Reklama

Pan Bóg, który widzi w ukryciu

Niedziela kielecka 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Ty skarżypyto!" - zabrzmiało oskarżycielsko podczas przerwy w dyskusji dziesięciolatków. Adwersarz nie pozostaje dłużny: "Ty... obłudniku!" Tłumiąc śmiech (bo sytuacja zabawna) i zdziwienie (bo zwrot niecodzienny) zaprosiłam dzieci po dzwonku do klasy. W czasie, gdy dwaj mali winowajcy stanęli przede mną, skruszeni pod wpływem uwagi na temat przezywania się - nagle przyszła mi do głowa myśl, iż trzeba porozmawiać o tym, kto jest obłudnikiem. Okazało się, że kazanie w Środę Popielcową przyniosło nieoczekiwane owoce - uczeń tak "wsłuchał się" w Ewangelię, tak mocno zapadło mu w pamięci postępowanie obłudników, że postanowił wzbogacić swój słownik o to słowo. Postawa, poniekąd godna naśladowania - zamiast wulgaryzmów, od których roi się na naszych podwórkach - można użyć innego, dość "mocnego" wyrazu, i to takiego, który wyszedł z użycia. Ale warunkiem jest duch troski i braterskiego upomnienia oraz właściwe zrozumienie tego słowa.
Bardzo łatwo kogoś zranić. Jeszcze łatwiej popisywać się słowami nie rozumiejąc ich kompletnie. Jakkolwiek samą sytuację na przerwie można traktować z przymrużeniem oka, tak zasadne jest rozmawianie z dziećmi o tym, co słyszą w kościele, czytają w Biblii - a nie rozumieją. "Jakże mam zrozumieć, skoro mi nikt nie wytłumaczył" - brzmi echem po wiekach. Tak więc cała lekcja poświęcona została właśnie omówieniu postawy, przed którą przestrzega Jezus. Okazało się, że 2/3 uczniów nie potrafiło prawidłowo zdefiniować, kim jest obłudnik. Wyrażenia były dość ogólnikowe: człowiek zły, niedobry, grzeszny, niekulturalny, żyjący w niezgodzie z innymi ludźmi. Trochę światła rzuciło ponowne odczytanie i przeanalizowanie fragmentu Ewangelii wg św. Mateusza. Te dzieci, które na początku gubiły się w gąszczu domysłów, zaczynały rozumieć, czym jest obłuda. Przypomniały sobie nagle, co oznacza tradycyjne, acz pogardliwe "miejsce" w polskich przysłowiach zajmowane przez tego, co "modli się pod figurą, a diabła ma za skórą". Ci, którzy już wcześniej poradzili sobie z omawianym problemem, trafniej formułowali wypowiedzi: "obłudnik to taki chwalipięta, co modli się na pokaz", "ukazuje ludziom, że pości i udaje, że jest smutny, a wcale za grzechy nie żałuje"; "kłamliwy i nieszczery", "postępuje tak, aby ludzie go widzieli, podziwiali i chwalili", "chce za wszelką cenę zrobić wrażenie na wszystkich", "chce uchodzić za kogoś innego, lepszego, niż jest", "uważa się za pępek świata, a na Panu Bogu mu w ogóle nie zależy". Łatwo było potem dzieciom określić właściwą postawę chrześcijańską: "taki, co nie jest obłudnikiem, modli się w ukryciu", "chodzi radosny jak zwykle", "zależy mu na prawdziwej modlitwie", "nie oczekuje pochwał i oklasków", "jest skromny i pokorny", "nie chwali się i nie robi nic na pokaz", "zawsze mówi prawdę", "można na nim polegać, bo postępuje szczerze, nigdy nie skłamie".
Konkluzja była taka, że uczynki nie powinny mijać się z prawdą - są zawsze takie same jak potrzeba serca. Wydawało się, że sprawa została ostatecznie wyjaśniona, pogłębiona - szczególnie, że temat na czasie. A jednak kiedy problem ze zrozumieniem słowa zniknął, pojawił się inny. Podczas kiedy omawialiśmy postawę hipokryzji potępioną przez Jezusa, usłyszałam półgłosem wymówioną uwagę: "ooo, to całkiem jak moja sąsiadka". Jak zareagować na takie spostrzeżenie? Byłoby pójściem na łatwiznę wyjaśnienie dziecku, że nie wolno oceniać starszych - skoro same od dawna mają świadomość, że są poddawane ocenie za swoje postępowanie. Jak wybrnąć z twarzą z takiej sytuacji, kiedy młodsi bezwstydnie obnażają naszą ułomność? I to tak, aby nie pogłębiać ich poczucia niesprawiedliwości z jednej strony, ale i nie pozwalać na bezmyślne obalanie autorytetu z drugiej? Najprościej odpowiedzieć: czyńmy tak, aby nie wiedziała lewica, co czyni prawica. Konsekwencja w postępowaniu przede wszystkim - "słowa uczą, ale przykłady pociągają". Naturalnie to, co jest rozwiązaniem najprostszym w teorii, okazuje się często najtrudniejszym w praktyce. Ale w Wielkim Poście Jezus zachęca do rzeczy trudnych i sam daje przykład. Wszak nikt nie chce być oceniony jako obłudnik, zwłaszcza w sprawach wiary. I to szczególnie przez najlepszych obserwatorów - nasze dzieci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

"Do zobaczenia Karolku" - groźby skierowane do prezydenta

2025-11-15 10:01

[ TEMATY ]

Polska

Polska

mecz

Prezydent Karol Nawrocki

PAP/Leszek Szymański

Jak informuje Komenda Stołeczna Policji, trwają obecnie czynności związane z wpisem na X, który miał stanowić groźbę wobec prezydenta Karola Nawrockiego. Chodzi o zdjęcie z pistoletem i podpisem „do zobaczenia Karolku”, zamieszczone pod zdjęciem prezydenta z piątkowego meczu Polska-Holandia.

Usunięty później wpis został zamieszczony w piątek wieczorem przez jednego z użytkowników portalu X; była to odpowiedź na post na profilu „Łączy nas Piłka”, zarządzanym przez PZPN, w którym zamieszczono zdjęcie przedstawiające prezydenta Nawrockiego, obserwującego na Stadionie Narodowym piątkowy mecz Polska-Holandia.
CZYTAJ DALEJ

Maryjne kwestie rozstrzygnięte

2025-11-10 13:58

Niedziela Ogólnopolska 46/2025, str. 22-23

[ TEMATY ]

Maryja

Autor nieznany. Kościół św. Tomasza w Krakowie/Zdjęcie: Grażyna Kołek

Co to znaczy, że Maryja jest Matką Syna Bożego w naturze ludzkiej, a Jej dziewictwo wskazuje na Jego Boskie pochodzenie? Teologiczne spojrzenie Kościoła na Maryję niemal od samego początku koncentruje się na Jej ścisłej relacji z Chrystusem.

W ogłoszonej 4 listopada nocie Dykasterii Nauki Wiary dotyczącej niektórych tytułów maryjnych odnoszących się do współpracy Maryi w dziele zbawienia wyraźnie do tej wstępnej refleksji nawiązuje zdanie: „Dlatego spojrzenie na Nią [Maryję] skierowane, które odwracałoby nas od Chrystusa lub stawiało Ją na równi z Synem Bożym, byłoby obce autentycznej wierze maryjnej” (n. 66).
CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb kard. Duki: świadek wiary aż do końca

2025-11-15 13:24

[ TEMATY ]

pogrzeb

Praga

kard Duka

Vatican News

Pasterz odważny i niezłomny w wierze, człowiek walczący z fałszywymi oskarżeniami, obrońca fundamentów cywilizacji chrześcijańskiej, gotowy do dialogu nawet z tymi, którymi inni pogardzali. Tak wspominał dziś kard. Dukę podczas jego pogrzebu w praskiej katedrze abp Graubner. „Wzruszające było widzieć mężczyzn, którzy choć twierdzili, że są niewierzący, to prosili go o błogosławieństwo” – wspominał aktualny Prymas Czech.

Mszę pogrzebową w katedrze św. Wita odprawił prymas Czech, praski arcybiskup Jan Graubner, natomiast ostatnie obrzędy poprowadził abp Jude Thaddeus Okolo, nuncjusz apostolski w Czechach. Podczas liturgii zabrzmiało Requiem b-moll, op. 89 Antoniego Dvořáka. Dary do ołtarza przyniósł jeden ze współwięźniów kard. Dominika Duki. Nad jego trumną zabrzmiała też modlitwa w języku ormiańskim, a po hebrajsku odśpiewano Psalm XVI. Był to wymowny wyraz sympatii, jaką cieszył się zmarły purpurat wśród Ormian i Żydów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję