Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Ziemia trzech religii i jednego Boga (1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kończący się Rok Wiary jest szczególną okazją do odnalezienia drogi wiary, aby „ukazać coraz wyraźniej radość i odnowiony entuzjazm spotkania z Chrystusem” (Benedykt XVI, „Porta fidei”). Oczekiwanym owocem tego czasu jest jeszcze pełniejsze przyjęcie w naszym życiu treści wyrażonych w Credo. Wyznanie wiary jest nie tylko streszczeniem Biblii i osobistą modlitwą, ale ma być programem życia. Jak wiadomo, w starożytności zabraniano zapisywania tekstu Credo na papierze lub kamieniu. Wolno go było wypisywać tylko w sercu i codziennie go sobie przypominać.

Szczególnym doświadczeniem tego, w Kogo i Komu wierzymy, jest wędrówka po Ziemi Świętej – ziemskiej Ojczyźnie Jezusa. Drogą tą przeszło już wielu chrześcijan. Pod przewodnictwem biskupa Piotra Skuchy, z udziałem ks. Michała Bordy, ks. Michała Gogula i moim, przeszliśmy i my. W październikowym czasie modlitwy różańcowej odprawialiśmy Różaniec naszej wiary stąpając po miejscach wyrażających tajemnicę życia i śmierci Jezusa i Matki Bożej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwiastowanie

Reklama

W mieście usytuowanym w Galilei dominującą świątynią jest okazałe Sanktuarium Zwiastowania, składające się z górnego i dolnego kościoła. Przedmiotem pielgrzymki jest przede wszystkim krypta Zwiastowania, gdzie pod głównym ołtarzem widnieje napis: „Verbum Caro hic factum est” (Tu Słowo stało się Ciałem). Znajduje się ona na miejscu, w którym stał dom rodzinny Najświętszej Maryi Panny. Obok świątyni usytuowany jest kościół św. Józefa Żywiciela. Tradycja przekazuje, że w tym miejscu stał dom św. Józefa. Dziś miejsce to kryje w sobie relikty starszych budowli. Tego dnia Mszę św. sprawowaliśmy wspominając w liturgii bł. Jana Pawła II. Wymownym znakiem jego obecności był użyty podczas Eucharystii ornat i mitra z czasu nawiedzenia przez niego Nazaretu.

Nawiedzenie

Ein Kerim to malowniczo położona miejscowość na przedmieściach Jerozolimy. Tradycja opowiada o życiu Elżbiety i Zachariasza, miejscu urodzenia Jana Chrzciciela i uchronienia go przed Herodem. Znakiem tego jest świątynia stojąca na miejscu pierwszego kościoła z V wieku wraz z grotą narodzenia św. Jana Chrzciciela i wymownym napisem: „Hic praecursor Domini natus est” (Tutaj narodził się poprzednik Pana). Wokół niej na otaczającym to miejsce murze znajdują się tablice w różnych językach z modlitwą Benedictus. Drugim kościołem związanym z nawiedzeniem Elżbiety przez Maryję jest kościół na południowym wzgórzu. W jego krypcie znajduje się wyeksponowany kamień, za którym Elżbieta schowała Jana przed Herodem w czasie rzezi niewiniątek. Na zewnątrz jest polski akcent w postaci tablic w różnych językach z Magnifikat, których inicjatorem w 1954 r. był franciszkanin o. Aureliusz Borkowski.

Narodzenie

Reklama

W odległości 10 km na południe od Jerozolimy znajduje się Betlejem. Wybudowana na miejscu narodzenia Chrystusa bizantyjska bazylika pochodzi z VI wieku. Jej wystrój został nieco zmieniony przez Krzyżowców. Wymownym reliktem przeszłości są mozaiki z IV wieku pod posadzką, i z XII wieku umieszczone na ścianach świątyni oraz widoczna przebudowa wejścia, w konsekwencji której zachował się niewielki otwór. Bazylika Narodzenia obecnie znajduje się pod troskliwą opieką trzech rytów chrześcijańskich: łacińskiego, grecko-prawosławnego i ormiańsko-ortodoksyjnego. Niecodziennym doświadczeniem było dotknięcie miejsca narodzenia, gdzie od 1717 r. znajduje się srebrna gwiazda z łacińskim napisem: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus est” (Tutaj narodził się Jezus Chrystus z Maryi Dziewicy). Warto było czekać ponad godzinę, by ucałować to jakże ważne miejsce naszej wiary. W pobliżu warto było zobaczyć Pole Pasterzy, z którego rozciągają się piękne widoki na całą okolicę.

Ofiarowanie w świątyni

Pierwszą świątynię z Arką Pana wzniósł Salomon ok. 960 przed Chrystusem, drugą Herod Wielki pod koniec I wieku przed Chrystusem. Została ona zburzona w czasie żydowskiego powstania w 70 r. po Chrystusie. Od VII wieku plac świątyni stał się świętym miejscem dla Muzułmanów, bo tutaj miał zostać przeniesiony Mahomet i stąd miał wstąpić do nieba. Szczególnym zaś miejscem, najważniejszym dla Żydów, jest Mur Zachodni, czyli Ściana Płaczu. Jest to fragment muru otaczającego plac świątyni, gdzie obecnie zanosi się modlitwy, recytując psalmy i wsuwając karteczki z modlitwami między szczeliny kamiennych głazów. Niecodziennym doświadczeniem jest widok mnóstwa kiwających się i zawodzących w modlitwie Żydów.

Pielgrzymka trwa, nawet gdy się wróci do swoich domów i zajęć. Nawiedzenie tych miejsc to coś wyjątkowego. – To szczególne doświadczenie. Sama obecność na ziemi trzech religii i jednego Boga zweryfikowała całe moje życie. Jechałem z pragnieniem zobaczenia tego, o czym wiedziałem z teorii, a wróciłem naładowany wewnętrznym poczuciem sensu wiary. Spotkałem Jezusa – tłumaczy jeden z uczestników, Tomasz Paszczyński.

2013-11-07 12:54

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miłosierdzie z wyobraźnią

Niedziela Ogólnopolska 12/2024, str. 5

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Pro Terra Sancta

Archiwum Andrzeja Sznajdera

O tym, gdzie bije serce Kościoła, o pomocy mieszkańcom Ziemi Świętej i etosie rycerskim z dr. Andrzejem Sznajderem rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Łukasz Krzysztofka: W listopadzie ub.r. uczestniczył Pan w Rzymie w Konsulcie Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie. Spotkaliście się również z papieżem Franciszkiem. O czym mówił wtedy Ojciec Święty? Dr Andrzej Sznajder: Zapamiętałem szczególnie dwa fragmenty papieskiego przemówienia. W jednym Ojciec Święty powiedział o działalności zakonu, że „jest to wielka służba, jaką możemy pełnić dziś dla Kościoła i świata”. Osobiście odczytałem to jako potwierdzenie, że zakon cieszy się życzliwą opieką papieża i uczestniczy bezpośrednio w jego staraniach dotyczących Ziemi Świętej. To ogromnie nobilitujące, ale jednocześnie zobowiązujące do nadzwyczajnego zaangażowania. Drugi fragment wypowiedzi dotyczył sposobu naszego działania. Franciszek zaznaczył, że „w każdej epoce, nawet naszej, naznaczonej paradygmatem technokratycznym, istnieje wielkie zapotrzebowanie na ludzi, którzy praktykują miłosierdzie z inteligencją i wyobraźnią”. To jest rodzaj wezwania dla nas, aby wciąż szukać nowych sposobów docierania z pomocą do potrzebujących.
CZYTAJ DALEJ

Kim są najbardziej znani archaniołowie?

[ TEMATY ]

archaniołowie

Family News Service

Karol Porwich/Niedziela

29 września w Kościele katolickim przypada święto trzech archaniołów – Michała, Gabriela i Rafała. Ich imiona pojawiają się na kartach Biblii. Niebiańscy wysłannicy towarzyszą ludziom w konkretnych wydarzeniach, a każdy z nich ma szczególną misję i zadanie do wykonania. Każdy z nich objawił się w konkretnym czasie. Św. Michał ukazywał się aż cztery razy, doprowadzając do ustanowienia swojej własnej bazyliki w podziemnej grocie na Górze Gargano we Włoszech.

Aniołowie są istotami duchowymi, nadrzędnymi wobec ludzi. Posiadają rozum oraz wolę. Św. Grzegorz Wielki tłumaczył, że słowo anioł nie oznacza natury, ale zadanie. „Duchy, które zapowiadają wydarzenia najbardziej doniosłe nazywają się archaniołami. Niektórzy z nich mają imiona własne, wskazujące na określone ich zadania czy posługę” – wyjaśniał papież i doktor Kościoła. Aniołowie i archaniołowie pośredniczą między Bogiem i ludźmi, a ich interwencje świadczą o tym, że są zawsze gotowi, aby nam pomóc. 29 września, w rocznicę konsekracji starożytnej bazyliki św. Michała w Rzymie Kościół katolicki wspomina trzech archaniołów, którym Bóg wyznaczył szczególne misje w historii zbawienia. Przypominamy kilka ciekawych informacji na ich temat.
CZYTAJ DALEJ

Ty też możesz odbudować Kościół

2025-09-30 19:50

Marcin Cyfert

Odpust w parafii św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu

Odpust w parafii św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu

Św. Franciszek każdego dnia musiał walczyć o wiarę z gorliwością godną najwyższych pochwał. Nigdy nie ustał. Zobaczcie, jakie dziedzictwo pozostawił, choć żył tylko 45 lat – mówił ks. prof. Sławomir Stasiak w parafii św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu.

Rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego przewodniczył Mszy św. i wygłosił homilię podczas parafialnego odpustu. Nawiązał do Ewangelii o bogaczu i łazarzu, zaznaczając, że obraz ten jest mocno wpisany w kulturę naszego kontynentu. – Jednak zadajemy sobie pytanie, szczególnie w kontekście święta św. Franciszka z Asyżu, czy bycie biednym gwarantuje zbawienie. Trzeba tutaj dotknąć pewnej fundamentalnej kwestii społecznej, aktualnej 2800 lat temu, 800 lat temu i obecnie – mówił ksiądz profesor, przytaczając słowa proroka Amosa: „Biada beztroskim na Syjonie i dufnym na górze Samarii”. Powodem owego „biada” jest: „Nic się nie martwią upadkiem domu Józefa”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję