Reklama

Kościół

Słynne obrazy Rembrandta i Burnanda wystawione w Rzymie

Od 8 kwietnia do 25 maja w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego, nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa.

2025-04-08 13:48

[ TEMATY ]

obrazy

vatican news

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.)  (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dorota Abdelmoula-Viet – Watykan

Obrazy zostały wystawione w rzymskim kościele San Marcello al Corso w ramach kolejnej wystawy, przygotowanej przez Dykasterię ds. Ewangelizacji w ramach trwającego Roku Świętego. Tym razem są to dzieła, nawiązujące do tematu Zmartwychwstania: Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) oraz Wieczerza w Emaus autorstwa Rembrandta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzieło Burnanda, szwajcarskiego malarza, wywodzącego się ze środowiska protestantów, zostało wypożyczone z paryskiego Muzeum Orsay. Od początku należy ono do zbiorów Państwa Francuskiego, które zakupiło je od malarza jeszcze w 1898 r. Obraz przedstawia scenę, w której uczniowie Piotr i Jan biegną do grobu, wciąż jeszcze nie dowierzając w Zmartwychwstanie Jezusa. „Światło wschodzącego słońca i ruch postaci wyrażają intensywną nadzieję, symbolizowaną przez złocisty blask nieba. Ich ręce noszą ślady pracy, a twarze są napięte – uczniowie jeszcze nie wiedzą, że ujrzą Zmartwychwstałego Jezusa, co oznacza początek nowej nadziei – najjaśniejszej w historii” – czytamy w opisie wystawy. W Polsce obraz ten został upowszechniony pod koniec XX w. za sprawą licznych wydań Biblii dla dzieci, której był ilustracją.

Z kolei Wieczerza w Emaus Rembrandta przedstawia scenę, w której uczniowie rozpoznają Zmartwychwstałego Jezusa po geście łamania chleba. „Uczniowie reagują emocjonalnie: jeden cofa się przestraszony, drugi klęka przed Jezusem, przewracając stołek. Na obrazie pojawia się również kobieta – typowa dla ikonografii – pracująca w karczmie. Rembrandt umieszcza ją w oświetlonym kącie, sugerując, że ten, kto służy bliźniemu, już znajduje się w świetle Zmartwychwstałego, nawet o tym nie wiedząc. Obraz wyróżnia się potężnym użyciem światła i duchową głębią, którą przekazuje” – piszą organizatorzy wystawy. Sam motyw wieczerzy w Emaus był wielokrotnie podejmowany przez Rembrandta. Najsłynniejszy obraz, przedstawiający tę scenę znajduje się w Luwrze. Z kolei ten, który wystawiany jest w Rzymie pochodzi z prywatnej paryskiej galerii sztuki Musée Jacquemart-André.

Kościół San Marcello jest otwarty każdego dnia od godz. 8.00 do 20.00. Wstęp na wystawę jest bezpłatny i nie wymaga rezerwacji.

Oceń: +10 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sceny pasyjne odbijające rzeczywistość

[ TEMATY ]

sztuka

krzyż

wystawa

Droga Krzyżowa

obrazy

sceny pasyjne

Monika Jaworska

Jakub Staroń przybliża prace o tematyce pasyjnej na wystawie.

Jakub Staroń przybliża prace o tematyce pasyjnej na wystawie.

Wystawa w Muzeum Parafialnym św. Jana Sarkandra w Skoczowie wprowadzała odbiorcę w zadumę nad przemijającą postacią tego świata, nad śmiercią i zmartwychwstaniem, i uświadamiała kruchość i przemijalność życia.

W Sarkandrówce w Wielkim Poście gościła wystawa „Graficzne Restytucje” autorstwa dr hab. Jarosława Skutnika z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytetu Śląskiego. Część prac nawiązywała do czasu epidemii, czasu Wielkiego Postu i Zmartwychwstania Pańskiego. Do momentu wprowadzenia większych ograniczeń epidemicznych, można ją było zwiedzać osobiście.
CZYTAJ DALEJ

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo do kapłanów: Chrystus nie chce naszej bylejakości

2025-04-17 14:47

Karol Porwich / Niedziela

Chrystus nie chce naszej bylejakości a tym bardziej zdrady. Nie chce układania Kościoła według naszych pomysłów - przypomniał kapłanom w Wielki Czwartek metropolita częstochowski abp Wacław Depo podczas Mszy Krzyżma w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie.

Karol Porwich / Niedziela
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję