Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Roztoczański Festiwal Muzyczny

Niedziela zamojsko-lubaczowska 35/2015, str. 2

[ TEMATY ]

festiwal

Archiwum autora

Cerkiew w Radrużu

Cerkiew w Radrużu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielne upalne popołudnie 9 sierpnia w Zespole Cerkiewnym w Radrużu rozpoczął się trzeci Roztoczański Festiwal Muzyczny im. Anny Budzińskiej. Jej pomysłodawczynią jest rodaczka z Horyńca-Zdroju, a dziś ceniona sopranistka, która odbyła studia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim, gdzie pod kierunkiem prof. Magdaleny Krzyńskiej kształciła swój głos, a teraz zdobywa wiele nagród na renomowanych festiwalach i koncertach. Od trzech lat inauguracja Roztoczańskiego Festiwalu Muzycznego w Radrużu odbywa się w zabytkowej cerkwi, która została zbudowana w drugiej połowie XVI wieku, a od pięciu lat po renowacji jest filią Muzeum Kresów w Lubaczowie. Tę perełkę architektury drewnianej Magdalena Skawińska ubogaciła piękną muzyką i śpiewem.

Reklama

– Roztoczański Festiwal Muzyczny nosi imię Anny Budzińskiej, wieloletniego pedagoga śpiewu, wychowawcy młodzieży, animatora kultury. Uczyła się śpiewu u prof. Lubomiły Bukowskiej w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Rzeszowie, a następnie u prof. Ireny Lewickiej w Akademii Muzycznej w Katowicach. Całe swoje pracowite życie poświęciła nauce śpiewu, najpierw w Szkole Muzycznej w Przemyślu, a następnie w Zespole Szkół Muzycznych nr 1 im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie. Anna Budzińska łączyła talent muzyczny i pedagogiczny z dobrocią serca. Była osobą pogodną, życzliwą ludziom, lubianą przez wszystkich, a dla nas mamą. Zmarła 23 kwietnia 2012 r. w Rzeszowie – tak mówiła o niej jej absolwentka Magdalena Skawińska, dyrektor artystyczny Roztoczańskiego Festiwalu Muzycznego. Na jej zaproszenie w tym roku przybył do Radruża inny absolwent rzeszowskiej średniej szkoły muzycznej z klasy śpiewu klasycznego Kamil Pękala, który w 2008 r. ukończył gdańską Akademię Muzyczną w klasie dr. hab. Leszka Skrla. Już w czasie studiów był solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a obecnie jest solistą Teatru Muzycznego w Lublinie, ma w swoim dorobku wiele ról operowych. W Zespole Cerkiewnym w Radrużu Magdalena Skawińska (sopran) i Kamil Pękala (baryton) wraz z żeńskim kwartetem smyczkowym „La stravaganza quartet”, grającym na instrumentach barokowych – dali piękny koncert, którego motywem były „Najpiękniejsze Ave Maria i wybrane utwory muzyki sakralnej”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Roztoczański Festiwal Muzyczny trwał cały tydzień. Wieczorem w czwartek (13 sierpnia) w Parku Zdrojowym w Horyńcu-Zdroju z programem „Henryk Wars Songbook” wystąpił pianista Bogdan Hołownia Trio. Wybór miejsca tego koncertu nie był przypadkowy. Zniszczony park zdrojowy kosztem 10 mln 300 tys. zł poddany został rewitalizacji, z czego 90 proc. to środki unijne z programu transgranicznego Polska – Białoruś – Ukraina. Oddany został uroczyście do użytku 4-5 lipca 2015 r. Jest w nim amfiteatr, w którym Bogdan Hołownia z kolegami dał koncert melodii jednego z najbardziej popularnych polskich kompozytorów Henryka Warsa, pioniera jazzu. Koncert ten był promocją płyty „Henryk Wars Songbook”, na której znajduje się 9 utworów tego przed- i powojennego twórcy przebojów muzyki filmowej i estradowej. Odżyły na nowo szlagiery znanych piosenek, takich jak: „Ach, jak przyjemnie”, „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Panie Janie”, „Już nie zapomnisz mnie” i innych, którymi Hołownia fascynował się od dawna. Słuchając tych utworów, mogliśmy się przekonać, że Hołownia eksponuje ich naturalną urodę, a tylko czasem wprowadza drobne ozdobniki, lekko wzbogaca harmonię powściągliwymi solówkami zgrabnie wpasowanymi w narrację. Zamiast hałaśliwej i agresywnej muzyki słuchacze mieli możliwość posłuchania koncertu nastrojowego, nieco sentymentalnego i zadawalającego miłośników swingującej ballady.

Przez tydzień odbywały się warsztaty wokalne dla pianistów w dwóch grupach wiekowych: od 6 do 12 i od 13 do 19 lat. Młodzież, pochodząca głównie z gminy Horyniec, zdobyte podczas warsztatów umiejętności zaprezentowała w czasie piątkowego (14 sierpnia) Koncertu Finałowego w Gminnym Ośrodku Kultury w Horyńcu-Zdroju. Przekonaliśmy się, że młodzi ludzie wykorzystali wakacje do rozwijania zdolności artystycznych, chętnie uczestniczyli w zajęciach z emisji głosu, aktorstwa, tańca, instrumentu czy zespołu muzycznego. Organizatorami Roztoczańskiego Festiwalu Muzycznego im. Anny Budzińskiej byli: Fundacja ArtMusic, Gminny Ośrodek Kultury w Horyńcu-Zdroju, Muzeum Kresów w Lubaczowie, Centrum Koncertowo-Wystawiennicze w Narolu i Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju.

2015-08-27 12:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spotkania z dobrem i pięknem

Liturgicznym zwieńczeniem XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej była Msza św. dziękczynna, której przewodniczył metropolita łódzki abp Marek Jędraszewski. Modlitwa eucharystyczna stanowiła odpowiedź na wszystkie łaski, których doświadczyli zarówno wykonawcy, jak i odbiorcy festiwalowych prezentacji: koncertów, przedstawień, wystaw. Łódzcy artyści dziękowali Bożej opatrzności za 20 lat istnienia kościoła rektoralnego środowisk twórczych przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22. To tę świątynię w 1993 r. przekazał im abp Władysław Ziółek i powołał przy niej Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych AŁ, a w listopadzie 2004 r. erygował tu Europejskie Centrum Kultury LOGOS, aby nadać działaniom Ośrodka rangę instytucjonalną. Opiekunem duchowym wspólnoty artystów i ludzi kultury skupionej wokół ECK LOGOS jest ks. prał. Waldemar Sondka.
CZYTAJ DALEJ

Krzyże ścięte metalowymi narzędziami

2025-04-03 08:07

[ TEMATY ]

Hiszpania

profanacja

Archidiecezja Pampeluny

Alfonso Garciandía, kapelan Sanktuarium San Miguel de Aralar w archidiecezji Pampeluny i Tudeli (Hiszpania), potępił profanację trzech krzyży na drodze prowadzącej do sanktuarium. „Dlaczego krzyż przeszkadza niektórym ludziom?” – zapytał.

Do zdarzenia doszło w nocy z soboty na niedzielę, kiedy dwa z trzech krzyży zostały ścięte „metalowymi narzędziami”.
CZYTAJ DALEJ

Słynne obrazy Rembrandta i Burnanda wystawione w Rzymie

2025-04-08 13:48

[ TEMATY ]

obrazy

vatican news

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.)  (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Od 8 kwietnia do 25 maja w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego, nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa.

Dorota Abdelmoula-Viet – Watykan
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję