Reklama

Wiadomości

Raport: nowa podstawa programowa z historii zagraża polskiej edukacji

Centrum Edukacyjne Ordo Iuris opublikowało analizę projektu nowej podstawy programowej z historii dla szkoły podstawowej, przygotowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach „Reformy26. Kompas jutra”. Wnioski płynące z raportu są alarmujące.

2025-12-05 13:23

[ TEMATY ]

historia

edukacja

gekaskr/fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dr Artur Górecki, dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris i były pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. podstaw programowych, ocenia, że proponowane zmiany nie tylko nie naprawiają szkód po redukcjach treści w 2024 roku, lecz pogłębiają kryzys edukacji historycznej w Polsce.

Najpoważniejsze zarzuty:

Brak spójnej wizji kształcenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zerwanie z kulturą zakorzenienia.

Rezygnacja z obowiązkowych treści na rzecz ogólnikowych „efektów uczenia się”, co również prowadzi do rozmycia celów nauczania.

Porzucenie antropologicznych i dydaktycznych fundamentów, które dotychczas umożliwiały spójne i proporcjonalne wprowadzanie ucznia w świat historii.

Rozległe braki merytoryczne:

z podstawy znika cała cywilizacja Mezopotamii, Indii, Chin i Izraela;

nie pojawia się ani Bizancjum, ani początki islamu;

zanika również wątek reformacji, soboru trydenckiego i roli Kościoła katolickiego w Polsce;

usunięto konfederację barską, a także znaczącą część treści dotyczących roli Kościoła w okresu zaborów;

ograniczono wiedzę o antyku i średniowieczu, co oznacza poważne zerwanie z historycznymi źródłami europejskiej tożsamości, bez których uczniowie nie będą w stanie właściwie zrozumieć procesów zachodzących w późniejszych epokach, a także świata współczesnego.

Reklama

Chaos metodologiczny: niejasna terminologia, rozmycie podstawowych pojęć kultury i filozofii oraz niespójność wymagań, które utrudniają nauczycielowi planowanie pracy i ocenę postępów ucznia.

Zakłada się redukcję liczby godzin historii w szkole podstawowej, ogranicza zakres autonomii nauczycieli i rezygnuje z propedeutycznego wprowadzenia do przedmiotu w klasie IV, obciążając dzieci zbyt wcześnie zadaniami analitycznymi, które przekraczają ich możliwości rozwojowe.

Raport ostrzega też przed ideologizacją kształcenia. Projekt zastępuje kategorie prawdy i dobra względnymi „systemami wartości”, sugerując, że wszystkie interpretacje są równorzędne. W efekcie historia traci wymiar poznawczy i formacyjny, a szkoła przestaje pełnić funkcję, która powinna prowadzić ucznia ku mądrości, zdolności rozeznawania i rozumienia świata. Edukacja zostaje sprowadzona do zestawu procedur i kompetencji, pozbawionych zakorzenienia w rzeczywistości.

Centrum Edukacyjne Ordo Iuris jednoznacznie rekomenduje odrzucenie projektu w całości, wskazując, że błędy mają charakter fundamentalny i nie mogą zostać naprawione kosmetycznymi poprawkami. Konieczne jest opracowanie nowej propozycji opartej na realistycznej wizji człowieka, solidnych fundamentach cywilizacyjnych, chronologicznym porządku nauczania oraz właściwej równowadze między przekazywaniem wiedzy, rozwijaniem myślenia i wychowaniem.

W ocenie Ordo Iuris, projekt nowej podstawy programowej z historii nie służy ani nauczycielom, ani uczniom. Grozi obniżeniem jakości kształcenia, zerwaniem ciągłości kulturowej i wykorzenieniem młodego pokolenia z tradycji, która ukształtowała polską tożsamość.

Ocena: +7 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gwiazdka 1913

Niedziela toruńska 51/2013

[ TEMATY ]

historia

Boże Narodzenie

Bożena Sztajner/Niedziela

W nadchodzącym roku wypada stulecie wybuchu I wojny światowej, która przyniosła zagładę milionów i powszechną nędzę, zmiotła trony i dała niepodległość narodom. Jakie były ostatnie przedwojenne święta Bożego Narodzenia w Toruniu?

W przygranicznej Festung Thorn (twierdzy Toruń) położonej na styku zaborczych mocarstw nic nie zapowiadało rychłej wojny.
CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas wierzących postawa św. Jana?

2025-12-05 13:16

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jaką naukę przekazuje Jan Kościołowi? Czego nas uczy? Wszak Jan jest modelem, przykładem, mistrzem życia dla wszystkich, którzy uwierzyli w Chrystusa.

W owym czasie pojawił się Jan Chrzciciel i głosił na Pustyni Judzkiej te słowa: «Nawracajcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie». Do niego to odnosi się słowo proroka Izajasza, gdy mówi: «Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu, dla Niego prostujcie ścieżki!» Sam zaś Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a jego pokarmem były szarańcza i miód leśny. Wówczas ciągnęły do niego Jerozolima oraz cała Judea i cała okolica nad Jordanem. Przyjmowano od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając swoje grzechy. A gdy widział, że przychodziło do chrztu wielu spośród faryzeuszów i saduceuszów, mówił im: «Plemię żmijowe, kto wam pokazał, jak uciec przed nadchodzącym gniewem? Wydajcie więc godny owoc nawrócenia, a nie myślcie, że możecie sobie mówić: „Abrahama mamy za ojca”, bo powiadam wam, że z tych kamieni może Bóg wzbudzić dzieci Abrahamowi. Już siekiera jest przyłożona do korzenia drzew. Każde więc drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. Ja was chrzczę wodą dla nawrócenia; lecz Ten, który idzie za mną, mocniejszy jest ode mnie; ja nie jestem godzien nosić Mu sandałów. On was chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem. Ma on wie jadło w ręku i oczyści swój omłot: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym».
CZYTAJ DALEJ

To znak, że nie są sami

2025-12-05 21:26

plakat organizatorów

W piątek i sobotę ( 5-6 grudnia) trwa Ogólnopolska Zbiórka Żywności Caritas.

Pani Zofia dzwoni zawsze już na miesiąc przed świętami, żeby upewnić się, że o niej nie zapomnimy. Ponieważ bardzo słabo chodzi, świąteczną paczkę przywieziemy jej do domu. Takich osób jest naprawdę bardzo dużo...
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję