Reklama

Głos z Torunia

Muzyka nowych świątyń

Zakończyła się 2. edycja Festiwalu Muzyki Sakralnej Musica Vera, odbywającego się w Toruniu pod hasłem: „Muzyka nowych świątyń”. Organizatorem festiwalu jest parafia rzymskokatolicka pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego, a współtwórcami ks. kan. Mariusz Klimek, proboszcz, Ewelina Głowińska i Paweł Głowiński, który pełni funkcję dyrektora artystycznego. Tegoroczna edycja Musica Vera została objęta honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy

Niedziela toruńska 44/2017, str. 1

[ TEMATY ]

festiwal

Toruń

Jerzy Nowicki

Koncert „Iuxta crucem” odbył się w niekonsekrowanym jeszcze kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy

Koncert „Iuxta crucem” odbył się w niekonsekrowanym jeszcze kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Założeniem festiwalu jest promowanie muzyki sakralnej w nowych, niegotyckich kościołach Torunia, które będąc w oddaleniu od centrum miasta, często są pomijane jako potencjalne miejsca organizacji koncertów. Musica Vera po raz drugi weszła do nowych świątyń i znów zebrała wspaniałe żniwo w postaci setek słuchaczy.

W tym roku muzyka sakralna pojawiła się w siedmiu różnych odsłonach; poszczególne wydarzenia odbywały się w kolejne soboty. 16 września przeżywaliśmy inaugurację pod znakiem muzyki symfonicznej. Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego wraz z solistami i Chórem Akademickim Uniwersytetu Warszawskiego wykonała pompatyczną „Missa pro Patria” („Mszę za Ojczyznę”) Pawła Łukaszewskiego. Idealny do tego okazał się kościół pw. św. Maksymiliana M. Kolbego, który dzięki swojej kubaturze mógł pomieścić bardzo liczną publiczność, a tamtejsza akustyka podkreśliła walory wykonywanej muzyki. Dodatkowym atutem była obecność na koncercie kompozytora – Pawła Łukaszewskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Muzyka i modlitwa

Tydzień później w kościele pw. Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa na Rubinkowie II przeżywaliśmy koncert poświęcony Matce Bożej. Tematyka została wybrana z racji obchodzonych w tym roku kilku ważnych rocznic związanych z Maryją, m.in. 100-lecia objawień w Fatimie, 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej czy 25-lecia istnienia diecezji toruńskiej, której patronuje Matka Boża Nieustającej Pomocy. Wystąpił prowadzony przez Jana Łukaszewskiego znakomity Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis uznawany za jeden z najlepszych chórów zawodowych na świecie. Wybrzmiały przepiękne kompozycje polskie i zagraniczne różnych epok muzycznych, a ich wspólnym mianownikiem było zawołanie „Ave Maria”.

Kościół pw. Matki Bożej Królowej Polski w Toruniu słynie z oryginalnego kształtu i dużego pogłosu, które powodują, że znakomicie brzmi tam muzyka organowa. Kolejny koncert zatem odbył się właśnie na Rubinkowie I. Było to wydarzenie niezwykłe o tyle, że w roli wykonawców wystąpiła m.in. zgromadzona publiczność. Tego wieczoru wspominaliśmy zmarłego przed 12 laty polskiego kompozytora i pedagoga Mariana Sawę. Aby przybliżyć słuchaczom tę wybitną postać i jej filozofię na temat muzyki sakralnej, zaprosiliśmy ks. prof. Kazimierza Szymonika, który dzielił się wspomnieniami z czasów ich przyjaźni i współpracy muzycznej. Publiczność animowana przez ks. Macieja Kępczyńskiego śpiewała pieśni na kolejne okresy roku liturgicznego. Po każdej pieśni wybrzmiewał organowy „komentarz” autorstwa Mariana Sawy, interpretowany muzycznie przez Pawła Głowińskiego. Publiczność mogła też zachwycić się pełnym modlitewnego zabarwienia głosem toruńskiej śpiewaczki Agnieszki Morisson, która wykonała solo trzy utwory kompozytora.

Reklama

Następne dwa wydarzenia muzyczne odbyły się w jeden weekend. Pierwsze z nich to koncert muzyki dawnej zatytułowany „Iuxta crucem” („Pod krzyżem”). Tematyka koncertu skupiała się na największym misterium chrześcijaństwa, jakim jest męka, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Wyświetlane obrazy przedstawiające wyobrażenie męki i śmierci oraz cierpiącą pod krzyżem Matkę Bożą pozwoliły na głębsze wejście i przeżywanie tajemnicy zbawienia człowieka. Wystąpili wspaniali toruńscy śpiewacy – Magda Anna Aniszkiewicz oraz

Karol Bartosiński, a także zespół instrumentów historycznych Intemperata z Bydgoszczy kierowany przez Dorotę Zimną. Koncert odbył się w niekonsekrowanym jeszcze kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy na Bielawach, którego wnętrzem – obok muzyki – mogła zachwycać się liczna publiczność.

Drugim wydarzeniem tego weekendu było czuwanie modlitewne w duchu Taizé. Publiczność zgromadziła się w kaplicy pw. Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej u Ojców Paulinów. Nie był to typowy koncert – akcent został położony na modlitwę poprzez śpiew, rozważanie Słowa Bożego i adorację krzyża. Nabożeństwo zostało przygotowane przez toruńską Wspólnotę Słowo Życia z ks. Pawłem Borowskim oraz – od strony muzycznej – przez bydgoską scholę Psallite Sapienter. Śpiewom i modlitwie towarzyszył rzadki i piękny instrument – harfa.

Reklama

Konkurs chóralny

Zwieńczeniem Festiwalu Musica Vera było najbardziej emocjonujące wydarzenie: 2. Ogólnopolski Konkurs Chóralny, do którego 14 października przystąpiło dziewięć niezawodowych chórów i zespołów wokalnych z całej Polski. Chórzyści mieli za zadanie zaprezentować przed jury wybrany przez siebie repertuar z muzyką sakralną oraz jeden utwór obowiązkowy. Laureatem został chór Canto ZSM im. Czesława Niemena z Włocławka prowadzony przez Mariana Szczepańskiego. Drugą nagrodę otrzymał żeński Chór Kameralny Vivace z Pamiątkowa pod kierownictwem Urszuli Grzędy, która została także wyróżniona jako najlepszy dyrygent. Trzecie miejsce ex aequo zajęły dwa chóry – Chór Centrum Myśli Jana Pawła II z Warszawy pod dyrekcją Jana Krutula oraz Schola Cantorum Maximilianum z Józefowa prowadzona przez Zbigniewa Siekierzyńskiego. Ostatni z wymienionych chórów otrzymał również nagrodę specjalną za wykonanie utworu Pawła Łukaszewskiego pt. „Ostatni list św. Maksymiliana do matki”.

Przed ogłoszeniem wyników konkursu została odprawiona Msza św. w intencji papieża seniora Benedykta XVI z okazji jego 90. urodzin. Liturgii przewodniczył ks. prof. Kazimierz Szymonik, a w homilii przytoczył najważniejsze założenia nauczania Josepha Ratzingera – Benedykta XVI o muzyce liturgicznej. To właśnie z nauczania tego wybitnego teologa powstała idea festiwalu muzyki prawdziwej – Musica Vera. Wspólnie modliliśmy się o łaski potrzebne papieżowi.

Dzięki dofinansowaniu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Toruń mieliśmy możliwość zaprezentowania muzyki sakralnej w tak dużej dawce. Jesteśmy wdzięczni Bogu i ludziom za ten czas, w którym mogliśmy wspólnie modlić się muzyką.

2017-10-25 12:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bogu i Ojczyźnie

Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego. Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu. Próbą dla tego umiłowania staje się każde zagrożenie tego dobra, jakim jest Ojczyzna. Nasze dzieje uczą, że Polacy byli zawsze zdolni do wielkich ofiar dla zachowania tego dobra albo też dla jego odzyskania” – te słowa, wyjęte z książki św. Jana Pawła II „Pamięć i tożsamość”, ukierunkowały uczestników festiwalu w doborze repertuaru. W dniach 4-6 lipca br. odbyła się 14. edycja Polskiego Festiwalu Pieśni, Piosenki i Poezji Patriotycznej „Bogu i Ojczyźnie” im. Kardynała Władysława Rubina w Lubaczowie. Przez 2 dni miejscem występów była sala widowiskowa Miejskiego Domu Kultury, a w trzecim – sala plenerowa na miejskim Rynku. Motywem przewodnim imprezy była 70. rocznica powstania warszawskiego, 100. rocznica wybuchu I wojny światowej i 30. rocznica męczeńskiej śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki.

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Caritas pomogła znaleźć pracę 70 tys. bezrobotnym w 2023 roku

2024-04-26 19:05

[ TEMATY ]

Caritas

bezrobotni

Hiszpania

Adobe.Stock.pl

W 2023 roku Caritas pomogła 70 tys. bezrobotnych znaleźć zatrudnienie, wynika z szacunków kierownictwa tej organizacji. Zgodnie z jej danymi w ubiegłym roku Caritas na rozwijanie programów wsparcia zatrudnienia wydała 136,8 mln euro, czyli o 16,4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.

Dyrekcja organizacji sprecyzowała, że z kwoty ten ponad 100 tys. euro zostało przeznaczonych na rozwój inicjatyw w ramach tzw. ekonomii społecznej. Działania te polegały przede wszystkim na prowadzeniu szkoleń zawodowych służących usamodzielnieniu się na rynku pracy, w tym podjęciu aktywności zawodowej na podstawie samozatrudnienia.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję