznikiem Rosji w świecie zachodnim? Po próbie zabójstwa Siergieja Skripala w Wielkiej Brytanii międzynarodowa sytuacja Rosji stała się na pewno bardzo trudna. Watykan był jednym z nielicznych państw, które zachowały w tej sprawie milczenie i otwarcie nie przyłączyły się do oburzenia Brytyjczyków.
Portal Vatican Insider przeprowadził – pewnie nieprzypadkowo akurat teraz – wywiad z ambasadorem Rosji przy Stolicy Apostolskiej Aleksandrem Awdiejewem. Dyplomata podkreślił po raz kolejny, że tak dobrze w relacjach między Federacją Rosyjską a Stolicą Apostolską nie było od lat. Trzeba przyznać, że prowadzący wywiad dziennikarz nie zadawał specjalnie trudnych pytań. Najtrudniejsze dotyczyło jednej z kwestii spornych między Watykanem a Rosją, czyli sprawy pozwoleń na pobyt, które składają księża katoliccy chcący pracować w Rosji. Bywa, że trzeba na nie oczekiwać bardzo długo. Awdiejew stwierdził, że Rosja z uwagą przyjęła prośbę Watykanu i trwają starania, by rozwiązać ten problem. Gestem przyjaźni i zarazem świadectwem wyjątkowych relacji są także wydawane pozwolenia na budowę kościołów katolickich, m.in. nowej katedry w Moskwie, gdzie przyznano już nawet plac do budowy. Ambasador podkreślił ponadto bardzo dobrą współpracę w kwestii syryjskiej, m.in. bezprecedensowy wspólny program odbudowy zniszczonych kościołów – zarówno katolickich, jak i prawosławnych. W przygotowaniu jest podobny program dotyczący szpitali. A jeśli chodzi o zamach w Wielkiej Brytanii? Zdaniem ambasadora, sprawa jest dziwna, bo gdyby za atakiem mieli stać Rosjanie, to na pewno nie użyliby środka, który wskazywałby na nich samych. Dyplomata podkreślił, że twórca trującego gazu od blisko 30 lat mieszka i pracuje w USA, a gaz ten był produkowany w Uzbekistanie. Zamkniętą już fabrykę kontrolowali Amerykanie, którzy potwierdzili, że wszelkie groźne materiały zostały zniszczone.
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.
Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.