Reklama

Wiadomości

Kościół w opinii młodzieży

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W moim badaniu opinii na temat Kościoła respondentami byli ludzie młodzi zaangażowani w życie parafii – przynajmniej tak się przedstawili. Stąd zostały im zaprezentowane różne opinie dotyczące życia Kościoła. Mieli oni określić w skali od 1 do 5, na ile zgadzają się z danym stwierdzeniem. Ocena 1 oznaczała całkowity brak zgody, zaś przyznanie oceny 5 świadczyło o tym, że respondent w pełni zgadza się z daną tezą.

Ocena działalności Kościoła

Znaczna część badanej młodzieży stwierdziła, że generalnie wiele zawdzięcza Kościołowi. Średnia ocen, jakie zostały przyznane temu stwierdzeniu, wynosi 4,3. Choć taka wysoka ocena Kościoła może budzić zadowolenie, to w przypadku opinii, że „młode pokolenie zna swoje miejsce w Kościele”, sprawa nie wygląda aż tak dobrze. Prawdziwość tej opinii młodzi respondenci ocenili na 2,5 punktu. Natomiast stwierdzenie: „Dokładnie wiem, czego się ode mnie oczekuje w Kościele”, otrzymało od badanych ocenę 3,2.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W stosunkowo niewielkim stopniu respondenci zgodzili się z tezą, że są bardzo zaangażowani w życie parafii (3,6). Jednocześnie ujawnili duży potencjał w tym kierunku, ponieważ stwierdzeniu, że „czują się w parafii jak w rodzinie”, przyznali 3,7 punktu.

W niewielkim stopniu młodzi respondenci zgodzili się z tezą, iż „coraz mniej ludzi uczestniczy w życiu Kościoła” (3,5). Co ciekawe, przyszłość w tym zakresie jawi się im raczej w jasnych kolorach. Stwierdzenie, że „coraz mniej ludzi będzie chciało być w Kościele”, uzyskało bowiem zaledwie 3 punkty.

Teza, że „Kościół dobrze troszczy się o potrzeby młodych ludzi”, została oceniona przez respondentów na 3 punkty. Badanie ujawniło także, że respondenci nie są przekonani co do tego, że młodzi ludzie mają pozytywny stosunek do Kościoła (2,6). Z drugiej strony – w niewielkim stopniu zgodzili się oni z tezą, że ich rówieśnicy mają bardzo złe zdanie o Kościele (3,3).

Reklama

Stwierdzenie, że „to, co proponuje Kościół, jest bardzo atrakcyjne”, młodzież oceniła na 3 punkty. Chociaż kategoria atrakcyjności nie najlepiej określa charakter misji Kościoła, to jednak warto pamiętać o tym, że styl jego posługi może jawić się albo jako nieprzyjazny, albo jako przyciągający, i przez to zaważyć na ocenie tego, co Kościół proponuje.

Generalnie rzecz biorąc, Kościół został oceniony przez młodych ludzi na ocenę dostateczną.

Jeśli mówimy o misyjności młodego Kościoła, to należy zauważyć, że badania ujawniły u młodzieży brak umiejętności rozmawiania o Kościele z rówieśnikami. Teza, że „łatwo jest rozmawiać o Kościele z rówieśnikami”, otrzymała jedynie 3 punkty.

Rodzaje pomocy udzielanej przez Kościół

Na pytanie zadane młodzieży: „Jakiej pomocy od Kościoła potrzebowałby aktualnie młody człowiek?” wielu młodych ludzi w ogóle nie odpowiedziało. Jak się wydaje, respondenci ujawnili w ten sposób nieumiejętność identyfikacji własnych potrzeb.

Pomimo braku odpowiedzi od wielu respondentów warto zauważyć, że 12 proc. młodych ludzi oczekuje od Kościoła akceptacji. Najwięcej młodzieży oczekuje od niego „porady, wskazania drogi, nakierowania na cel” – 17 proc. i 16 proc. osób powyżej 30. roku życia. Młodzi ludzie nie ignorują zatem Kościoła w swoim życiu. Ale badanie pokazuje jednocześnie, że tylko 7 proc. znajduje tego typu pomoc w swoich parafiach. Oprócz porady i akceptacji młodzi oczekują też „rozmowy” – 11 proc., „wysłuchania” – 5 proc. oraz „tolerancji” – 8 proc. To życzenia i oczekiwania kierowane pod adresem Kościoła przez młode pokolenie.

Zaskakujące, że tylko 3 proc. młodzieży oczekiwałoby od Kościoła modlitwy oraz poznania Boga i tylko 5 proc. – świadectwa. Wśród życzeń znalazło się zapotrzebowanie na organizowanie grup młodzieżowych – 7 proc., atrakcji oraz wsparcia zarówno duchowego, jak i materialnego – 9 proc. młodzieży i 14 proc. starszych respondentów. Badani chcieliby znaleźć w Kościele także specjalistów od problemów codziennych i rodzinnych – 6 proc. młodzieży i 3 proc. osób dojrzałych. Oczekują też zwiększenia nauczania wiary i zdobycia wiedzy religijnej – 6 proc. młodzieży.

Reklama

Nowe wyzwania wobec Kościoła

W związku z młodzieńczym krytycyzmem i spostrzegawczością zostało młodym postawione następujące pytanie: „Jakie wyzwania stoją aktualnie przed Kościołem?”.

Trzy wyzwania wydają się najważniejsze dla Kościoła dziś. Pierwsze – to zainteresowanie się Kościoła młodzieżą – tak uważa 27 proc. respondentów powyżej 30. roku życia i 23 proc. młodzieży. Drugim wyzwaniem jest obrona wartości – 19 proc. starszych respondentów i 13 proc. młodzieży uważa, że są one dziś szczególnie zagrożone. Trzecią sprawą ważną dla Kościoła w naszych czasach jest wzmożona ewangelizacja – 14 proc.

10 proc. młodzieży twierdzi, że Kościół powinien coś zrobić, aby zmienić swój wizerunek. Chodzi o to, aby jawił się on w świecie jako instytucja przyjazna i pozytywna. Dlatego 8 proc. młodzieży i 5 proc. starszych kolegów mówi o oczyszczeniu Kościoła z zachowań negatywnych. 6 proc. młodzieży i 8 proc. osób powyżej 30. roku życia uważa, że już najwyższy czas, aby obalić stereotypy o Kościele. Może dlatego jako wyzwanie stawia Kościołowi autentyczność – 8 proc. starszych respondentów i 4 proc. młodzieży. 13 proc. młodzieży twierdzi, że negatywny obraz Kościoła tworzą napięcia światopoglądowe. Zdaniem respondentów (8 proc. osób powyżej 30. roku życia i 4 proc. młodzieży), wzmagają się też ataki niewierzących na Kościół. Negatywną rolę odgrywa proces laicyzacji. Tak uważa 5 proc. młodzieży. Ponadto dostrzegają oni odchodzenie ludzi od Kościoła – 4 proc. Ich zdaniem, jest to poważne wyzwanie, stojące przed Kościołem funkcjonującym w społeczeństwie pluralistycznym.

2015-11-18 08:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi z Maryją. Arcydzieło

[ TEMATY ]

młodzi

Ks. Waldemar Wesołowski

24 Spotkanie Młodych w Legnickim Polu rozpoczęte. W czwartek wieczorem w bazylice św. Jadwigi Śląskiej spotkanie zainaugurowała Msza św., której przewodniczył neoprezbiter ks. Piotr Kulpa, była to zatem Msza św. prymicyjna na spotkaniu młodych. Ks. Piotr, do niedawna uczestnik i animator spotkań, tym razem przyjechał, jako duszpasterz.

Gościem specjalnym tego wieczoru był o. Leon Knabit, benedyktyn z Tyńca, który już po raz kolejny przyjechał do Legnickiego Pola. „Tutaj nie czuję wieku. Wśród młodych czuję się młody. Młodość bowiem to nie kwestia lat, ale stanu ducha” – mówił o. Leon.

CZYTAJ DALEJ

Caritas optuje na rzecz nowego partnerstwa między Europą i Afryką

2024-04-18 18:55

[ TEMATY ]

Caritas

Europa

Afryka

Caritas

Przewodniczący Caritas Europa ks. Michael Landau i przewodniczący Caritas Afryka ks. Pierre Cibambo wezwali do zacieśnienia stosunków i współpracy na równych zasadach między Europą a Afryką. W wywiadzie dla austriackiej agencji katolickiej obaj poruszyli takie kwestie, jak migracja, stosunki gospodarcze, wojny i konflikty w Afryce oraz ich przyczyny, a także problemy wewnętrzne w Afryce.

Jednocześnie obaj przewodniczący podkreślili, że Afryka nie jest kontynentem w potrzebie i ubóstwie. Afryka, to również bardzo zróżnicowany, rozwijający się kontynent, który stoi wobec różnych możliwości. Tym, czego najbardziej potrzebuje, jest międzynarodowa sprawiedliwość i solidarność.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję