Reklama

Niedziela Legnicka

Ewangelizowali na Woodstock

Niedziela legnicka 34/2015, str. 8

[ TEMATY ]

ewangelizacja

Ks. Artur Kotrys

Na Woodstock tradycyjnie przyjechał ks. Artur Kotrys wraz z młodzieżą

Na Woodstock tradycyjnie
przyjechał ks. Artur Kotrys
wraz z młodzieżą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przystanek Jezus to ogólnopolska inicjatywa ewangelizacyjna skierowana do uczestników Przystanku Woodstock. Głównym celem obecności ewangelizatorów jest ukazanie Jezusa, który przynosi dar zbawienia każdemu człowiekowi. Kolejny raz na Woodstock gościł ks. Artur Kotrys z bolesławieckiej bazyliki maryjnej wraz z młodzieżą z Polkowic, Jeleniej Góry i Bolesławca.

W wydarzeniu wzięło udział 800 ewangelizatorów. Wśród nich byli: biskupi, księża, siostry zakonne i osoby świeckie. W tym gronie od lat jest także ks. Artur Kotrys. – Tam, gdzie jest młody człowiek, tam jest także Kościół, tam potrzebny jest ksiądz, Ewangelia i świadectwo chrześcijańskiego życia – mówi ks. Artur. Ewangelizacja na Woodstock nie odbywa się z marszu. Ewangelizatorzy uczestniczą najpierw w rekolekcjach. W tym czasie w parafiach trwają modlitwy zarówno za ewangelizatorów, jak i za młodzież. – Takie wsparcie duchowe jest konieczne, bez tego nie dalibyśmy rady, bo zły nie śpi – dodaje. Przed wyjazdem do Kostrzyna wysyłał SMS-y do znajomych z prośbą o modlitewne wsparcie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co proponuje młodym Przystanek Jezus? – Ważna jest rozmowa, szczera rozmowa, świadectwo wiary. Proponujemy młodym przyjście do Namiotu Spotkania, gdzie cały czas jest prowadzona adoracja Najświętszego Sakramentu. Były też ciekawe konferencje, np. „100 pytań do…” czy „Zagnij księdza”. To wszystko miało przyciagnąć młodych, którzy przyjechali na Woodstock, aby przyszli, porozmawiali, a także usłyszeli odpowiedzi na swoje trudne pytania – podkreśla ks. Kotrys.

Z jakimi największymi problemami boryka się młodzież? – Największym problemem jest poczucie samotności, brak zainteresowania, zwłaszcza ze strony rodziców. W takiej sytuacji młodzi za wszelką cenę chcą na siebie zwrócić uwagę, nie zawsze robią to mądrze. Chora rodzina to coś, z czym młodzi sobie nie radzą. Na polach spotkałem chłopaka, który był niemal całkowicie nagi. Miał 19 lat. Zapytałem go, dlaczego to robi. Odpowiedział, że tylko w ten sposób może przykuć uwagę innych, bo wtedy gapie mówią „o, jaki śmieszny gość”. Co oznacza, że tylko wtedy jest, istnieje – mówi.

Reklama

Młodzi czasem rozpaczliwie domagają się uwagi swoich rodziców, którzy często są zapracowani, zajęci swoimi sprawami do tego stopnia, że nie interesują się losem swoich dzieci. – Spotykałem gimnazjalistów, których rodzice bez żadnego problemu pozwolili im przyjechać na Woodstock, żeby tylko pozbyć się problemu. Dali pieniądze i powiedzieli: „Tylko pamiętaj, żeby wrócić do domu” – akcentuje.

Przystanek Jezus to nie jest akcja jednorazowa. – Staramy się z młodymi nawiązywać kontakty i podtrzymywać je. W ciągu roku są organizowane rekolekcje, na które zapraszamy młodzież. Są ośrodki, w których mogą znaleźć wsparcie, rozmowę. Ten potencjał, który uruchamiamy u młodych, łamiąc często fałszywe stereotypy na temat księży, Kościoła, musi być wykorzystany. To zadanie dla duszpasterzy. Nie wolno nam się bać młodych tylko dlatego, że np. inaczej wyglądają. Możemy ich zyskać lub stracić – dodaje ks. Kotrys.

W ewangelizacji wraz z ks. Arturem była grupa młodzieży z Polkowic, Bolesławca i Jeleniej Góry. To młodzież dobrze przygotowana. Po raz pierwszy na Woodstock pojechali także Mateusz i Anna. Nie ewangelizowali, ale mieli okazję wspierać modlitwą to dzieło i zobaczyć, jak to wygląda.

– Kierowała nami głównie ciekawość, chcieliśmy zobaczyć coś nowego, oboje jesteśmy związani z Kościołem, byliśmy zainteresowani, jakie jeszcze atrakcje ks. Artur dla nas przygotował. Na Przystanku Jezus uczestniczyliśmy w Mszy św., pełnej skupienia, ale też radości i tańca uwielbienia. To nam uświadomiło, że katolik wcale nie musi być smutnym katolikiem – mówi Anna.

Mateusza zadziwiło to, że na Przystanku panuje wspólnotowa, rodzinna atmosfera. – Ludzie są na siebie otwarci, łatwo nawiązuje się znajomości. Nie ma żadnej wrogości pomiędzy uczestnikami. Niektórzy dziwnie wyglądają, przebierają się w różne stroje, bo chcą zwrócić na siebie uwagę. To są często ludzie zagubieni, którzy potrzebują pomocy, dlatego są tam również ewangelizatorzy, żeby im pomóc i to jest dobre – mówi Mateusz.

Mateusz i Anna wkrótce skończą 18 lat. W przyszłym roku będą mogli pojechać ponownie na Woodstock już jako ewangelizatorzy.

2015-08-20 09:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wzmocnili swoją wiarę

W kościele pw. św. Floriana w Żywcu 20 listopada zakończyły się obejmujące dziewięć spotkań rekolekcje Seminarium Odnowy Wiary. Środowe spotkania przepełnione modlitwą i studiowaniem Pisma Świętego prowadził ks. Sebastian Rucki – opiekun wspólnoty Miłość i Łaska Chrystusa z Bielska-Białej. Podczas tych rekolekcji wykorzystywano techniki nowej ewangelizacji – nie zabrakło scenek z życia współczesnego, które miały pobudzać do refleksji.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję