Reklama

Międzynarodowy Kongres Misjologiczny w Rzymie

"A wy za kogo mnie uważacie?" (Mt 16, 15)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pośród uroczystości jubileuszowych roku 2000 nie mogło zabraknąć tych, które podkreślają uniwersalność Kościoła, tzn. jego działalność ewangelizacyjną na całym świecie i wśród wszystkich ludów i narodów ziemi, określaną działalnością misyjną. Wybrano dla nich tydzień poprzedzający niedzielę misyjną, obchodzoną co roku w całym Kościele w przedostatnią niedzielę października. Jednym ze znaczących akcentów tych uroczystości był Międzynarodowy Kongres Misjologiczny, jaki odbył się w Rzymie w dniach 17-20 października br. - na papieskim Uniwersytecie Urbanianum, który wraz z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Misjologów Katolickich był jego organizatorem. Rok Jubileuszowy, stanowiący próg nowego tysiąclecia, jest dla Kościoła powszechnego szczególną okazją pozwalającą zastanowić się nad tym, jak w trzecim tysiącleciu winno wyglądać głoszenie Ewangelii całemu światu i gdzie szukać odnowy ducha misyjnego. Stąd refleksja misjologiczna nad przeszłością, teraźniejszością i przyszłością Kościoła misyjnego stała się okazją do zorganizowania powyższego Kongresu. Wzięło w nim udział ok. 1500 uczestników ze wszystkich kontynentów. Należy przy tym dodać, że większość z nich stanowili ludzie kolorowi, a więc pochodzący z tzw. terenów misyjnych.
Posiedzenie inaugurujące Kongres po południu 17 października otworzył kard. Jozef Tomko - prefekt Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów oraz wielki kanclerz Uniwersytetu Urbanianum. Jego wystąpienie poprzedziły słowa rektora Urbanianum - ks. prof. Ambrogio Sperafico, który w imieniu organizatorów Kongresu powitał wszystkich uczestników. Następnie głos zabrał abp Crescenzio Sepe - sekretarz generalny Komitetu Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. W wykładzie otwierającym Kongres kard. Tomko wskazał m.in. na wciąż trwające od 2000 lat i potrzebujące nowych zastępów apostolskich dzieło ewangelizacji oraz - nawiązując do encykliki Jana Pawła II Redemptoris missio - na nieodzowność wypływającego z wiary optymizmu, aby radośnie i z nadzieją patrzeć na nowy świt w dziele ewangelizacji świata.
W czasie trwania Kongresu kilkunastu teologów i misjologów ze wszystkich kontynentów wygłosiło swoje wykłady, których tematyka skupiała się wokół przytoczonego już powyżej głównego tematu Kongresu oraz podtematu brzmiącego: Odpowiedzi misjologiczne i misyjne w kontekście religii i kultur. Podczas pierwszej sesji Kongresu interesujący wykład przedłożył znany teolog niemiecki Walter Kasper, obecnie biskup i sekretarz Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Należy dodać, że dwa kolejne dni Kongresu, podzielone na sesje przedpołudniowe i popołudniowe, poświęcone były poszczególnym kontynentom. I tak 18 października na sesji porannej głos zabrali teologowie europejscy oraz ze Stanów Zjednoczonych, po południu zaś teologowie z Azji, którą reprezentowali prelegenci z Indii. Organizatorom zarzucono, że nie zaprosili uczonych z innych wielkich narodów azjatyckich. 19 października przed południem wystąpiło trzech teologów z kontynentu afrykańskiego, m.in. znany anglikański teolog John Mbiti, który otrzymał od uczestników gorący aplauz za swój zwięzły, a zarazem interesujący wykład dotyczący tytułów, którymi określa się osobę Chrystusa zgodnie z tradycjami i kulturami afrykańskimi. Po południu głos zabrali teologowie latynoamerykańscy, którzy przedstawili refleksje teologiczne swego kontynentu, związane z tematyką Kongresu. W tych dniach, oprócz wystąpień teologów i misjologów, miały miejsce dyskusje w mniejszych grupach językowych (angielska, francuska, hiszpańska i włoska). Owe grupy studyjne prowadziły dalsze refleksje nad zagadnieniami poruszonymi przez prelegentów, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych i religijnych poszczególnych kontynentów lub nawet krajów. Ostatni dzień Kongresu był poświęcony swoistemu podsumowaniu całości problematyki rozważanej wcześniej. I tak przed południem wykład na temat inkulturacji chrystologii oraz chrystologicznej tradycji Kościoła wygłosił Marcello Bordoni - profesor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego. Po wykładzie i dyskusji relatorzy z poszczególnych grup studyjnych dokonali podsumowania refleksji mających miejsce w grupach językowych. Sesję popołudniową stanowiła dyskusja tzw. okrągłego stołu, przy którym zasiedli reprezentanci poszczególnych kontynentów, pod przewodnictwem prof. Gianni Colzaniego z Urbanianum. Temat przewodni dyskusji brzmiał: Jezus Chrystus Zbawiciel: chrystologia i jej implikacje misjologiczne. Zamknięcia Kongresu - pod nieobecność kard. Tomko uczestniczącego w Międzynarowym Kongresie Misyjnym, odbywającym się w tym samym czasie w Castel Gandolfo - dokonał dziekan Wydziału Misjologicznego Urbanianum - prof. Giuseppe Cavallotto. Swoiście kulminacyjnym momentem zamykającym Jubileuszowy Kongres Misjologiczny oraz Kongres Misyjny w Rzymie była uroczysta Msza św. na Placu św. Piotra w niedzielę misyjną, 22 października, której przewodniczył Jan Paweł II. W tej wspaniałej i kolorowej Liturgii wraz z uczestnikami obu Kongresów wzięło udział ok. 70 tys. wiernych ze wszystkich zakątków Kościoła powszechnego.
Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres Misjologiczny był ważnym i owocnym spotkaniem, gdyż zgromadził wielką liczbę misjologów, misjonarzy, duszpasterzy, sióstr zakonnych i ludzi świeckich z całego świata, zainteresowanych wciąż rozległą ewangelizacją ad gentes, czyli misjami. Należy też dodać, że było to również spotkanie o znaczeniu ekumenicznym, gdyż wśród uczestników i prelegentów były osoby należące do innych wyznań chrześcijańskich, jak choćby wspomniany teolog anglikański John Mbiti czy Gerald Anderson - ewangelicki teolog ze Stanów Zjednoczonych. Z pewnością treści doktrynalne oraz bogactwo spotkań z ludźmi wszystkich kontynentów stanowiły ogromny skarb, z którym uczestnicy Kongresu powrócili do swoich krajów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kustosz sanktuarium św. Andrzeja Boboli: ten męczennik może nam wiele wymodlić

2024-03-22 18:36

[ TEMATY ]

Warszawa

sanktuarium

św. Andrzej Bobola

polona.pl

Kustosz narodowego sanktuarium św. Andrzej Boboli jezuita o. Waldemar Borzyszkowski zauważa od lat wzmożenie kultu męczennika. Teraz, kiedy wolność Polski jest zagrożenia, szczególnie warto modlić się za jego wstawiennictwem - zaznacza w rozmowie z KAI. W dniach 16-24 marca odbywa się ogólnonarodowa nowenna o pokój, pojednanie narodowe i ochronę życia za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli i bł. Jerzego Popiełuszki.

Joanna Operacz (KAI): Czy w sanktuarium św. Andrzeja Boboli widać, że ten XVII-wieczny męczennik jest popularnym świętym? Czy jest bliski ludziom?

CZYTAJ DALEJ

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją się cuda!

Niedziela Ogólnopolska 12/2024, str. 68-69

[ TEMATY ]

świadectwo

Karol Porwich/Niedziela

Jej prababcia i ojciec św. Maksymiliana Kolbego byli rodzeństwem. Trzy lata temu przeżyła nawrócenie – i to w momencie, gdy jej koleżanki uczestniczyły w czarnych marszach, domagając się prawa do aborcji.

Pani Sylwia Łabińska urodziła się w Szczecinie. Od ponad 30 lat mieszka w Niemczech, w Hanowerze. To tu skończyła szkołę, a następnie rozpoczęła pracę w hotelarstwie. Jej rodzina nigdy nie była zbytnio wierząca. Kobieta więc przez wiele lat żyła tak, jakby Boga nie było. – Do kościoła chodziłam jedynie z babcią, to było jeszcze w Szczecinie, potem już nie – tłumaczy.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję