Reklama

Watykan

Watykan: w tym roku na Placu św. Piotra stanie szopka z Peru i choinka z włoskich Dolomitów

W tym roku na Placu św. Piotra w Watykanie po raz pierwszy w historii pojawi się szopka zza Oceanu – z Peru, podczas gdy drzewko-choinkę przekażą mieszkańcy Dolomitów z Autonomicznej Prowincji Trydentu w Północnych Włoszech. O darze z Ameryki Łacińskiej powiedział Franciszek na zakończenie spotkania z wiernymi z okazji modlitwy Anioł Pański 24 października, pozdrawiając jednocześnie obecną na Placu wspólnotę peruwiańską, obchodzącą w tym dniu święto Chrystusa – Pana Cudów.

[ TEMATY ]

Watykan

choinka

Boże Narodzenie

Peru

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szopka nawiązuje do przypadającej w tym roku 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Peru, ukazując wycinek codziennego życia narodów andyjskich. Ma również symbolizować powszechne powołanie do zbawienia, gdyż Syn Boży przyszedł na świat, aby zbawić każdego mężczyznę i każdą kobietę niezależnie od ich języka, narodowości, kultury i innych czynników. Całość będzie się składać z ponad 30 części a pracuje nad nią obecnie pięciu najlepszych artystów z miasta i regionu Huancavelica, skąd pochodzi przyszłe dzieło.

Postacie Dzieciątka Jezus, Maryi Panny, św. Józefa, Trzech Króli i pasterzy będą naturalnej wielkości i zostaną wykonane z takich materiałów jak ceramika, drewno z drzewa „maguey” (gatunek agawy) i włókno szklane. Będą ubrane w narodowe stroje tamtejszego ludu Chopcca, który jest ofiarodawcą szopki. Pan Jezus będzie miał wygląd dziecka „Hilipuska”, nazwanego tak dlatego, że jest owinięte w ubranka typowe dla tych stron i zostanie przepasany plecionym paskiem, zwanym „chumpi”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Królowie-Magowie ze Wschodu będą mieli ze sobą sakwy i torby z takimi artykułami spożywczymi z regionu Huancavelica, jak bataty, quinoa (komosa ryżowa), kiwicha (szarlat) i cañihua (kaniwa) i będą im towarzyszyły lamy z flagą peruwiańską na grzbietach. Narodziny Dzieciątka ogłosi chłopczyk-aniołek na ludowym instrumencie dętym – wajrapuco.

W szopce znajdą się też posążki różnych zwierząt z tego regionu: lamy, alpaki, wikunie, owce, vizcache (odmiana zająca), parihuany (gatunek flaminga) i kondor andyjski, będący narodowym symbolem Peru. Zostaną także pokazane elementy kultury, tradycji i narzędzia pracy ludu Chopcca, używanych np. przy uprawie roli.

Cała ta wspólnota etniczna liczy nieco ponad 10 tys. osób i zamieszkuje ziemie na wschód od miasta Huancavelica – stolicy departamentu o tej samej nazwie – na płaskowyżu o wysokości od 3680 do 4500 metrów nad poziomem morza w Andach Peruwiańskich.

Reklama

Pomysł i powstanie szopki andyjskiej są wynikiem współpracy episkopatu Peru, diecezji Huancavelica, władz tego regionu, Ministerstw: Handlu Zagranicznego i Turystyki oraz Spraw Zagranicznych i ambasady tego kraju przy Stolicy Apostolskiej.

Ofiarodawcą choinki jest w tym roku Autonomiczna Prowincja Trydentu a 28-metrowy świerk pochodzi z okolic Andalo w Dolomitach Paganella. Zapewni ona również dekoracje drzewka – okrągłe ozdoby z drewna. O oświetlenie w postaci energooszczędnych lampek ledowych zadba tradycyjnie Gubernatorat Państwa Miasta Watykanu za pośrednictwem Dyrekcji Infrastruktury i Usług.

Zgodnie też z wieloletnim zwyczajem otwarcie żłóbka i zapalenie lampek nastąpi, oczywiście z zachowaniem ograniczeń związanych z pandemią, w niedzielę 10 grudnia o godz. 17. Ceremonii będzie przewodniczył abp Fernando Vérez Alzaga, stojący na czele Gubernatoratu. Rankiem tegoż dnia delegacje z Huancaveliki oraz Andalo i Gallio przyjmie na audiencji Franciszek, które goście wręczą oficjalnie przywiezione przez siebie dary.

W Auli Pawła VI odbędzie się przedstawienie Bożego Narodzenia, przygotowane przez młodzież z parafii św. Bartłomieja Apostoła w Gallio, w prowincji Vicenza i z diecezji padewskiej. Młodzi wykonawcy oparli się na wiejskim charakterze swej ziemi, której mieszkańcy hodują zwierzęta. Przed stajenką, czyli „stalotto” w miejscowym dialekcie, znajdzie się naturalnej wielkości kilka osób: Święta Rodzina, pasterz z barankiem na ramionach i owieczką u stóp oraz kobieta z gołębicą w koszyku. Będzie też kilka zwierząt; króliki, kury i kot. W środku żłóbka zostaną rozmieszczone różne narzędzia używane niegdyś przez miejscowych rolników: piły, grabie, motyki, ale także drewniane naczynie do wyrobu masła, pojemniki na mleko, rakiety (rodzaj prymitywnych nart) śnieżne, gąsiory na wino i klatki do zwabiania ptaków.

Reklama

Na zewnątrz stajenki stanie ogrodzenie dla królików, wykonane z płyt kamiennych, które jeszcze dzisiaj wyznaczają granice między zagrodami i wytyczają drogi. Znajdzie się tam również drwalnia ze świerku z obciętymi gałązkami, które po wyschnięciu będą palone w małym piecu w środku pomieszczenia.

Szopka i choinka pozostaną na Placu św. Piotra do zakończenia okresu bożonarodzeniowego, czyli do Niedzieli Chrztu Pańskiego 9 stycznia 2022 roku.

2021-10-28 16:21

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg się rodzi… i co z tego?

Niedziela wrocławska 51/2013

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Bożena Sztajner/Niedziela

Dobiegł końca Adwent, czas radosnego oczekiwania. Czas się dopełnił, „gdy nadeszła pełnia czasu, Bóg zesłał swojego Syna, zrodzonego z niewiasty” (Ga 4, 4). W ten sposób Objawienie opisuje bogoczłowieczeństwo, jako kulminację czasu, która dokonała się w bardzo określonym momencie – kiedy „wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym państwie” (Łk 2, 1). Wtedy właśnie Boska i ludzka natura Chrystusa objawiła się światu, już nie ukryta w łonie Dziewicy, lecz odkryta i ukazana wpierw sprawiedliwemu Józefowi, pasterzom, Mędrcom, wreszcie całemu stworzeniu. Bóg narodził się człowiekiem i fakt ten zmienił bieg świata, kondycję stworzenia, a nade wszystko perspektywę człowieczeństwa. Bóg Przedwieczny przyjął wraz z ciałem ludzki los ze wszystkimi jego konsekwencjami, poza grzechem. Stało się tak, by człowieczeństwo mogło wreszcie mieć udział w boskości.
Jakże więc nie obchodzić rocznicy tego wydarzenia, nie powtarzać historii cielesnego wejścia Boga w ludzkie dzieje, nie wspominać Nocy, w której Bóg przemówił do nas przez Syna, nie kontemplować miłości Boga, który dla zbawienia człowieka, sam stał się człowiekiem? Dlatego rokroczne przeżywanie tak niezwykłych urodzin, będąc nieustanną radosną modlitwą, obrosło z biegiem czasu w różne formy kulturowe i zwyczajowe, i są one z pewnością dalej radosnym wielbieniem Boga-człowieka, jeśli są przeżywane świadomie. Ale skala tej świadomości może być i jest różna, i różne jej przejawy są obserwowane. Poczynając od objawów najbardziej prymitywnych, będących zdaje się owocem „poprawnościowych” manipulacji, kiedy to święta Bożego Narodzenia są świętami „coolowymi”, „magicznymi” lub przynajmniej „rodzinnymi”, obchodzonymi – w odróżnieniu od wiosennych – w zimie. Zapewne te przemiany w warstwie leksykalnej są rozpaczliwą próbą „zneutralizowania” jedynie możliwej chrześcijańskiej wymowy Bożego Narodzenia, czynioną według reguł wydumanej (aż śmiesznej) „neutralności światopoglądowej”. Po prostu – ci, którzy w Boga nie wierzą, też muszą coś świętować. Czasem wystarczy choinka i wizyta w kościele na Pasterce, i jest to łagodniejsza wersja postawy poprzedniej. Można bowiem i piękną kolędę zaśpiewać i podzielić się opłatkiem, bacznie uważając, by nie pomylić go z jajeczkiem, bo jajeczko to na wiosnę… A skąd choinka i opłatek? Taki obyczaj magiczny. W ten sposób wydarzenie bogoczłowieczeństwa znika, a z pewnością nie ma dalszego ciągu.
Tymczasem objawienie się światu Boga-człowieka, narodziny w ciele ludzkim Syna Bożego, to tak niezwykłe wydarzenie, że – zda się – winno rzucić na kolana każdego człowieka, zwłaszcza że – jeśli wierzyć kolędzie – nawet „bydlęta klękają”. Tajemnica Bożego Narodzenia i jej powalająca niezwykłość chyba najlepiej wyraża się w paradoksach. Choćby tych paradoksach, ułożonych przez Franciszka Karpińskiego w cudownej i głębokiej kolędzie: „Bóg się rodzi – moc truchleje, Pan niebiosów – obnażony, ogień – krzepnie, blask – ciemnieje, ma granice – Nieskończony, wzgardzony – okryty chwałą, śmiertelny – Król nad wiekami”. Paradoksy bowiem najlepiej wyrażają to, czego rozum nie jest w stanie objąć, ale muszą to być paradoksy wiary, która budzi modlitwę.

CZYTAJ DALEJ

Współpracownik Apostołów

Niedziela Ogólnopolska 17/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

św. Marek

GK

Św. Marek, ewangelista - męczeństwo ok. 68 r.

Św. Marek, ewangelista - męczeństwo ok. 68 r.

Marek w księgach Nowego Testamentu występuje pod imieniem Jan. Dzieje Apostolskie (12, 12) wspominają go jako „Jana zwanego Markiem”. Według Tradycji, był on pierwszym biskupem w Aleksandrii.

Pochodził z Palestyny, jego matka, Maria, pochodziła z Cypru. Jest bardzo prawdopodobne, że była właścicielką Wieczernika, gdzie Chrystus spożył z Apostołami Ostatnią Wieczerzę. Możliwe, że była również właścicielką ogrodu Getsemani na Górze Oliwnej. Marek był uczniem św. Piotra. To właśnie on udzielił Markowi chrztu, prawdopodobnie zaraz po zesłaniu Ducha Świętego, i nazywa go swoim synem (por. 1 P 5, 13). Krewnym Marka był Barnaba. Towarzyszył on Barnabie i Pawłowi w podróży do Antiochii, a potem w pierwszej podróży na Cypr. Prawdopodobnie w 61 r. Marek był również z Pawłem w Rzymie.

CZYTAJ DALEJ

Czas decyzji wpisany…w Boży zegar – o pielgrzymowaniu maturzystów na Jasną Górę

Młodzi po Franciszkowemu „wstali z kanapy”, sprzed ekranów i znaleźli czas dla Boga, a nauczyciele, katecheci, kapłani, mimo wielu obowiązków, przeżywali go z wychowankami. Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę w roku szkolnym 2023/2024. Dziś przybyła ostatnia grupa diecezjalna – z arch. katowickiej. W sumie w pielgrzymkach z niemalże wszystkich diecezji w Polsce przybyło ok. 40 tys. uczniów. Statystyka ta nie obejmuje kilkuset pielgrzymek szkolnych.

Najliczniej przyjechali maturzyści z diec. płockiej, bo 2,7 tys. osób. „We frekwencyjnej” czołówce znaleźli się też młodzi z arch. lubelskiej, diecezji: rzeszowskiej, sandomierskiej i radomskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję