Reklama

Międzynarodowa konferencja w KUL

Między nami a mediami

Minęły już bezpowrotnie czasy, gdy postaci ze "szklanego ekranu" rzadko gościły w domach, a rodziny siadały wieczorem przy stole, by, popijając herbatę, pogawędzić o minionym dniu. Środki społecznego przekazu, z telewizją na czele, wtargnęły w życie rodzinne, niejednokrotnie całkowicie je sobie podporządkowując. Nawet Święta Bożego Narodzenia zostały w wielu domach zdominowane przez wszechwładne media do tego stopnia, że rodzice i dzieci, zamiast radośnie spędzać czas na wspólnym świętowaniu, siadają na długie godziny przed "panem telewizorem" lub komputerem... Z pewnością od mass mediów uciec się nie da, dlatego trzeba nauczyć się z nimi żyć.

Niedziela lubelska 51/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Takie założenie towarzyszyło uczestnikom Międzynarodowej Konferencji "Rodzina - Dziecko - Media", zorganizowanej przez Studium Komunikowania Społecznego i Dziennikarstwa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, która odbyła się w dniach 28-29 listopada. Temat został wybrany ze względu na silny związek mediów ze współczesną rodziną, wyrażający się z jednej strony w kształtowaniu przez media stylu życia rodziny, a z drugiej strony w prezentowaniu w mediach wizerunku całej rodziny, jak i poszczególnych jej członków.
Zdaniem dyrektora Studium, o. prof. dr. hab. Leona Dyczewskiego, zbyt często mówi się tylko o negatywnym oddziaływaniu mediów, tymczasem umiejętnie wykorzystane mogą one przyczyniać się do rozwoju osobistego, rozwoju życia rodzinnego i społecznego. Celem Konferencji miało być pełniejsze uświadomienie sobie faktu, że do korzystania z mediów trzeba należycie się przygotować. Konieczna jest do tego wiedza o mechanizmach funkcjonowania mediów i o rodzaju ich oddziaływania na człowieka.
Rodzina i dziecko są przedmiotem zainteresowania wielu nauk, stąd też relacje: rodzina - dziecko - media rozpatrywane były z punktu widzenia psychologii, socjologii, pedagogiki a także prawa. Referaty i dyskusje koncentrowały się wokół podstawowych bloków tematycznych, takich jak: funkcjonowanie mediów w rodzinie, ich znaczenie jako swoistego środowiska wychowawczego oraz wpływ na psychikę dziecka, obraz rodziny i dziecka w prasie, w programach telewizyjnych i w reklamie, wzory osobowe matki i ojca promowane w mediach, korzystanie z mediów w rodzinie, edukacja medialna, ochrona prawna rodziny i dziecka i związane z nią dobro rodziny i dziecka jako kryterium oceny programów w mediach publicznych.
To ostatnie zagadnienie wywołuje zwykle napięcia między nadawcami a odbiorcami, gdyż, jak stwierdził jeden z prelegentów, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Juliusz Braun, "wolność wypowiedzi nadawcy wygrywa w praktyce z obowiązkiem ochrony rodziny". Na pytanie, kto ma zająć się ochroną dziecka: państwo czy rodzice, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale uczestnicy konferencji nakreślili wizję wszechstronnej opieki nad rodziną i dzieckiem oraz czuwania nad prawidłowym funkcjonowaniem mediów w rodzinie. Muszą w tym względzie istnieć zarówno odpowiednie uregulowania prawne, odpowiedzialność nadawców za przekazywane treści, jak i odpowiedzialne korzystanie z mediów przez odbiorców, posiadających ukształtowaną świadomość wagi tego problemu.
Niewątpliwie konferencja, która zgromadziła licznych przedstawicieli mediów oraz wyższych uczelni w kraju i za granicą, ukazała aktualność tej tematyki w dobie poszerzania się pola oddziaływania mediów m. in. poprzez internet. Zaproponowała także kierunki działań, mających na celu dobro rodziny i dziecka, żyjących w świecie zawładniętym przez media.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tak, proszę, Jezu Chryste, obmyj mnie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Wielki Czwartek, 28 marca

CZYTAJ DALEJ

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas do kapłanów: biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem

2024-03-28 13:23

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Episkopat News/Facebook

Biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem. Jeśli ksiądz prowadzi podwójne życie, jakąkolwiek postać miałoby ono mieć, powinien to jak najszybciej przerwać - powiedział abp Adrian Galbas do kapłanów. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. Krzyżma w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach. Podczas liturgii błogosławił oleje chorych i katechumenów oraz poświęca krzyżmo.

W homilii metropolita katowicki zatrzymał się nad znaczeniem namaszczenia, szczególnie namaszczenia krzyżmem, „najszlachetniejszym ze wszystkich dziś poświęcanych olejów, mieszaniną oliwy z oliwek i wonnych balsamów.” Jak zauważył, olej od zawsze, aż do naszych czasów wykorzystywany jest jako produkt spożywczy, kosmetyczny i liturgiczny. W starożytności był także zabezpieczeniem walczących. Namaszczali się nim sportowcy, stający do zapaśniczej walki. Śliski olej wtarty w ciało stanowił ochronę przed uchwytem przeciwnika.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję