Reklama

Niedziela Rzeszowska

Święto muzyki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczny, 25. Festiwal Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa jest jubileuszową edycją tego wydarzenia kulturalnego. Zwyczajowo okoliczność taką określa się mianem srebrnego jubileuszu.

Festiwal powstał w roku 1991, bezpośrednio po wizycie w Rzeszowie Ojca Świętego Jana Pawła II, z inicjatywy ówczesnego proboszcza rzeszowskiej katedry – ks. inf. Stanisława Maca. Jego zasługi dla tego dzieła nie sposób przecenić. Na program dotychczasowych 24 edycji Festiwalu złożyło się 175 koncertów w Rzeszowie oraz 17 w ramach cyklu towarzyszącego Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie, realizowanego od roku 2011. Wystąpiło ponad 100 organistów, niemal tyle samo innych solistów-instrumentalistów oraz wokalistów, a także 23 zespoły orkiestrowe i chóralne. Byli to artyści z większości krajów Europy, a także z USA oraz Azji. Festiwal, zapoczątkowany w rzeszowskiej katedrze, objął swoim zasięgiem osiem kościołów Rzeszowa, zarówno tych zabytkowych, jak również nowoczesnych oraz dwa inne miasta na terenie Podkarpacia: Jarosław i Sędziszów Małopolski (w roku 2011).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Od początku organizatorem Festiwalu jest Parafia Katedralna w Rzeszowie. Jego realizacja jest możliwa dzięki dotacjom finansowym udzielanym przez Gminę Miejską Rzeszów, Województwo Podkarpackie oraz podmioty gospodarcze, z których do dziś pozostały dwa: Elektromontaż Rzeszów SA oraz Watkem Spółka z o.o. Nie bez znaczenia dla promocji Festiwalu pozostaje od początku zaangażowanie Polskiego Radia Rzeszów SA, Katolickiego Radia Via, Tygodnika Katolickiego „Niedziela” oraz rzeszowskich „Nowin”. Nie sposób nie wspomnieć o życzliwości, którą od początku otaczają Festiwal rzeszowscy biskupi: pierwszy ordynariusz diecezji rzeszowskiej bp Kazimierz Górny oraz bp Jan Wątroba – obecny ordynariusz rzeszowski, kolejni prezydenci miasta, a także wojewodowie i marszałkowie województwa podkarpackiego. Nieocenionym bogactwem Festiwalu jest jego publiczność, której serdeczność artyści zaproszeni do udziału w festiwalowych koncertach głoszą daleko poza granicami Rzeszowa.

Tegoroczna edycja Festiwalu zamyka ćwierćwiecze jego historii w dotychczasowej formule programowej i organizacyjnej. Odbędzie się osiem koncertów w Rzeszowie oraz cztery w jarosławskim opactwie. Dominantę programów koncertów będzie stanowiła muzyka organowa, która stanie się także wspólnym mianownikiem dla kameralistyki instrumentalnej, sztuki wokalnej i słowa poetyckiego. W rzeszowskich kościołach: katedrze, bazylice Bernardynów, Świętego Krzyża, Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Zalesiu oraz w jarosławskim opactwie, oprócz polskich wykonawców, wystąpią artyści z Niemiec, Austrii, Włoch i Korei Południowej.

Serdecznie zapraszam wszystkich Szanownych Państwa do udziału w koncertach XXV Jubileuszowego Festiwalu Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa oraz w ramach cyklu towarzyszącego Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie. Niech muzyka niezmiennie łączy i buduje mosty ponad granicami państw i kultur. Niech głosi chwałę Boga i przynosi pożytek człowiekowi.

2016-06-30 10:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego organy?

Niedziela szczecińsko-kamieńska 12/2020, str. VI

[ TEMATY ]

liturgia

organy

muzyka sakralna

muzyka organowa

Adam Szewczyk

Fragment prospektu organowego z bazyliki św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

Fragment prospektu organowego z bazyliki św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

„W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poważaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich” (Sacrosanctum concilium, 120).

Ten cytat z Konstytucji o Liturgii świętej, wykorzystywany w wielu pochodnych dokumentach Kościoła traktujących mniej lub bardziej bezpośrednio o liturgii, jest dość wymowny. Jednak raczej na poziomie pewnej ogólności. Coraz trudniej dziś o kapłana – z wyjątkiem zajmujących się muzyką kościelną zawodowo – który potrafiłby to szerzej rozwinąć, uzasadnić. Podobnie jest pośród sporej grupy organistów. Rozczarowuje chwilami w tym zakresie także najnowsza instrukcja Musicam sacram, traktująca miejscami o organach na podobnym poziomie ogólności. Kościół podkreśla tradycję wykorzystania tego instrumentu jako najbardziej właściwego pod względem brzmienia w czasie kościelnych ceremonii i przydającego im majestatu. Z drugiej strony mamy eklektyczny wysyp akompaniatorów liturgicznych (zespołów lub pojedynczych instrumentalistów), którzy w nurcie ostatniej posoborowej odnowy pojawili się na stałe w wielu kościołach. Jedni widzą w tym niekonwencjonalne urozmaicenie wzbogacające przebieg liturgii, inni – zamach na jej sacrum.
CZYTAJ DALEJ

W WYDANIU SPECJALNYM „NIEDZIELI” – o papieżu Franciszku mówią jego współpracownicy, dziennikarze, świadkowie

Większość z nas zachwycały przede wszystkim prostota przekazu Franciszka i jego specyficzne podejście duszpasterskie, które zjednały mu sympatię milionów ludzi. Jego pontyfikat już uznano za proroczy, choć gdy dla jednych był wizjonerem, inni uważali go za heretyka.

Jedni z chęcią go słuchali i czytali, inni bez ogródek krytykowali i odrzucali. Jednych inspirował, innych irytował. Kochany, oklaskiwany, ale i nierozumiany – zauważa ks. Jarosław Grabowski. Słowom papieża Franciszka i jego pontyfikatowi przyglądamy się uważnie w wydaniu specjalnym „Niedzieli” nr 17 na 27 kwietnia. Znajdziemy tu przegląd inicjatyw podjętych przez Ojca Świętego, wnikliwy komentarz do jego pontyfikatu, wykaz pielgrzymek oraz myśli, które nam pozostawił. Wypowiedzi współpracowników papieża pozwalają nam spojrzeć na jego postać z innej perspektywy, dostrzec jego charakter, unikatowość i wyjątkowość jego pontyfikatu. Wraz z dodatkiem specjalnym poznajemy papieża Franciszka jeszcze lepiej, zachowując w sercu i umyśle niepowtarzalność jego przesłania.
CZYTAJ DALEJ

Papież wyraził zgodę na publikację tego wywiadu dopiero po jego śmierci

2025-04-24 18:00

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Monika Książek

Niepublikowane wcześniej nagranie audio wywiadu z papieżem Franciszkiem zostało wyemitowane przez kanał telewizyjny Telenoche w jego rodzinnej Argentynie po śmierci papieża. Franciszek opowiada w nim o swoim zdrowiu psychicznym, nawykach związanych ze snem i konsultacjach z psychiatrą w czasach argentyńskiej dyktatury wojskowej. Wywiad został przeprowadzony przez argentyńskiego dziennikarza i lekarza Nelsona Castro w 2019 roku w ramach pracy nad książką o zdrowiu papieży. Franciszek zastrzegł jednak, że wywiad może zostać wyemitowany dopiero po jego śmierci. Castro opublikował fragmenty wywiadu w argentyńskiej gazecie w 2021 roku.

Podziel się cytatem Franciszek przypomniał, jak pierwsze oznaki możliwego wyboru dotarły do niego podczas konklawe, kiedy niektórzy kardynałowie zaczęli zadawać mu konkretne pytania. Mimo to „dobrze spał podczas sjesty”, odmawiał różaniec i był w stanie wewnętrznego spokoju. Po jego wyborze, kardynał Cláudio Hummes szepnął mu do ucha: „Nie zapominaj o biednych” - moment, który zainspirował go do wybrania imienia Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję