Reklama

Jedyny taki teatr w Europie

3 niezależne sceny obrotowe, 200 lalek, w tym 50 ruchomych, i 24 sceny, w których ukazana jest ponadtysiącletnia historia Polski i rola Opatrzności Bożej w dziejach naszego narodu. To fenomen Ruchomego Teatru XXI wieku dla dzieci, jaki działa w podziemiach Świątyni Opatrzności Bożej

Niedziela Ogólnopolska 51/2014, str. 31

www.dladzieci.centrumopatrznosci.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ideą teatru, którego otwarcie miało miejsce 1 czerwca br., jest ukazanie młodemu odbiorcy działania Opatrzności Bożej w najważniejszych wydarzeniach z historii Polski oraz przedstawienie losów powstania Świątyni Opatrzności Bożej.

Lalki i kosmiczna technologia

Pomysł Ruchomego Teatru XXI wieku dla dzieci zrodził się w głowach zespołu Centrum Opatrzności Bożej i producenta wykonawczego SOS Music. Jego autorom zależało, by do budowanej Świątyni Opatrzności Bożej przyciągnąć rodziny z dziećmi, które mogłyby się dowiedzieć, jak cenna dla Polski jest opieka Bożej Opatrzności. Wizyta w teatrze to znakomity pomysł na wspólne spędzenie czasu z rodzicami, którzy z pewnością też nie będą się nudzić.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Prace nad koncepcją instalacji, pierwszej tego typu w Polsce i w Europie, trwały 2 lata. Wykonanie instalacji zlecono pracowni rzeźbiarskiej Teatru „Baj Pomorski” z Torunia. Autorem projektu lalek jest rzeźbiarz i malarz Mikołaj Malesza. Rzeźbienie i pomalowanie 200 figurek zajęło 4-osobowemu zespołowi ponad 6 tys. godzin. Zużyto 2 m3 styroduru – specjalnego materiału odpornego na warunki atmosferyczne. Każda figurka przed malowaniem musiała zostać zaimpregnowana i utwardzona. 50 lalek jest ruchomych. Poruszane są one ok. 60 specjalistycznymi silnikami, które przygotowali specjaliści z ABM Space Education – twórcy projektu łazików wykorzystywanych przy eksploracji Marsa. Zastosowano pełną automatykę, polegającą na synchronizacji obrotu walca, sterowaniu muzyką, światłem i animacją. Wykonano również 96 malarskich teł, będących uzupełnieniem lalek.

Partnerem projektu jest Dacpol, który współfinansował powstanie teatru i który zajmuje się jego konserwacją.

Tradycja i nowoczesność

Reklama

Nie lada to wyczyn streścić 1050 lat historii Polski w zaledwie 45 minut i zrobić to tak, by przykuć uwagę młodego i bardzo młodego widza. Twórcom Ruchomego Teatru XXI wieku jednak się to udaje, mimo iż jedynymi aktorami w teatrze są lalki występujące w 24 scenach znajdujących się na trzech obracających się wokół własnej osi walcach. Ruchome obrazy przykuwają uwagę, nie pozwalają widzom oderwać oczu od opowiadanej historii Polski i dziejów powstania Świątyni Opatrzności Bożej. Sprawiają to także barwna scenografia Mikołaja Maleszy, efekty świetlne, muzyka Grzegorza Urbana, a przede wszystkim ciekawy tekst autorstwa Zbigniewa Lisowskiego, dyrektora Teatru „Baj Pomorski”, i Maliny Prześlugi, dramatopisarki. Twórcy tego unikatowego teatru umiejętnie połączyli tradycyjną formę przekazu teatralnego (Ruchomy Teatr nawiązuje do stałych teatrów przeznaczonych dla najmłodszych widzów, które powstały na początku XX wieku) z nowoczesną, audiowizualną formą. Chyba właśnie dzięki temu niecodziennemu mariażowi oryginalny spektakl w przeciągu kilku miesięcy działalności teatru obejrzało już blisko 1700 osób. Co więcej, spektakl ten przyjmowany jest dobrze nie tylko przez młodych widzów, ale również przez ich rodziców, którzy nie żałują czasu spędzonego wraz z dziećmi na zgłębianiu historii Polski i tajemnic Bożej Opatrzności.

45-minutowa lekcja historii

Spektakl składa się z trzech części. Przed oczami dzieci pojawiają się najwybitniejsze postaci polskiej historii, m.in.: Mieszko I, Jadwiga i Jagiełło, król Stanisław Poniatowski, Hugo Kołłątaj, Józef Piłsudski, ks. Ignacy Skorupka, św. s. Faustyna, bł. ks. Jerzy Popiełuszko, kard. Stefan Wyszyński i św. Jan Paweł II. Kolejne sceny pierwszej części przedstawiają: chrzest Polski, ślub królowej Jadwigi z Władysławem Jagiełłą, pierwszy rozbiór Polski, uchwalenie Konstytucji 3 maja. Druga część ukazuje zrywy niepodległościowe i cierpienia narodu polskiego – powstania kościuszkowskie, listopadowe, styczniowe, Bitwę Warszawską, tragizm II wojny światowej, heroizm św. Maksymiliana Kolbego i powstańców Warszawy. W trzeciej części spektaklu młodzi widzowie zapoznają się z najnowszą historią Polski. Jej sceny obrazują uwięzienie prymasa Wyszyńskiego, wybór kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową i jego homilię na pl. Zwycięstwa w Warszawie, męczeństwo ks. Popiełuszki i wybory w 1989 r. W tej części pojawia się również opowieść o świątyni w Wilanowie i obchodzonym od siedmiu lat Święcie Dziękczynienia. W czasie spektaklu lektor wyjaśnia dzieciom trudne pojęcia, tłumaczy m.in., co to znaczy wbudować kamień węgielny i dlaczego Bitwę Warszawską nazywamy Cudem nad Wisłą.

Reklama

Po obejrzeniu ostatniej odsłony dzieci mogą stanąć na scenie i zrobić sobie zdjęcie z postaciami występującymi w teatrze. Chętnych nie brakuje, bowiem to jedyna okazja, żeby utrwalić się na wspólnej fotografii z najważniejszymi postaciami historii Polski i Kościoła.



Ruchomy Teatr XXI wieku dla dzieci jest otwarty codziennie w godz. 10-17.

Ceny biletów: dziecko – 2 zł; osoba dorosła – 4 zł; bilet rodzinny – 10 zł.

Bilety można kupić w Punkcie Informacyjnym Centrum Opatrzności Bożej, ul. Ks. Prymasa Augusta Hlonda 1, Warszawa (Wilanów) lub zamówić (od poniedziałku do piątku) telefonicznie: (22) 20-19-712. Wszelkie informacje: (22) 20-19-712, www.dladzieci.centrumopatrznosci.pl.

2014-12-16 14:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Odpoczynek dla zmęczonych serc

2025-12-09 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 40, 25-31 • Mt 11, 28-30
CZYTAJ DALEJ

Papież w liście apostolskim: archeologia czyni wiarę namacalną

2025-12-12 07:30

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

List Apostolski

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

O znaczeniu archeologii chrześcijańskiej nie tylko dla nauk teologicznych, ale dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć i pogłębić wiarę, pisze Ojciec Święty w liście apostolskim z okazji 100-lecia powstania Papieskiego Instytutu Archeologii Chrześcijańskiej. Leon XIV przypomina, że dyscyplina ta czyni wiarę namacalną i pomaga pielęgnować pamięć o jej początkach, a także, że może być ważnym narzędziem prowadzenia dialogu ze światem i pielęgnowania w nim tak potrzebnej dziś nadziei.

Papieski Instytut Archeologii Chrześcijańskiej powstał w 1925 r. z woli papieża Piusa XI i od tego czasu nieprzerwanie i na najwyższym akademickim poziomie kształci specjalistów w zakresie materialnych śladów początków chrześcijaństwa. Doceniając zarówno dostosowanie do najnowszych wymogów szkolnictwa wyższego, jak też wierność tradycji i najlepszym praktykom nauk archeologicznych, Leon XIV podkreśla, że uczelnia ta zajmuje się dziedziną, ważną nie tylko w świecie nauki, ale też dla wszystkich wierzących i wobec wyzwań współczesnego świata.
CZYTAJ DALEJ

Papież: Matko z Guadalupe, naucz narody nie dzielić świata

2025-12-12 17:04

[ TEMATY ]

Matka Boża z Guadalupe

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Papieska homilia stała się przejmującą modlitwą za Kościół i świat

Papieska homilia stała się przejmującą modlitwą za Kościół i świat

Matka niosąca pociechę, jedność i nadzieję narodom doświadczonym bólem - tak Najświętszą Maryję Pannę z Guadalupe w jej wspomnienie ukazuje Leon XIV. Papieska homilia podczas Mszy świętej w Bazylice św. Piotra stała się przejmującą modlitwą za Kościół i świat.

Papież nawiązał do Księgi Mądrości Syracha, w której poetycki obraz Mądrości znajduje swoją pełnię w Chrystusie, „mądrości Bożej”, narodzonej z Niewiasty. Tradycja Kościoła odczytuje ten fragment również w kluczu maryjnym. To Maryja została przygotowana przez Boga na przyjęcie Syna, a w Niej Kościół rozpoznaje „matkę [pięknej] miłości”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję