W Galerii Extravagance w Sosnowieckim Centrum Sztuki otwarto wystawę „Demonstracja postępu – sztuka architektury w Sosnowcu w latach 1945-2017”. Prezentowana wystawa ukazuje najróżniejsze nurty w architekturze miasta na przykładach konkretnych obiektów – zarówno istniejących, jak i już wyburzonych, po których pozostały jedynie zdjęcia i plany. Każdy obiekt posiada bogaty materiał zdjęciowy, a w nim ujęcia z różnych stron, także z lotu ptaka, zdjęcia wnętrz, zdjęcia archiwalne jego pierwotnego wyglądu i otoczenia. Każdy obiekt jest też dokładnie opisany, co ucieszy zainteresowanych historią regionu. Jak widać na wystawie, architektura w Sosnowcu w omawianym okresie odzwierciedlała następujące po sobie style, od radykalnego modernizmu sprzed wojny, przez realizm socjalistyczny, potem późnomodernistyczny kosmopolityzm, następnie kontekstualny postmodernizm, aż do współczesnego pluralizmu o regionalno-globalnych uwarunkowaniach.
Centrum Sztuki prezentuje także wystawę „115 twarzy Sosnowca na 115-lecie miasta” złożoną ze 115 pocztówek. Ekspozycja powstała dzięki zbiorom trzech prywatnych kolekcjonerów: Pawła Ptaka, Dariusza Kmiotka i trzeciego kolekcjonera, który pragnął zachować anonimowość. Zobaczymy na niej głównie zdjęcia z centrum miasta, Sielca i Pogoni. Oprócz powszechnie znanych, popularnych pocztówek, których reprodukcje pojawiają się w książkach lub krążą po Internecie, są też takie, których próżno tam szukać. Wystawa potrwa do 27 sierpnia.
9 listopada 2018 roku w Muzeum Częstochowskim w Ratuszu odbył sie wernisaż wyjatkowej wystawy. 100 instrumentów na 100 lecie Niepodległości mogli podziwiać zgromadzeni goście, a niektórzy na ten wernisaż przyjechali z daleka jak Sebastian Król - chłopiec z problebami ruchowymi , ale ogromny miłośnik akordeonu i instrumentów muzycznych. Wiceprezes Stowarzyszenia Wspólnota Gaude Mater ( które jest organizatorem wystawy) - Jan Szyma uhonorował Sebastiana statuetką " wyjątkowy gość wernisażu" - statuetka oczywiście nosiła motyw akordeonu.
Prywatna kolekcja instrumentów muzycznych Grażyny i Romana Kryst liczy obecnie około 400 eksponatów - jest to jedna z najwiekszych kolekcji znajdujących sie w prywatnych rękach. Gościła już w wielu miejscachc w Polsce, muzeach, filharmoniach, operach, domach kultury - tym razem zawitała do Muzeum Częstochowskiego, a z okazji 100 rocznicy Odzyskania Niepodległości kolekcjonerzy postanowili wystawić 100 instrumentów. Większość tych eksponatów to instrumenty polskie, to historia naszego kraju, naszego miasta - bo wsród eksponatów znajduja sie instrumenty powstałe w Częstochowie. Te wyjatkowe eksponaty, te dzieła rąk ludzkich powstałe około 100 lat temu to świadectwo potęgi naszego kraju również w tej dziedzinie, jakże ważnej w kulturze polskiej - dziedzinie muzyki. Podczas wernisażu odbyła sie również promocja albumu " Częstochowscy Mistrzowie" - każdy uczestnik otrzymał egzemparz wraz z autografami autorów Grażyny i Romana oczywiście bezpłatnie.
Któż z nas nie zna prostych i pełnych ufności słów modlitwy: "Aniele Boży, stróżu mój, ty zawsze przy mnie stój..." Dla niektórych była to może pierwsza w życiu modlitwa, szeptana jeszcze na kolanach matki. Ale czy anioły są żywo obecne tylko w świecie dziecięcej wyobraźni? Czy my, dorośli, też możemy wierzyć w anioły?
Jak ktoś kiedyś policzył, anioły są wspomniane w Piśmie Św. Starego i Nowego Testamentu 222 razy! Pismo Święte jest zatem od początku do końca przeplatane wzmiankami o aniołach. Bóg stawia anioły u wrót raju; aniołowie nawiedzają Abrahama; aniołowie wyprowadzają Lota i jego córki z pożaru Sodomy; anioł nie pozwala Abrahamowi zabić jego syna Izaaka. Czasem aniołowie są groźni: Bóg posyła anioła, który zabija pierworodne Egipcjan. Ale to anioł również wyprowadza Izraelitów z niewoli. Anioł zamyka paszcze lwów, żeby nie pożarły Daniela.
Także w Nowym Testamencie jest wiele zdarzeń, w których występują aniołowie. Przecież to Archanioł Gabriel zwiastuje Maryi Pannie poczęcie Syna Bożego; aniołowie śpiewają przy Jego narodzinach i sprowadzają pasterzy do stajenki; aniołowie ostrzegają Mędrców ze Wschodu przed Herodem. Anioł objawia św. Józefowi tajemnicę wcielenia i każe uciekać Świętej Rodzinie do Egiptu. Aniołowie służą Jezusowi, przy grobie Jezusowym zapewniają o Jego zmartwychwstaniu, a przy wniebowstąpieniu zapowiadają powtórne przyjście Zbawiciela.
Sam Pan Jezus wspomina o aniołach. Mówiąc na przykład o nawróceniu grzeszników, stwierdza: "Tak samo powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, który się nawraca" (Łk 15, 10). Opisując sąd ostateczny zaznacza, że to aniołowie zwołaja ludzi na ten sąd, a On, jako Sędzia, zjawi się tam otoczony aniołami.
1 października 2025 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja „Quo vadis, European Education?”, poświęcona konsekwencjom i ryzykom związanym z projektem Europejskiego Obszaru Edukacji. Wydarzenie zorganizowała europoseł Małgorzata Gosiewska (ECR), która w swoim wystąpieniu otwierającym wskazała na zagrożenia, jakie niesie ze sobą unifikacja systemów edukacyjnych w Europie.
Konferencję otworzyła poseł do Parlamentu Europejskiego Małgorzata Gosiewska, zwracając uwagę, że projekt Europejskiego Obszaru Edukacji może prowadzić do osłabienia tożsamości narodowych. Podkreśliła, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również fundament kulturowy i aksjologiczny, bez którego Europa może utracić swoje korzenie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.