Reklama

Wiadomości

Kanada: młodzi katolicy częściej praktykują swą wiarę

Niedawne badanie Instytutu Cardus wykazało, że młodzi kanadyjscy katolicy są dwukrotnie bardziej skłonni do uczestnictwa w nabożeństwach przynajmniej raz w miesiącu niż ich starsi koledzy.

[ TEMATY ]

młodzi

młodzież

Magdalena Pijewska/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Raport badawczy Cardus z 2022 roku zatytułowany „The Shifting Landscape of Faith in Canada” (Zmieniające się oblicze wiary w Kanadzie) ujawnił, że wskaźniki religijne wśród osób określających się jako katolicy spadły od 2017 roku. Obejmowały one wiarę w Boga, regularne czytanie Pisma Świętego, doświadczenie Boga w swoim życiu, regularną modlitwę i regularne uczęszczanie na nabożeństwa. Wyjątkiem jest jednak sytuacja wśród młodszych kanadyjskich katolików.

„Widzimy coś, co wydaje się być pewnym ożywieniem w Kościele, a jest to sprzeczne ze starą tezą sekularyzmu, że gdy społeczeństwo staje się bardziej zsekularyzowane, staje się mniej religijne” - stwierdził diakon Andrew Bennett, dyrektor Programu Wspólnot Wiary w Instytucie Cardus. „Żyjemy w jednym z prawdopodobnie najbardziej zsekularyzowanych krajów na świecie i widzimy, że wielu młodych dalekich jest od opuszczenia Kościoła; przeciwnie do niego wchodzą”. Bennett jest przekonany, że im bardziej społeczeństwo kanadyjskie staje się zsekularyzowane tym bardziej katolicyzm staje się atrakcyjną opcją dla młodych dorosłych (mniej więcej w wieku 18-34 lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Coraz częściej widzimy wielu młodych ludzi, czy to w szkołach średnich, na uniwersytetach, czy też w miejscach pracy, którzy nie akceptują wysoce subiektywnej idei prawdy w społeczeństwie. Szukają uczciwości, autentyczności i czegoś, co ma prawdziwą moc. To sprawia, że wracają do Kościoła, w którym zostali wychowani, gdzie widzą, że wiara katolicka zawiera obiektywną i uniwersalną prawdę, która nie jest filozofią zmieniającą się zależnie od kierunku wiatru, ale raczej osobą Jezusa Chrystusa” - twierdzi Bennett.

Podziel się cytatem

Reklama

Raport Cardus pokazuje, że Kanadyjczycy identyfikujący się jako katolicy w wieku poniżej 40 lat uczęszczają niemal dwukrotnie częściej we Mszy św. rzynajmniej raz w miesiącu niż starsi. Ponadto 81 proc. młodych katolików wierzyło w życie po śmierci, a 91 proc. kobiet poniżej 35 roku życia miało takie przekonanie, w porównaniu z 60 proc. ich starszych odpowiedników.

Chociaż analiza konkretnych danych demograficznych może być trudna (a w archidiecezji Vancouver za te zapisy odpowiadają poszczególne parafie), raport podkreśla, że niektóre wskaźniki przekonań mogą dać realistyczny wgląd w to, kto identyfikuje się jako katolik.

W 2024 r. Cardus przeprowadził kolejną ankietę zatytułowaną „Still Christian(?)”(Czy nadal chrześcijanie?), aby przyjrzeć się związkowi między osobistymi przekonaniami kanadyjskich chrześcijan, a nauczaniem różnych wyznań. Stwierdzono w nim między innymi, że „młodsi chrześcijanie wydają się być bardziej zaangażowani w nauki i praktyki wiary niż chrześcijanie z pokoleń ich rodziców lub dziadków”. Młodsze pokolenie „zaczyna pragnąć bardziej tradycyjnie katolickiego życia. „Jeśli spojrzymy na jakikolwiek kościół, w którym oferowana jest tradycyjna msza łacińska, to pękają one w szwach”.

Zauważono, że etap wkraczania w dorosłość polega na poszukiwaniu tożsamości.. Osoby zaangażowane w duszpasterstwo dostrzegają wzrost liczby młodych dorosłych, którzy nie tylko włączają się w życie Kościoła, ale także angażują się w życie swoich lokalnych wspólnot parafialnych. Młodzi dorośli mają „pragnienie posiadania prawdziwych, autentycznych i odpowiednich przejawów katolicyzmu”, które są istotne w ich życiu. „Są głodni czegoś więcej niż tylko wspólnoty młodych dorosłych, czegoś, co nie ogranicza się do grupy modlitewnej raz w tygodniu. Nastąpiła zmiana w sposobie wyrażania katolicyzmu w społecznościach, a częścią tego, co widzę u młodych dorosłych, jest pragnienie posiadania prawdziwych, autentycznych i istotnych przejawów katolicyzmu, które pomogą ożywić ich codzienne życie w takich sprawach, jak podejmowanie decyzji” - twierdzi Eric Chow, zastępca dyrektora ds. duszpasterstwa i pomocy w archidiecezji Vancouver.

2024-07-23 13:57

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże, Tobie dźwięki!

[ TEMATY ]

młodzież

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży

muzyka chrześcijańska

Archiwum zespołu

Rhema w niepełnym składzie

Rhema w niepełnym składzie
Koronawirus przyćmił to wydarzenie, a szkoda. W końcu niecodziennie katolicka młodzież wydaje autorską płytę. 
CZYTAJ DALEJ

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Listopad odwrócony: umarli niosą nam ratunek. A jak my możemy im pomóc?

2025-11-02 18:51

[ TEMATY ]

felieton

Milena Kindziuk

dr Milena Kindziuk

Red

Kto wie? Może i za nami kiedyś półprzezroczyste postacie duchów wyłonią się z zaświatów, szepcząc: „Dziękuję”. I poprowadzą dalej.

Lwów, katedra ormiańska, na jednej ze ścian widnieje malowidło Jana Rosena – "Pogrzeb św. Odilona". To nie jest zwykły obraz. To listopadowa parabola w barwach złota i cienia. Widzimy Odilona, opata z Cluny, czyli XI-wiecznego wizjonera, który wprowadził dzień modlitw za zmarłych 2 listopada.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję