Trwające lato przepoławia czas wakacji i urlopów. Rolnicy rozpoczęli żniwa. Wkrótce rozpocznie się miesiąc sierpień, bardzo wyjątkowy czas w naszej tradycji religijnej i narodowej. Jest to dobry czas do pozytywnego spojrzenia na wszystko to, co nas otacza, ale również do stawiania pytań o naszą pobożność i pamięć o historii. Nie sposób nie dostrzec 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej czy też 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Dziękujemy za bohaterów, którzy walczyli o naszą wolność i równocześnie stawiamy pytanie, czy my jesteśmy ludźmi naprawdę wolnymi?
Wydaje się, że nasza wolność nie jest zagrożona przez obce mocarstwa czy zdradliwe systemy. Ale gdy przyglądamy się naszemu społeczeństwu, to dostrzegamy pewne przestrzenie życia, które prowokują pytanie o naszą wolność. Jest wiele zachowań, które zniewalają człowieka wewnętrznie i paradoksalnie człowiek sam staje się niewolnikiem przelotnej przyjemności. W miesiącu sierpniu, staramy się podejmować wezwanie do walki o trzeźwość narodu, równocześnie poszerzając tę troskę o wszystko to, co zniewala człowieka. Gorącą modlitwą obejmujemy szczególnie dzieci i młodzież.
Dlaczego właśnie w sierpniu stawiamy pytanie o naszą wolność, o wolność Polaków? Jest co najmniej kilka powodów. Wpierw jesteśmy zainspirowani wielkimi wydarzeniami z naszej historii, które są znakiem dążenia do życia w wolności. Sierpień jest też od wielu stuleci czasem, gdy rzesze pątników płyną jak rzeka ku Jasnej Górze Zwycięstwa, gdzie jak mówił kanonizowany w tym roku nasz rodak papież Jan Paweł II „zawsze byliśmy wolni”.
Pielgrzymujmy razem, jak kto potrafi i w jaki sposób może, i wspólnie się módlmy przez przyczynę Maryi. Niektórzy z nas wyruszą w pieszej pielgrzymce z Rzeszowa na Jasną Górę. Chorzy, cierpiący i mocno zapracowani, mają szansę pielgrzymować w grupie duchowych pielgrzymów bł. ks. Jana Balickiego. Potężna grupa Czytelników „Niedzieli” w sierpniu już po raz czwarty odbędzie pielgrzymkę po największych sanktuariach maryjnych Francji, Hiszpanii i Portugalii.
Mamy wiele tematów do omodlenia. Chcemy w sierpniowych modlitwach polecać wszystkich uzależnionych oraz ich najbliższych. Mając w pamięci tegoroczne bolesne wydarzenia z Rzeszowa i z Warszawy, modlimy się o głębokie zrozumienie dla nas czym jest prawdziwie pojęta wolność, a co z tego wynika o poszanowanie każdego życia od poczęcia aż do naturalnej śmierci. Przeżywając uroczystość Wniebowzięcia NMP chcemy sięgać myślą do V wieku, kiedy na terenie Palestyny i Syrii obchodzono ją jako Zaśnięcie NMP, i dostrzegając w Maryi znak nadziei mamy nadzieję na pokój w tym rejonie. Naszymi modlitwami będziemy obejmować wszystkie kraje pogrążone w konfliktach i bratobójczych walkach. Niech sierpień będzie czasem wypoczynku, ale przede wszystkim uwielbienia, dziękczynienia i pokornej prośby.
Niektórzy antropologowie argumentują, że pierwszym dowodem istnienia człowieka na ziemi jest fakt grzebania umarłych. Śmierć jest nieprzeniknioną tajemnicą. Śmierć przeraża. Intuicyjnie wyczuwamy, że należy do innego porządku. W czasach prehistorii człowiek krępował zmarłych rzemieniami, by przypadkiem nie powstali i nie uczynili mu zła. Układał wokół zmarłych koźle rogi, by przestraszywszy się ich, w dalszym ciągu pozostawali zastygli i nieruchomi. Zostawiał zmarłym jedzenie, by ich przebłagać. Kładł na oczy monety, by mogli opłacić podróż do wieczności i nie wracać w przeraźliwych wizjach. Umieszczał przy grobach lampy, by oświetlić krainę ciemności.
W takiej perspektywie nie należy się dziwić strachowi, który pojawiał się w sercach apostołów, gdy słyszeli Jezusową zapowiedź męki i śmierci: „Oni jednak nie rozumieli tych słów, a bali się Go pytać” (Mk 9,32). Amerykański historyk Warren H. Carroll twierdzi, że „boimy się zmarłych, albowiem w głębi naszego jestestwa czujemy, że oni martwi być nie powinni i być może martwi nie pozostaną; gdyż przypominają nam o tym, o czym wolelibyśmy zapomnieć. O tym mianowicie, że pewnego dnia będziemy jak oni, że nie potrafimy zrozumieć, dlaczego tak właśnie ma się stać, że nie wiemy, jak to się stanie” (Historia chrześcijaństwa, Wrocław 2009).
Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.
Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny
w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki.
W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do
świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo
szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”,
„najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które
były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca
i otwartości na innych.
To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
— Ważne jest, żeby porządki przełożeństwa i charyzmatu były na siebie nawzajem otwarte. To jest to „razem”! Jest „razem” tych, którzy rządzą, z tymi, którzy są w duchu prorokami, charyzmatykami - mówił kard. Grzegorz Ryś w drugi dzień rekolekcji dla Łodzi.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.