Tegoroczne, jubileuszowe, XX Spotkanie Młodych będzie miało miejsce w sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej w Legnickim Polu. Odbędzie się ono w dniach 22-26 sierpnia. Hasło, które mu towarzyszy to: Jezus - Total Detox. „Przyjdźcie do mnie wszyscy, którzy obciążeni i utrudzeni jesteście, a Ja was pokrzepię”. Dzień wcześniej przed oficjalnym rozpoczęciem Spotkania (21 sierpnia) mogą już przyjeżdżać osoby zainteresowane śpiewaniem w scholi.
Oficjalne otwarcie recepcji nastąpi w czwartek 22 sierpnia o godz. 15. Tego dnia zaplanowano dla uczestników przygotowanie liturgiczne i okazję do spowiedzi. O godz. 17 będą mogli wziąć udział w Eucharystii, której będzie przewodniczył i wygłosi homilię o. Leon Knabit OSB, benedyktyn z Tyńca. Po Mszy św. zaplanowano procesję eucharystyczną do Ogrodu Eden, gdzie będzie miała miejsce adoracja Najświętszego Sakramentu. Wieczorem po kolacji pierwszy z zaplanowanych koncertów. Wystąpi chór Gospel Space of Grace z Głogowa. Dzień zakończy Apel Jasnogórski, zakończenie adoracji i procesja eucharystyczna.
W piątek 23 sierpnia po pobudce, śniadaniu i modlitwie Jutrzni o godz. 9.30 będzie miała miejsce procesja eucharystyczna do Ogrodu Eden i adoracja Najświętszego Sakramentu. Na godz. 9.45 zaplanowano konferencję ks. Radosława Siwińskiego z diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej, reprezentującego Ewangelizację Nadmorską.
Reklama
Po niej zaplanowano pracę w grupach, próbę scholi i przygotowanie liturgiczne Eucharystii, sprawowanej pod przewodnictwem ks. Sławomira Augustynowicza (inicjatora Spotkań Młodych) z homilią ks. Stanisława Orzechowskiego z Wrocławskiego Duszpasterstwa Akademickiego. Po południu po odmówieniu Koronki do Miłosierdzia Bożego odbędzie się jeszcze m.in. konferencja nt. Wspólnoty Cenacolo, praca w grupach, Różaniec i Droga Krzyżowa.
Sobotnie przedpołudnie (24 sierpnia) będzie podobne do dnia poprzedniego. Natomiast w tym dniu Mszy św. o godz. 12.30 będzie przewodniczył ks. Jacek Saładucha (długoletni organizator Spotkań), a homilię wygłosi ks. Piotr Pawlukiewicz (duszpasterz akademicki, członek redakcji radiowej Mszy św. z Warszawy). Z ks. Pawlukiewiczem będzie jeszcze okazja do spotkania na popołudniowej konferencji o godz. 16.
Również tego dnia uczestnicy zatrzymają się na modlitwie Koronką do Miłosierdzia Bożego, będą kolejne próby scholi, praca w grupach, Różaniec, Apel Jasnogórski, a także drugi z koncertów, podczas którego wystąpi wrocławski zespół Bethel czerpiący z muzyki reggae i jej podgatunków.
Ostatni dzień, a właściwie połączony z dniem rozjazdu 25/26 sierpnia (niedziela/poniedziałek), będzie dla uczestników okazją do spotkania m.in. z Anną Golędzinowską (była top modelka, autorka książki pt. „Ocalona z piekła”), wspólnej modlitwy podczas Mszy św. z biskupem legnickim Stefanem Cichym (godz. 12.30), a po południu czekają jeszcze: konferencja rapera Mirka „Kolah” Kolczyka, prezentacja grup dyskusyjnych, natomiast po kolacji, Różańcu i procesji z Najświętszym Sakramentem od godz. 21.30 rozpocznie się Nabożeństwo XX Spotkania Młodych - „Ja was pokrzepię”. Będzie ono połączone z modlitwą wstawienniczą i całonocną adoracją.
Organizatorzy zapraszają na to spotkanie młodzież z Polski, Czech i Niemiec. To dobra okazja, aby jeszcze na koniec wakacji „naładować duchowe akumulatory” przed czekającymi obowiązkami i wydarzeniami w nowym roku szkolnym.
Trzeba będzie wybierać. W tym samym czasie, w czterech miejscach niedaleko Warszawy odbędą się kilkudniowe, wakacyjne, plenerowe, rekolekcyjne spotkania młodzieży
Już tradycyjnie w końcu sierpnia mazowieccy franciszkanie, kapucyni, pallotyni i salezjanie ściągają do Niepokalanowa, Serpelic, Ołtarzewa i Czerwińska po kilkuset młodych ludzi. Czym się te rekolekcyjne, plenerowe spotkania różnią?
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową,
czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
W ciągu
wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada
VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha,
Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą
do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd
Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści (
por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także
rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia
palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił
się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja
wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie
starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana
Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co
poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę
i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go
w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy.
Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania),
gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła
się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki
Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do
liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej
wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły,
dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka)
. Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały
rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono
ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy
Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę
Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy
zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania
więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?).
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę
Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje),
gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej
o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła.
Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się
opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza -
Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał
kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał
do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować,
iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła
przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi
w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu,
nadziejo nasza!".
Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano
Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję
do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka.
Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi)
nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził,
to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także
gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem
wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia
dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według
naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy
połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają
najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo
Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników.
Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty
w obrzędzie Środy Popielcowej.
Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas
coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby
nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: "
Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą -
ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza
w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego
i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata
i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej,
aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może
obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać
do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z
krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach
ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób.
A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie
daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy
zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
Policja w Kolonii, na zachodzie Niemiec, zatrzymała w niedzielę pięciu Francuzów i Belgijkę, którzy chcieli wspiąć się na słynną katedrę w tym mieście - podał portal sieci redakcji RND.
Siły bezpieczeństwa zostały poinformowane przez ochronę kościoła, która w nocy dzięki kamerom monitoringu zauważyła młodych wspinaczy z latarkami czołowymi.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.