Reklama

Niedziela w Warszawie

Historyczna Debata Fakultetów na UKSW

O roli uniwersytetów ze szczególnym uwzględnieniem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie na tle przemian społeczno-politycznych ostatniego ćwierćwiecza rozmawiali uczestnicy Debaty Fakultetów zorganizowanej przez Wydział Nauk Historycznych UKSW.

[ TEMATY ]

UKSW

UKSW

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

– Spotykamy się na wyjątkowej Debacie Fakultetów, która wpisuje się w świętowanie Jubileuszu 25-lecia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Cieszę się, że możemy przy tej okazji wspomnieć szczególny dla nas rok 1999, w którym powstało UKSW. Radość jest tym większa, że są dziś z nami osoby, bez których nie byłoby bielańskiego uniwersytetu – powiedział ks. prof. dr hab. Ryszard Czekalski, rektor UKSW, witając ks. prof. dr. hab. Romana Bartnickiego, rektora Akademii Teologii Katolickiej, a następnie UKSW i ks. prof. dr. hab. Wojciecha Góralskiego, prorektora i autora pierwszego Statutu UKSW. Rektor UKSW podziękował ks. prof. Bartnickiemu i jego najbliższym współpracownikom za „przełomowe działania” w „wyjątkowych dla Polski czasach”, za „podjęcie trudu” przekształcenia ATK w UKSW.

W swoim przemówieniu Rektor UKSW podkreślił rolę uniwersytetu w kształceniu pokoleń Polaków, jako odpowiedzialnych za losy Ojczyzny obywateli. Przekształcenie ATK w UKSW zbiegło się w czasie z istotnymi zmianami społeczno-politycznymi, które miały miejsce po 1989 r. w Polsce i trwały przez kilkanaście lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Proces powstawania naszego uniwersytetu był bardzo skomplikowany. Nie ulega wątpliwości, że to za sprawą determinacji naszej społeczności, jak również dzięki przychylności przedstawicieli świata publicznego oraz świata akademickiego dziś możemy świętować 25-lecie istnienia UKSW. Świętowanie, które trwa, jest także dla nas czasem ewaluacji naszych dokonań na gruncie badawczym i dydaktycznym. Chcemy wchodzić w następne ćwierćwiecze z kolejnymi inicjatywami rozwojowymi, bo uniwersytet żyje rozwojem służąc w sposób szczególny społeczeństwu. To nasza misja i nasze zadanie, które jeszcze bardziej, niż dotychczas musimy sobie uświadamiać i wytrwalej je realizować – powiedział ks. prof. Czekalski.

Licznie zgromadzonych uczestników wydarzenia powitał ks. prof. dr hab. Waldemar Graczyk, Dziekan Wydziału Nauk Historycznych UKSW, który wyraził satysfakcję z faktu, że w cykl Debat Fakultetów może włączyć się jeden z najstarszych wydziałów uniwersytetu.

UKSW na tle boomu edukacyjnego

Reklama

Prof. dr hab. Antoni Dudek z Wydziału Nauk Historycznych UKSW nakreślił skrótowo tło przemian społeczno-politycznych lat 90. w Polsce. Wskazał na punkty zwrotne w naszej najnowszej historii, w tym „zasadniczą zmianę położenia geopolitycznego Polski”, związaną z likwidacją Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i Układu Warszawskiego oraz wyprowadzeniem wojsk sowieckich z kraju. Według prof. Dudka, lifemotivem działania całej klasy politycznej było w latach 90. dążenie do „powiązania Polski”, znajdującej się wówczas w „szarej strefie”, z zachodnimi strukturami politycznymi i militarnymi. Podkreślił kluczowe znaczenie „konsolidacji systemu demokratycznego” jako warunku przyjęcia Polski do NATO i Unii Europejskiej. Prelegent podkreślił, że Polska, znajdująca się u progu lat. 90. w głębokim kryzysie, zaczęła wkrótce być postrzegana na świecie jako kraj wiarygodny. Stało się to, mówił prof. Dudek, m.in. dzięki udanej transformacji od gospodarki planowanej centralnie do gospodarki rynkowej, co nastąpiło, jak zaznaczył, nie bez znaczących „kosztów społecznych” w tym bezrobocia, masowego bankructwa przedsiębiorstw i zapaści demograficznej. Prelegent nazwał jedynym przypadkiem „w skali Europy, a nawet całego globu” polski stały wzrost gospodarzy zahamowany dopiero przez pandemię koronawirusa.

Szczególne miejsce prof. Dudek poświęcił „boomowi edukacyjnemu” początku lat 90. Przekształcenie ATK w UKSW przedstawił jako część „szerszego procesu rozbudowy” szkolnictwa wyższego, co zobrazował liczbami mówiąc o 400 tysiącach studiujących pod koniec PRL i niemal dwóch milionach pod koniec pierwszej dekady XXI wieku.

Etyka Solidarności a przyszłość demokracji

Ks. dr hab. Andrzej Kobyliński, prof. ucz. z Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej mówił o relacjach polityki i etyki na przełomie wieków i miejscu jakie w tym procesie zajmował UKSW.

Nazwał „unikatowym rozwiązaniem” istnienie w ramach uczelni publicznej kilku wydziałów kościelnych.

– Przez 25 lat ta konstrukcja dobrze funkcjonuje. Zawsze udawało się mądrze realizować zapisaną w statucie misję uniwersytetu. Gwarantując wolność badań naukowych, nasza uczelnia dopuszcza głoszenie bardzo różnych poglądów i analizowanie w sposób pogłębiony rzeczywistości politycznej i społecznej – mówił ks. dr hab. Kobyliński, prof. ucz. – Odwołujemy się do modelu demokracji, który wyrasta z doświadczenia rewolucji amerykańskiej, respektującej prawa człowieka i wolność gospodarczą, ale z zachowaniem stabilnego fundamentu moralnego i religijnego.

Reklama

Mówiąc o „wkładzie” UKSW w opisywanie związków polityki z etyką, prelegent wskazał badania historyczne i socjologiczne. Wąsko pojętemu liberalizmowi, z charakterystyczną neutralnością światopoglądową państwa, niedocenieniem i „deprecjacją” wspólnoty i kultury narodowej, przeciwstawił odwoływanie się w „projektach, publikacjach, projektach badawczych” prowadzonych na UKSW, do szeroko rozumianej etyki Solidarności.

– Bliska wykładowcom naszej uczelni etyka solidarności docenia tradycję, religię, obyczaj i więź narodową. Nie jest on wcale jedynie odległą przeszłością sięgającą lat 80, ale czymś niezwykle aktualnym, w dyskusji dotyczącej przyszłości demokracji – mówił ks. dr hab. Kobyliński, prof. ucz. – Nasza uczelnia włącza się w globalną debatę pokazując, że lekarstwem na kryzys demokracji może być nasze polskie doświadczenie „Solidarności”.

Poznanie prawdy kontra korporacyjność

– Gdzie dziś jesteśmy jako cywilizacja europejska, jako ci, którzy przyznajemy się do religijności i wiary? – pytał ks. prof. Marek Tatar z Wydziału Teologicznego UKSW.

Przyznał, że „transformacje ustrojowe”, nie pozostają bez wpływu na religijność, ponieważ nie jest ona czymś „oderwanym od rzeczywistości”. Ks. prof. Tatar wskazał na utratę dziedzictwa chrześcijańskiego, „uwierzenie w postęp” i sprowadzenie chrześcijaństwa do reliktu jako przyczyny przemian religijności ostatnich dziesięcioleci.

Reklama

– Trzeba tu użyć pojęcia ponowoczesności – mówił ks. prof. Tatar. – Jej istotą jest chaos, niejednoznaczność i wieloznaczność, przede wszystkim zaś utrata naczelnego miejsca Boga, będącego dotąd punktem odniesienia. Dziś stał się nim świat i człowiek sam dla siebie, ale nawet i on utracił naczelne miejsce w życiu świata i społeczeństwa, stając się jednym z wielu stworzeń. Człowiek, w duchu indywidualizmu i subiektywizmu, tworzy własną religijność na swoją modłę. Nastąpiła relatywizacja prawdy. A skoro nie ma jednej prawdy, nie ma jednej moralności.

Ks. prof. Tatar podkreślił, że gdy mowa o „wpływie”, jaki wywiera na kształcących się studentów uniwersytet – i to w czasach „rozkwitu uniwersyteckości” – nie chodzi tylko o kształcenie kadr, ale wpływanie na „sposób rozpoznawania” prawdy, „wolność poznawania” tej prawdy i „wolność badawczą”.

– Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czym uniwersytet jest w swojej naturze, jaki jest ideał uniwersytetu – mówił ks. prof. Tatar. – Zaprzęgnięcie uniwersytetów w kierat ekonomii, polityki, zredukowanie ich do wymiaru czysto technicznego, podporządkowanie się statystykom, rodzą niebezpieczną zależność. Jednym z poważnych zagrożeń dla uniwersyteckości jest korporacyjność, bo łączy uniwersytet z zaspokajaniem rynku. A przecież chodzi o właściwą człowiekowi chęć docierania do prawdy. I jeszcze to pytanie, na ile sięgamy do tego co ponadnaturalne, co ma nam dziś do powiedzenia Bóg? – zakończył ks. prof. Tatar.

Doskonały podział ról

Ks. prof. dr hab. Roman Bartnicki, główny architekt przekształcenia Akademii Teologii Katolickiej w Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, przywołał dokładnie, z dbałością o najdrobniejsze, ważne szczegóły, historię starań o utworzenie uczelni. Wspominał przy tym niezwykłą życzliwość św. Jana Pawła II i kard. Józefa Glempa wobec nowo powstającego uniwersytetu „państwowego o charakterze katolickim”.

Reklama

Z kolei prawnik-kanonista ks. prof. dr hab. Wojciech Góralski przywołał początki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego mówiąc o jego „wyjątkowym charakterze” i „doskonałym podziale ról”, między wydziałami świeckimi a kościelnymi, nad którymi zwierzchność miał sprawować odtąd Wielki Kanclerz. Ks. prof. Góralski wyraził satysfakcję, że mógł być zaangażowany w proces przekształcania ATK w UKSW.

Wartość i wiara, wspólnota i wytrwałość

W imieniu ks. prof. dr. hab. Ryszarda Czekalskiego za „inspirujące i twórcze wystąpienia”, podziękowała dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia. W sposób szczególny zaś „bohaterom spotkania” – ks. prof. Bartnickiemu i ks. prof. Góralskiemu.

– Dziękujemy za piękną, budującą lekcję historii, która pozwoli myśleć naszemu uniwersytetowi o przyszłości – mówiła prorektor. – Tym, co sprawiło, że udało się stworzyć Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego są cztery elementy: wartości, wiara, wspólnota i wytrwałość.

Debatę „UKSW w czasie przemian. W 25. rocznicę powstania Uniwersytetu” zorganizował Wydział Nauk Historycznych UKSW. Dyskusję poprowadził dr Adam Buława.

2024-12-03 18:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z wiarą i pamięcią

Na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w 15. rocznicę katastrofy smoleńskiej modlono się za jej ofiary i otwarto wystawę poświęconą śp. ks. prof. Ryszardowi Rumiankowi, rektorowi UKSW, który zginął pod Smoleńskiem.

Ekspozycję, którą przygotowali pracownicy Biblioteki UKSW, otworzył uroczyście ks. prof. Ryszard Czekalski, rektor UKSW.
CZYTAJ DALEJ

Koronka na ulicach miast świata – modlitwa, która zmienia rzeczywistość

2025-09-26 21:02

[ TEMATY ]

Koronka na ulicach miast

Koronka do Bożego Miłosierdzia

Bożena Sztajner/Niedziela

Od 2008 roku na skrzyżowaniach miast i ulic na świecie rozbrzmiewa Koronka do Miłosierdzia Bożego. Podobnie będzie w najbliższą niedzielę 28 września o 15:00, gdy wierni znów staną razem w rocznicę beatyfikacji ks. Michała Sopoćki, aby modlić się o pokój i miłosierdzie dla świata. „Co roku udaje się nam gromadzić sporą rzeszę wiernych na całym świecie” – powiedział Radiu Watykańskiemu-Vatican News Tomasz Talaga, współorganizator akcji „Koronka na ulicach miast świata”.

Inicjatywa publicznej modlitwy Koronką do Miłosierdzia Bożego zapoczątkowano w 2008 roku w Łodzi. Impulsem stał się 28 września 2008 roku i beatyfikacja ks. Michała Sopoćki, spowiednika św. siostry Faustyny Kowalskiej. Jak podkreślił Tomasz Talaga, choć sama modlitwa trwa zaledwie kilkanaście minut, jej znaczenie jest duże, ponieważ odbywa się w przestrzeni publicznej. Wierni wychodzą na ulice, by prosić Boga o miłosierdzie dla rodzin, wspólnot i całych miejscowości.
CZYTAJ DALEJ

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię św. podczas Eucharystii?

2025-09-27 20:03

[ TEMATY ]

Eucharystia

Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.

Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików: „Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję