Reklama

Kultura

Sacrum: od chorału i motetu do jazzu

Za kilka dni swą nową odsłonę zaprezentuje Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, świętujący w tym roku 25-lecie. Rozpocznie się w Warszawie 30 kwietnia „Misterium Stabat Mater” Włodka Pawlika, a zakończy w Gdańsku 8 maja koncertem Polskiego Chóru Kameralnego z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ciągu 25 lat festiwal wypracował swą specyficzną formułę, ukierunkowaną z jednej strony na promocję zarówno dawnej, jak i współczesnej muzyki sakralnej, a z drugiej – na dialog międzyreligijny i międzykulturowy. Od 2013 r. festiwalowi towarzyszy pewne novum. Koncerty odbywają się już nie tylko w Częstochowie, w której festiwal został zapoczątkowany i która w dalszym ciągu pozostaje jego sercem – festiwalowe propozycje wychodzą do innych miast Polski i poza jej granice.

Od Warszawy po Kolonię

Reklama

W tym roku koncerty „Gaude Mater” zabrzmią w: Warszawie (30 kwietnia) – „Misterium Stabat Mater”, Bydgoszczy (3 maja) i Poznaniu (8 maja) – „Młodzi twórcy i ich mistrzowie”, Gdańsku (8 maja) – „Dona nobis pacem” (koncert z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej), ale także we współpracującym od kilku lat z festiwalem Radomsku, gdzie 5 maja zabrzmi ponownie „Misterium Stabat Mater” Pawlika, i po raz pierwszy w małych miejscowościach nieopodal Częstochowy, takich jak Mstów (3 maja) – pieśni polifoniczne Gruzji, Leśniów (3 maja) – chorał gregoriański czy Wrzosowa (3 maja) – muzyka jasnogórska. Już po raz drugi w ramach festiwalu, choć w odległym terminie 30 maja, jeden z koncertów zabrzmi w zabytkowym opactwie benedyktyńskim w Brauweiler pod Kolonią (Niemcy). W Częstochowie, będącej kolebką Festiwalu „Gaude Mater”, odbędzie się tradycyjna już inauguracja liturgiczna oraz sześć koncertów. W dniach 4-7 maja na Jasnej Górze spotkają się naukowcy na międzynarodowej sesji, której przedmiotem będą działania muzyczne podejmowane i kultywowane na przestrzeni wieków w różnych klasztorach. Sesji towarzyszyć będzie koncert muzyki cerkiewnej. Poza koncertem radomszczańskim Włodka Pawlika, który będzie miał miejsce w MDK-u, wszystkie koncerty odbywać się będą w świątyniach, m.in.: w Bazylice Jasnogórskiej, katedrze warszawsko-praskiej, gdańskim kościele św. Mikołaja, częstochowskim kościele ewangelicko-augsburskim czy mstowskim zabytkowym kościele Kanoników Regularnych – czyli we wnętrzach, dla których przez wieki muzyka sakralna powstawała i gdzie jest na najwłaściwszym miejscu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Premiery i promocje

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” przez wszystkie lata swego istnienia był inspiracją dla kompozytorów i miejscem premierowych wykonań. Wiele utworów powstawało specjalnie na jego zamówienie. Każdego roku na Jasnej Górze w ramach festiwalu prezentowana jest nowa kompozycja liturgiczna. W tym roku 2 maja, podczas Mszy św. inauguracyjnej, zostanie wykonana „Missa pro Maria” Aldony Nawrockiej, laureatki jednej z edycji związanego z festiwalem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”. Utwory tegorocznych laureatów zaprezentowane zostaną 3 maja w częstochowskim kościele ewangelicko-augsburskim w mistrzowskim wykonaniu chóru „Schola Cantorum Gedanensis”. Dwie nagrody przyznane zostały polskim kompozytorom: I miejsce zdobył Marek Raczyński za kompozycję „Media vita” oraz III miejsce – Michał Ziółkowski za „Ave maris stella”. Laureatką II nagrody została Monika Sokaite, młoda kompozytorka z Wilna, wyróżniona za utwór „Lacrimosa”.

Powrót do przeszłości

Reklama

Z okazji jubileuszu 25-lecia – zgodnie z zamysłem Rady Artystyczno-Programowej – tegoroczna edycja festiwalu podsumuje dotychczasowe działania i przypomni jego historię. Zostali do niej zaproszeni artyści, którzy już na festiwalu gościli i których koncerty były największymi wydarzeniami jego poprzednich odsłon. I tak 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej po raz kolejny przed festiwalową publicznością zaprezentuje się Andreas Scholl, który śpiewał w 2011 r. na wałach jasnogórskich podczas koncertu z okazji beatyfikacji Jana Pawła II. Ponownie do Częstochowy przyjadą również zespoły „The King’s Singers” (2 maja) i hiszpański wirtuoz gitary flamenco Paco Peña (5 maja, „Requiem dla Ziemi”). Po raz kolejny na festiwalu gościć będą także dwa znakomite chóry z Polski: „Schola Cantorum Gedanensis” i „Camerata Silesia”. 6 maja w Bazylice Jasnogórskiej w koncercie z udziałem Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Częstochowskiej wystąpi natomiast izraelska sopranista Talia Or, która również gościła już na „Gaude Mater”.

80. urodziny gwiazdy

Do najważniejszych wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu zaliczyć można z pewnością koncert z udziałem Arvo Pärta, najwybitniejszego estońskiego kompozytora muzyki sakralnej, którego twórczość nawiązuje do praktyk medytacyjno-ascetycznych mnichów ze Świętej Góry Athos. Jak podkreśla dyrektor festiwalu Małgorzata Zuzanna Nowak, to wielki zaszczyt, że tak wielki kompozytor zechciał przyjąć zaproszenie do Częstochowy, by na Jasnej Górze świętować swe 80. urodziny. Koncert urodzinowy, będący jednocześnie koncertem inauguracyjnym festiwalu, odbędzie się 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej, a wystąpią w nim wspomniany już kontratenor Andreas Scholl z Niemiec oraz dwa doskonałe zespoły – Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” i Morphing Chamber Orchestra. W koncercie zabrzmią, oczywiście, utwory Arvo Pärta, m.in.: „Magnificat”, „Salve Regina”, „My Heart’s in the Highlands” i „Fratres”.

Prezentacje pozamuzyczne

Festiwal „Gaude Mater” to również wydarzenie pozamuzyczne, jednak z racji niewielkiego budżetu nie jest ich w tym roku zbyt dużo. 1 maja, przed koncertem inauguracyjnym na Jasnej Górze, otwarta zostanie wystawa „Droga, która leczy” Agaty Padoł-Ciechanowskiej. 2 maja natomiast w sali widowiskowej parafii św. Zygmunta w Częstochowie odbędzie się spotkanie z twórcą tegorocznego plakatu festiwalu Leszkiem Mądzikiem, znanym festiwalowym bywalcom z prezentacji kolejnych spektakli Sceny Plastycznej KUL.

Szczegółowy program na: www.gaudemater.com. Bilety na koncerty do nabycia w kasach Filharmonii Częstochowskiej lub na: www.ticketpro.pl.

2015-04-21 14:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: Msza jazzowa „Gregorian Jazz” na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Msza jazzowa „Gregorian Jazz” Stanisława Fiałkowskiego znalazła się w programie 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Prawykonanie dzieła odbyło się 3 maja w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana.

Mszę jazzową „Gregorian Jazz” wykonali: Wojciech Myrczek - wokalista jazzowy, który współpracował, m.in. z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Tomaszem Stańko, Henrykiem Miśkiewiczem, Anną Serafińską, Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Piotr Wojtasik- muzyk jazzowy (trąbka), który nagrywał i koncertował u boku takich gwiazd jazzu jak: Kenny Garrett, Billy Harper, Gary Bartz, Dave Liebman, Victor Lewis, Daniel Humair, Joachim Kuhn czy Michel Donato. Na polskim rynku współpracował m.in. z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Andrzejem Jagodziński, Maciejem Sikałą, Lorą Szafran, Leszkiem Możdżerem i Piotrem Baronem, trio jazzowe w składzie: Paweł Tomaszewski – piano, Michał Kapczuk – bass, Paweł Dobrowolski – drums, instrumentaliści Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” , pod dyrekcją Anny Szostak.
CZYTAJ DALEJ

Poruszające świadectwa śmierci Jana Pawła II

W kolejną rocznicę przejścia Jana Pawła II do Domu Ojca publikujemy świadectwa osób, które były obecne wówczas w apartamentach papieskich: ks. prof. Tadeusza Stycznia, kard. Stanisława Dziwisza i dr. Renato Buzzonetti, papieskiego lekarza:

W momencie kiedy Ojciec Święty skonał, dostrzegłem niezwykły kontrast. Jeszcze niedawno ten niezwykły ból na jego twarzy. To skrępowanie przyrządami, które miały pomóc przedłużyć mu życie. On, który widzi swoją wierność Ojcu przez to, że służy, ale służąc ma prawo, żeby mu nie skracać drogi cierpienia do Ojca. Byłem świadkiem, jak podnosił ręce skowane. Czy nie prosił Ojca: bo jeśli to jest rzeczywiście dość, to chyba niech moi opiekunowie - jacy dobrzy, byłem tego świadkiem - rozumieją i to, że ja mam prawo oddać życie, a nie zatrzymywać życie, że Ty jesteś tym, który rozstrzyga. I te ręce, które oglądał cierpiący Papież i wysoko podnosił, jak gdyby wołał .
CZYTAJ DALEJ

Tymi słowami kard. Ratzinger żegnał się z Janem Pawłem II

2025-04-02 06:50

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Benedykt XVI

Adam Bujak

Pójdź za Mną – ten lapidarny zwrot Chrystusa można uznać za klucz do zrozumienia Jana Pawła II – mówił przed 20 laty na jego pogrzebie kard. Joseph Ratzinger. Jego homilia to nie tylko pożegnanie z polskim Papieżem, ale również podsumowanie całego jego życia, z pozycji wybitnego teologa i znawcy ludzkiej duszy, a zarazem bliskiego i wieloletniego współpracownika Jana Pawła II, naocznego świadka jego posługi. Przytaczamy integralne nagranie tej homilii z tłumaczeniem na język polski.

Kard. Ratzinger ukazał, jak na różnych etapach swego życia Karol Wojtyła wciąż na nowo odpowiadał na wezwanie Chrystusa „Pójdź za mną”. Zawsze wiązało się to z jakąś ofiarą, z koniecznością wyrzeczenia się samego siebie, własnych planów i aspiracji. „Nasz Papież, wiemy to wszyscy - mówił kard. Ratzinger - nigdy nie pragnął ocalić swego życia, zachować go dla siebie; chciał ofiarować samego siebie bez reszty, aż do ostatniej chwili, dla Chrystusa i także dla nas. Dzięki temu właśnie mógł doświadczyć, jak to wszystko, co złożył w ręce Pana, powróciło w nowy sposób: umiłowanie słowa, poezji, literatury stało się istotną częścią Jego pasterskiej misji i nadało Jego głoszeniu Ewangelii nową świeżość, aktualność i moc przyciągania — i to właśnie w czasach, gdy jest ona znakiem sprzeciwu”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję