„Stabat Mater” zabrzmiało w murach kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa na legnickim osiedlu Piekary. W blisko godzinnym misterium przygotowanym przez legnickich i wrocławskich artystów mieszkańcy Legnicy mogli posłuchać i obejrzeć „Stabat Mater” Giovanniego Battisty Pergolesiego w reżyserii Barbary Bielaczyc.
Misterium podzielone na dwanaście części, ukazujące mękę i śmierć Zbawiciela z perspektywy cierpienia jego Matki, wprowadziło zebranych w przeżywanie Wielkiego Tygodnia. Ta średniowieczna pieśń stała się nie tylko przeżyciem artystycznym, ale w przestrzeni sakralnej wprowadziła słuchaczy w tajemnice odkupienia człowieka.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Zebrani w świątyni w wielkim skupieniu i milczeniu słuchali kolejnych utworów wykonywanych przez artystów. Wykonawcami partii śpiewanych były: Aleksandra Pokrywczyńska – mezzosopran oraz Magdalena Marchewka – partia sopranowa. Towarzyszył im kwartet smyczkowy, w składzie którego znalazły się znakomite artystki z Legnicy i Wrocławia m.in.: Alicja Dragan, Beata Solnicka, Renata Piskórz i Urszula Marciniec-Mazur.
„Stabat Mater” (z łac. stała Matka), to jedna ze średniowiecznych sekwencji modlitewnych, pochodząca z XIII wieku, przypisywana franciszkaninowi Jacoponowi da Todi lub św. Benedyktowi. Melodia wywodzi się z chorału gregoriańskiego i stanowi kanwę kilku arcydzieł muzycznych. Do nich należą „Stabat Mater” Antonia Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego. Oba dzieła datowane są na pierwszą połowę XVIII wieku (od 1727 r. decyzją władz kościelnych sekwencja została oficjalnie włączona w liturgię).