Koncertem najważniejszych dzieł oratoryjnych rozpoczął się 8 kwietnia w Bielsku-Białej 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”. Miejscem inauguracyjnego występu był kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka na os. Karpackim
Zanim rozpoczęło się spotkanie z dziełami mistrzów muzyki klasycznej, ks. Eugeniusz Burzyk powitał zebraną publiczność i życzył jej wspaniałych doznań. Słowo do melomanów skierował także bp Piotr Greger.
- Po raz kolejny, przede wszystkim dzięki Bielskiemu Centrum Kultury i dyrektorowi tej placówki, Władysławowi Szczotce, nasze miasto staje się areną festiwalu „Sacrum in Musica”. To ważne wydarzenie o znaczeniu religijnym nie tylko wpisuje się w nasz beskidzki krajobraz kultury sakralnej, ale ma, co nie jest bez znaczenia, wymiar ekumeniczny. Dlatego cieszę się z obecności i zaangażowania w organizację tego wydarzenia bp. Pawła Anweilera, zwierzchnika diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego - mówił sufragan.
Bp Greger zaznaczył, że wiara powinna znaleźć swoje miejsce także w muzyce, gdzie następuje nie tylko ucieleśnienie słowa, ale i uduchowienie ciała. - I w tym kontekście muzyka liturgiczna, sakralna jest pokorna, bo jej celem nie jest poklask, ale budowanie trwałych więzi z Bogiem i drugim człowiekiem - spuentował bp Greger.
Po jego przemówieniu wnętrze świątyni na os. Karpackim wypełniła muzyka mistrzów. Koncert rozpoczął się od słynnego „Kyrie” z „Requiem” W. A. Mozarta. Po wybrzmieniu ostatnich dźwięków tej kompozycji przed publicznością pojawiła się Małgorzata Walewska, światowej sławy mezzosopranistka. Jej głos dał się słyszeć już w drugim utworze „Panis Angelicus”, C. Francka. Kolejnymi oratoriami, które zaprezentowano podczas koncertu, były m.in. „Gloria” G. Pucciniego, „Ave Maria” J. S. Bacha, „Sanctus” G. Verdiego, „Alleluja” G. F. Haendla.
W pierwszym festiwalowym dniu oprócz Małgorzaty Walewskiej zaprezentowali się Bielska Orkiestra Festiwalowa i Chór „Resonans Con Tutti” pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka.
Pomimo przejmującego chwilami zima, gradu i deszczu w II Niedzielę Wielkanocną świdnicka cerkiew św. Mikołaja przy ul. Łukasińskiego wypełniła się po południu sympatykami muzyki chóralnej. Powód był nie byle jaki, bowiem na godz. 17 zaplanowano występ utytułowanego poznańskiego chóru kameralnego Cappella Musicae Antiquae Orientalis. Powstały w 1984 r. zespół poprowadzi od początku profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu, absolwent Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie prof. dr Leon Zaborowski. Wielkanocny koncert składał się z kilkunastu utworów mistrzów rosyjskich od XVIII do XX wieku. Wśród autorów same sławy – D. Bortnianski, M. Bieriezowski, A. Archangielski, M. Ippolitow-Iwanow, P. Czajkowski, S. Rachmaninow, P. Czesnokow. Każdy utwór poprzedzał wprowadzeniem i przedstawieniem kompozytora sam dyrygent. Chór jest wielokrotnym zdobywcą nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach i festiwalach chóralnych. W ciągu ponad trzydziestu lat działalności Cappella dała ponad 400 koncertów w kraju i za granicą. Zespół wiele razy wyjeżdżał na zagraniczne tournée artystyczne, prezentując swój repertuar w Rosji, we Włoszech, Watykanie, Austrii, na Łotwie, w RFN, Holandii, Hiszpanii, Francji, Czechach, Grecji, Danii, Luksemburgu, Belgii, Estonii i na Litwie. Chór brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach za granicą (Włochy, RFN, Hiszpania, Łotwa, Czechy, Grecja, Luksemburg, Estonia) oraz w festiwalach krajowych. W dorobku artystycznym zespołu są nagrania radiowe, video, telewizyjne oraz trzy płyty kompaktowe.Wyraźnie zadowolony z frekwencji organizator i proboszcz prawosławnej parafii ks. Piotr Nikolski zaprosił chór do dalszej współpracy, zdradzając marzenie, aby liturgiczne śpiewy mogły zabrzmieć nie tylko w świętym miejscu, ale też w świętym czasie liturgii.
Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
Podczas niedzielnej wieczornej sesji przesłuchań I etapu Konkursu Chopinowskiego melomani będą mogli m.in. usłyszeć występy aż trzech Polaków - Adama Kałduńskiego, Antoniego Kłeczka oraz Mateusza Krzyżowskiego. We wtorek wieczorem dowiemy się, kto zakwalifikował się do II etapu.
Wieczorną sesję przesłuchań I etapu Konkurusu Chopinowskiego, która rozpocznie się o godz. 17, otworzy Xiaoyu Hu z Chin. Urodził się 22 kwietnia 2005 r. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Jako dziewięciolatek został przyjęty do klasy Xiangyu Mao w szkole muzycznej przy Konserwatorium w Szanghaju. Dziś jest studentem Mishy Namirovskiego w Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie. Mimo młodego wieku ma na koncie I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Shenzhen oraz I nagrodę w XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Irmlera. Występował z orkiestrą Filharmonii w Qingdao oraz na takich scenach, jak Shenzhen Concert Hall czy Bechstein Concert Hall. Na przestrzeni lat pochwał i wsparcia udzielili mu m.in. Angela Hewitt, Matti Raekallio, Jörg Demus, Yukio Yokoyama i Robert Shannon.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.