Reklama

Wielkopostne dzieła pokutne

Wytrwałe wypełnianie obowiązków stanu (I)

Niedziela włocławska 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielki Post to czas, w którym więcej osób przystępuje do sakramentu pokuty. Czyniąc zadość przykazaniu Kościoła, nakazującemu przynajmniej raz w roku spowiadać się - wypełniamy zadaną na spowiedzi pokutę i sami podejmujemy często różnego rodzaju praktyki pokutne. Jest to również czas, w którym poświęcamy w sposób szczególny więcej uwagi pokucie jako cnocie, czyli pewnej stałej dyspozycji do podejmowania wysiłków zmierzających do pojednania z Bogiem i bliźnimi.
Różne czynniki wpływają na kształtowanie tej cnoty. Możemy je sprowadzić do dwóch grup. Pierwsza to czysto osobiste wysiłki człowieka, zmierzające do nabycia cnoty pokuty i wprawienia się w posługiwanie się nią. Chodzi tutaj o świadome spełnianie przez człowieka aktów właściwych cnocie pokuty, czyli o samowychowanie w tym względzie. Papież Paweł VI w swojej Konstytucji apostolskiej o pokucie (Paenitemini) wskazuje na konkretne sposoby takiego samowychowania. Czytamy tam: "Kościół domaga się najpierw, ażeby wszyscy praktykowali cnotę pokuty przez wytrwałe wypełnianie swoich obowiązków, związanych z własnym stanem i przez cierpliwe znoszenie trudów towarzyszących codziennemu życiu". A więc możemy zauważyć, że nasza wielkopostna pokuta wpisana jest bardzo mocno w życie codzienne: uczciwe, sumienne, zgodne z Bożymi przykazaniami. Bóg daje nam okazję, która jest w zasięgu ręki; możliwość, której nie musimy szukać daleko, zastanawiając się nad szczególnie wyszukanymi sposobami pokutowania wielkopostnego.
Do drugiej grupy czynników wpływających na wytworzenie się lub usprawnienie w człowieku cnoty pokuty trzeba zaliczyć to wszystko, co pochodzi od innych osób. Dotyczy to w szczególności przykładów praktykowania przez nie cnoty pokuty. Na pierwsze miejsce wysuwa się tutaj przykład naszego Pana Jezusa Chrystusa, który nie popełnił nigdy żadnego grzechu. A zatem nie mógł On pokutować w ścisłym tego słowa znaczeniu. Możemy tu mówić o pokutowaniu w znaczeniu szerszym: Pan Jezus pokutował, ponieważ zadośćczynił Bogu Ojcu za grzechy ludzi. Spotykamy Pana Jezusa na mod-litwie bardzo często, Chrystus pości, wypełnia do końca wolę Ojca, podejmując mękę krzyżową, umierając i zmartwychwstając. Wszystko po to, aby wynagrodzić Bogu za grzechy ludzi. Przyglądając się tym czynom Nauczyciela, zauważamy ważną wskazówkę dla nas. Zachęcony przykładem Jezusa chrześcijanin winien również brać na siebie grzechy innych i pokutować za nie, dopełniając w ten sposób braki udręk Chrystusa dla dobra Jego Ciała, którym jest Kościół (por. Kol 1, 24). Nie jakoby męce Chrystusa czegoś brakowało, była ona przecież doskonała i przyniosła zbawienne owoce, ale to właśnie życiu ludzkiemu brakuje tego czegoś - Jezusowej mocy - kiedy człowiek nie chce zaakceptować własnego, grzesznego stanu. II Sobór Watykański zachęca nas, aby duchem pokuty objąć całe życie, wszystkie jego dziedziny. Ponieważ jeśli uczynki, modlitwy i apostolskie przedsięwzięcia, życie małżeńskie i rodzinne, codzienna praca, wypoczynek ducha i ciała odbywają się w Duchu, a nawet utrapienia życia, jeśli są znoszone cierpliwie, stają się duchowymi ofiarami miłymi Bogu przez Jezusa Chrystusa (por. Konstytucja Dogmatyczna o Kościele, n. 34).
Szczególne miejsce w tego rodzaju praktykach pokutnych zajmuje rodzina. To w niej w sposób szczególny winno mieć miejsce gorliwe wypełnianie obowiązków stanu. Małżonkowie, zawierając przymierze miłoś-ci, decydują się na spełnienie obowiązku, jakim jest przekazywanie życia i wychowanie dzieci. Jest to obowiązek, który trzeba uznać za główną ich misję; stają się oni w ten sposób współpracownikami miłości Boga i jej wyrazicielami. Obowiązek ten winni wypełniać w poczuciu ludzkiej i chrześcijańskiej odpowiedzialności. Rodzicielstwo małżonków jest odpowiedzialne nie tylko wtedy, gdy decydują się przyjąć większą liczbę potomstwa, lecz także wtedy, kiedy dla poważnych racji postanawiają okresowo lub na czas nieograniczony unikać poczęcia nowego życia i w tym celu rezygnują ze współżycia.
Bardzo ważnym obowiązkiem rodziców jest również wychowanie dzieci. Kształtując najgłębsze pokłady duszy, winni pamiętać, że to, co czynią, musi być w pełni wartościowe.
Wytrwałym wypełnianiem obowiązków stanu będzie słowo rodzicielskiej zachęty, ostrzeżenie, a nade wszystko dobry przykład, atmosfera wzajemnego zaufania i miłości. Również ze strony dzieci wytrwałe przestrzeganie czwartego przykazania staje się praktykowaniem pokuty. Wyrazem czci dla rodziców jest posłuszeństwo i szacunek. To pierwsze ustaje wraz z usamodzielnieniem się dzieci, szacunek zaś należy się rodzicom zawsze.
Podsumowując należy stwierdzić, że bez praktykowania prawdziwej pokuty w sensie gorliwego wypełniania obowiązków swego stanu, wysiłku w kierunku moralnego dobra, wyrzeczenia się na rzecz bliźnich, cierpliwego znoszenia przeciwności, nasze praktykowanie pokuty ma niewielką wartość.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Presja ma sens. Prokuratura zmienia termin przesłuchania o. Rydzyka

2025-12-02 12:04

Karol Porwich/Niedziela

O. Tadeusz Rydzyk

O. Tadeusz Rydzyk

Prokuratura Regionalna w Rzeszowie zmieniła termin przesłuchania o. Tadeusza Rydzyka jako świadka w sprawie dot. Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II. Uwzględniła jego wniosek – poinformowała we wtorek rzeczniczka prokuratury prok. Dorota Sokołowska-Mach. Nie podała jednak nowego terminu.

O. Tadeusz Rydzyk 17 listopada poinformował w Radiu Maryja, że został wezwany do prokuratury na przesłuchanie w sprawie Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II na 8 grudnia, czyli w dniu, w którym przypada 34. rocznica powstania Radia Maryja. Datę tę potwierdziła wówczas rzeczniczka Prokuratury Regionalnej w Rzeszowie Dorota Sokołowska-Mach.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Jan Kaczkowski: Katolicyzm kucany

2025-12-02 20:59

[ TEMATY ]

Ks. Jan Kaczkowski

Mat.prasowy

Postawy wiernych podczas momentów mszy świętej, gdy należy przyjąć postawę klęczącą, mieszczą się w szerokim zakresie: od klasycznej (oba kolana na ziemi), przez „na myśliciela” (jedno kolano na ziemi, druga noga ugięta pod kątem prostym, łokieć na jej udzie, głowa oparta o dłoń tej ręki), dalej „na panczenistę” (myśliciel, ale kolano nie dotyka posadzki), aż po pełen przykuc (półśrodek rozwiązujący dylemat: głupio stać, a jak się klęknie, to pobrudzi się ubranie) plus improwizacje w stylu wolnym.

Fragment książki Linoskoczek. Biografia duchowa ks. Jana Kaczkowskiego, zobacz więcej: boskieksiazki.pl.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Diecezji Drohiczyńskiej

2025-12-03 19:55

[ TEMATY ]

Drohiczyn

Red.

W związku z ostatnio pojawiającymi się doniesieniami medialnymi dotyczącymi krzyży w Treblince, dementuję informację, jakoby do Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie wpłynęło pismo od „środowisk żydowskich”, które by, bezpośrednio lub za pośrednictwem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, żądały usunięcia krzyży w Treblince.

Wierzymy w dobre intencje osób i różnych środowisk, które chcą bronić krzyży, jednakże podstawą do podejmowania jakichkolwiek działań nie mogą być nieprawdziwe informacje.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję