Reklama

Wiara

GLOSSA MARGINALIA NA 25/11/2025

Rozważanie do Słowa Bożego: Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka

2025-11-24 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. czytanie (Dn 2, 31-45)

Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.

Historycznie autor patrzy z czasów Antiocha IV na pochód imperiów, ale sens jest szerszy. Wszelkie panowanie zbudowane na przemocy jest wewnętrznie skazane na rozpad. Królestwo Boga nie rodzi się z miecza ani dyplomacji. Jest darem „nie ludzkiej ręki”. Nie zajmuje miejsca obok innych, lecz je osądza. Daniel nie prorokuje kalendarza, tylko demaskuje iluzję absolutnych mocarstw. Statua stoi na glinianych stopach; kamień rośnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Apokaliptyczny język uczy patrzeć na historię bez naiwności i bez rozpaczy. Chrześcijańska lektura widzi w tym obrazie Chrystusa -„kamień odrzucony przez budujących”- i Kościół, który wyrasta z Jego Paschy. Nie chodzi o triumfalizm. Chodzi o zaufanie, że wśród kruchych systemów dojrzewa panowanie Tego, który nie przemija.

Ewangelia (Łk 21, 5-11)

Reklama

Uczniowie zachwycają się pięknem świątyni. Widzą szlachetny kamień, złocone wota. Jezus odpowiada chłodno, że „przyjdzie czas, kiedy z tego, na co patrzycie, nie zostanie kamień na kamieniu”. To wstrząs. Świątynia była osią świata i znakiem obecności Boga. Pytanie „kiedy?” i „jaki będzie znak?” rodzi pokusę religijnej ciekawości i lęku.

Jezus najpierw ostrzega przed pseudo mesjaszami, którzy przyjdą, mówiąc „Ja jestem” i „Nadszedł czas”. Nie chodźcie za nimi. Prawda o Bogu nie przychodzi przez sensację. Potem Jezus mówi o wojnach, przewrotach, trzęsieniach ziemi, głodach i zarazach. Księga dziejów nie będzie sielanką. Ale dodaje: „to jeszcze nie koniec”. Katastrofy nie są kodem do wyliczenia daty, lecz tłem historii zbawienia.

Łukasz spisuje prawdopodobnie te słowa już po zburzeniu Jerozolimy, a jednak kieruje wzrok dalej. Świątynia może upaść, Pan pozostaje. Chrystus przygotowuje uczniów do życia w długim „międzyczasie” między Paschą a ostatecznym przyjściem. Zakazuje paniki i naiwnej ufności politycznym zbawcom, zakazuje też odczytywania każdego wstrząsu jako bezpośredniego „końca”.

Królestwo nie rodzi się z kalkulacji znaków, lecz z wierności Słowu i wytrwałości w miłości. Ten fragment jest lekarstwem na religijną histerię i na obojętność. Uczy, że żaden system, nawet religijny, nie jest nienaruszalny. Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka. Gdy uczniowie uczą się tej wolności, mogą patrzeć na zawalające się mury bez utraty nadziei i bez ucieczki w iluzje.

Ocena: +78 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie do Słowa Bożego: życie ukryte w Bogu pozostaje nienaruszone

2025-11-25 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

pl.wikipedia.org

1. czytanie (Dn 5, 1-6. 13-14. 16-17. 23-28)
CZYTAJ DALEJ

Czujność jest podstawową postawą chrześcijanina

2025-11-26 12:26

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Czuwać nie oznacza „nic nie robić”. Kto czuwa, nie stoi w miejscu, w bezruchu. On rośnie. Kiedy wierzący czuwa, to znaczy, że nie śpi, nie poddaje się znudzeniu i nie ulega rozproszeniom.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Jak było za dni Noego, tak będzie z przyjściem Syna Człowieczego. Albowiem jak w czasie przed potopem jedli i pili, żenili się i za mąż wydawali aż do dnia, kiedy Noe wszedł do arki, i nie spostrzegli się, aż przyszedł potop i pochłonął wszystkich, tak również będzie z przyjściem Syna Człowieczego. Wtedy dwóch będzie w polu: jeden będzie wzięty, drugi zostawiony. Dwie będą mleć na żarnach: jedna będzie wzięta, druga zostawiona. Czuwajcie więc, bo nie wiecie, w którym dniu Pan wasz przyjdzie. A to rozumiejcie: Gdyby gospodarz wiedział, o jakiej porze nocy nadejdzie złodziej, na pewno by czuwał i nie pozwoliłby włamać się do swego domu. Dlatego i wy bądźcie gotowi, bo o godzinie, której się nie domyślacie, Syn Człowieczy przyjdzie».
CZYTAJ DALEJ

Dialog, rodzina, budowa mostów - przesłanie Leona XIV w Ankarze

2025-11-27 15:33

[ TEMATY ]

Leon XIV w Turcji i Libanie

Vatican Media

Papież Leon XIV w Turcji

Papież Leon XIV w Turcji

„Wszyscy jesteśmy dziećmi Bożymi, co ma konsekwencje osobiste, społeczne i polityczne. Kto ma serce uległe woli Bożej, zawsze będzie promował dobro wspólne i szacunek dla wszystkich” - powiedział Ojciec Święty spotykając się w Ankarze z prezydentem i przedstawicielami władz tego kraju oraz korpusu dyplomatycznego. Było to jego pierwsze wystąpienie oficjalne podczas swej pierwszej podróży apostolskiej.

Panie Prezydencie!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję