Książka Sebastiana Karczewskiego „Jan Paweł II. Pielgrzymka przez cierpienie” przypomina, że Papież, który od pierwszych dni pontyfikatu z troską i zrozumieniem zwracał się do chorych i niepełnosprawnych, dogłębnie poznał z autopsji wymiar cierpienia fizycznego. Kiedy następnego dnia po wyborze na Stolicę Piotrową odwiedził w Poliklinice im. Agostino Gemellego swojego przyjaciela bp. Andrzeja Deskura i w przemówieniu do personelu i pacjentów powiedział, że pragnie „oprzeć się przede wszystkim na tych, którzy cierpią i którzy swoje cierpienia, swoją mękę i ból łączą z modlitwą”, nie przypuszczał, że za niecałe trzy lata trafi tutaj w dramatycznych okolicznościach jako pacjent, a personel będzie walczył o jego życie. Od zamachu z 13 maja 1981 r. w pontyfikat Jana Pawła II wpisały się tak częste pobyty w klinice, że nazwał ją swoim „trzecim Watykanem”. Choroby i związane z nimi operacje Papież znosił cierpliwie, z pokorą, a także wdzięcznością dla opiekujących się nim lekarzy i pielęgniarek. Jednocześnie, jak zauważył jeden z włoskich publicystów, Papież „nie zna, a w każdym razie nie ujawnia uczuć słabości czy rezygnacji”.
Książka uzmysławia czytelnikowi, że nauczanie Jana Pawła II na temat sensu cierpienia zawarte jest nie tylko w jego pismach: liście apostolskim „Salvifici doloris”, Liście do osób w podeszłym wieku czy corocznych orędziach na ustanowiony przez niego Światowy Dzień Chorego, ale także w osobistym świadectwie, o którym papież Benedykt XVI napisał: „z katedry cierpienia uczynił szczyt swego magisterium”.
Sebastian Karczewski „Jan Paweł II. Pielgrzymka przez cierpienie” – Wydawnictwo Veritatis Splendor, Warszawa, tel. (22) 300-22-72, 884-799-767, www.veritatissplendor.pl , www.ksiegarnia-vs.pl .
Czy kobiety w ciąży muszą w Środę Popielcową i Wielki Piątek zachowywać post ścisły? Czy stan błogosławiony, w którym kobieta powinna szczególnie dbać o siebie i swoje dziecko, zwalnia ją z tego obowiązku? - Matka sama musi podjąć decyzję o przestrzeganiu postu ścisłego - tłumaczy KAI bp Adam Bałabuch, przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP.
Zarówno Kodeks Prawa Kanonicznego jak i inne przepisy Episkopatu Polski nie wyjaśniają jednoznacznie kwestii dyspensy od postu ścisłego dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Zdania duchownych na ten temat bywają podzielone. Niektórzy tłumaczą, że "ciąża to nie choroba", tylko stan błogosławiony, dlatego należy pościć, chyba, że lekarz zaleci inaczej. Inni podkreślają, że z postu zwolnione są osoby poniżej 14 roku życia, a więc i nienarodzone dzieci, którym pożywienia dostarczają matki.
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
W związku ze sprawą terminacji ciąży w szpitalu w Oleśnicy u pacjentki w 36. tygodniu ciąży Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do minister zdrowia. Biuro RPO poprosiło także Prokuraturę Rejonową w Oleśnicy o informacje na temat śledztwa wszczętego w tej sprawie - przekazało w piątek biuro.
W połowie marca "Gazeta Wyborcza" opisała historię pani Anity, która zdecydowała się na aborcję w 36. tygodniu ciąży, opierając się przesłance do przerwania ciąży, jaką jest zagrożenie zdrowia lub życia kobiety. Wcześniej u płodu lekarze stwierdzili wrodzoną łamliwość kości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.