Reklama

Wiadomości

Muzyczne honory dla Juliusza Łuciuka

[ TEMATY ]

muzyka

Marta Skotnicka-Karska

Juliusz Łuciuk

Juliusz Łuciuk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Związek Kompozytorów Polskich uhonorował Juliusza Łuciuka godnością członka honorowego, tytułem przyznawanym najwybitniejszym twórcom muzycznym. Wydarzenie to miało miejsce podczas Walnego Zebrania ZKP 24 maja 2019 r. w Warszawie. Laudację dla Juliusza Łuciuka wygłosił podczas uroczystości Jerzy Stankiewicz, wiceprezes zarządu Związku Kompozytorów Polskich (Oddział w Krakowie).

Juliusz Łuciuk, w którego twórczości muzyka sakralna stanowi bardzo obszerny nurt, jest od wielu lat związany z „Niedzielą”, która informowała o jego uroczystościach jubileuszowych, prapremierowych wykonaniach nowych kompozycji, publikowała wywiady z kompozytorem i relacjonowała uroczystość wręczenia mu przez kard. Stanisława Dziwisza Złotego Medalu Jana Pawła II za zasługi dla archidiecezji krakowskiej w 2016 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Juliusz Łuciuk urodził się 1 stycznia 1927 r. w Nowej Brzeźnicy k. Częstochowy. Jego rodzina wywodzi się z Podlasia, ale ojciec Andrzej Łuciuk po pielgrzymce na Jasną Górę postanowił zostać organistą w jasnogórskim sanktuarium. Tak się też stało. Juliusz Łuciuk naukę muzyki i gry na organach rozpoczął u ojca i kontynuował w szkole muzycznej w Częstochowie. Tutaj także zdał maturę w II L.O. im. R. Traugutta.

W 1947 r. rozpoczął studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim u prof. Zdzisława Jachimeckiego. Równolegle studiował w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, jako pianista, organista, teoretyk i kompozytor w klasie prof. Stanisława Wiechowicza.

Marta Skotnicka-Karska

W 1958 r. na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP otrzymał dwie nagrody: pierwszą za „Szkic symfoniczny” oraz drugą za „Allegro symfoniczne”. Po studiach w Krakowie Juliusz Łuciuk wyjechał na stypendium na Zachód. Kształcił się m.in. u Nadii Boulanger, Maxa Teutscha i Oliviera Messiaena.

Po powrocie do Krakowa zaczęła się indywidualna droga kompozytorska artysty. – Szukałem własnej drogi, swoje kompozycje wysyłałem na konkursy, proponowałem je konkretnym wykonawcom i dyrygentom – mówił w rozmowie z „Niedzielą” w 2016 r. Juliusz Łuciuk.

Reklama

We wcześniejszych latach twórczości kompozytor pozostawał w nurcie muzyki awangardowej. Skomponował m.in.: balet-pantomimę „Niobe”, „Maraton”, „Medeę” oraz operę „Demiurgos”. Z czasem coraz częściej szukał natchnień w Piśmie Świętym oraz w tekstach liturgicznych i religijnych.

W laudacji Jerzy Stankiewicz przypomniał, że wielu spośród świętych Kościoła znalazło uwiecznienie w kompozycjach Juliusza Łuciuka. Na pierwszym miejscu św. Franciszek (oratorium wykonane na Warszawskiej Jesieni) i św. Wojciech (Sanctus Adalbertus Flos Purpureus). W jego dorobku jest także oratorium ekumeniczne Gesang am Brunnen oraz kantaty Św. Rafał Kalinowski – Pielgrzym Boży i Jan Długosz – Dziejopisarz Polski oraz oratorium „Chrystus Pantocrator” na jubileusz Tysiąclecia Chrześcijaństwa.

Juliusz Łuciuk jest kompozytorem, który skomponował najwięcej utworów do tekstów Jana Pawła II, poczynając od „XV Sonetu słowiańskiego” do poezji Karola Wojtyły. Dla Jana Pawła II prezentował w ogrodach Castel Gandolfo spektakl „Pokutnik z Osjaku” w 1980 r. Ukoronował swoją twórczość tryptykiem oratoryjnym do tekstu Tryptyku Rzymskiego Jana Pawła II. Są to oratoria: „Strumień Boży”, „Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej” oraz „Wzgórze w krainie Moria”.

W kontraście do wielkich form pozostają piękne pieśni śpiewane przez chóry polskie i zagraniczne. Tak jak przejmująca pieśń „O, ziemio polska”, w której słowa Jana Pawła II dały kompozytorowi impuls twórczy.

– Szczególna dbałość o tradycje narodowe, religijne i rodzinne, nadzwyczaj aktywna postawa kompozytorska bez względu na wiek, owocująca regularnie nowymi kompozycjami, permanentna obecność w środowisku muzycznym Krakowa, także jego droga twórcza, upór i stanowczość w realizacji podjętych zamierzeń oraz wybitne osiągnięcia artystyczne, w większości utrwalone na płytach monograficznych, co zdarza się rzadko kompozytorowi polskiemu, i jeszcze: oddziaływanie wychowawcze na młodzież uhonorowane nadaniem jego imienia Szkole Muzycznej w gminie Mikluszowice koło Bochni, – to aspekty wieloletniego niezłomnego działania i cechy osobowości kolegi-seniora – mówił w laudacji Jerzy Stankiewicz.

Reklama

Juliusz Łuciuk za swoje kompozycje otrzymał wiele nagród na konkursach kompozytorskich m.in.: w Vercelli za „Sen kwietny” do słów Juliana Przybosia; w Bilthoven za utwór Pour un Ensemble, także do poematu Juliana Przybosia; w Konkursie im. Grzegorza Fitelberga za „Poème de Loire” do słów Alaina Kosko oraz za „Skrzydła i ręce” do poezji Tadeusza Różewicza; na konkursie ZKP za „Wiatrowiersze” do poezji Władysława Broniewskiego oraz drugi raz za symfoniczną „Legendę Warszawską”; w Gambarogno Lago Maggiore za „Preludia Maryjne” na organy, które Joachim Grubich rozsławił na świecie; na konkursie Episkopatu Polski za „Suitę Maryjną” na chór mieszany; we Francji za „Partes variabiles” na chór żeński, gdzie utwór ukazał się w wydawnictwie A Coeur Joie w Lyonie i wiele innych.

Juliusz Łuciuk jest laureatem licznych nagród, m.in. „Pro Ecclesia et Pontifice” i medalu „Gloria Artis”, a jego twórczości muzykolodzy i krytycy poświęcili wiele publikacji. Szczególnym podsumowaniem działalności kompozytora były są słowa wypowiedziane przez kard. Stanisława Dziwisza podczas uroczystości wręczenia kompozytorowi Złotego Medalu Jana Pawła II za zasługi dla archidiecezji krakowskiej: – Dla Juliusza Łuciuka ważny jest związek muzyki z wiarą, jego muzyka jest wyznaniem wiary, jest wewnętrzną potrzebą wyznania wiary i niesienia posłannictwa poprzez muzykę.

2019-06-04 16:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Innowacja i szacunek

Niedziela Ogólnopolska 53/2023, str. 51

[ TEMATY ]

muzyka

Joanna Sobczak

Piotr Schmidt

Piotr Schmidt

Choć Piotr Schmidt nie ma jeszcze 40 lat, jest jedną z najbardziej aktywnych postaci naszej sceny jazzowej, luminarzem swingującej trąbki. Na 7 stycznia zaplanował spektakularny koncert Komeda Unknown 1967 w katowickiej sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Piotr Iwicki: Tytuł zdradza niemal wszystko, jednak słowo unknown – nieznany – intryguje.

Piotr Schmidt: Wszystko zaczęło się od odkrycia w Bibliotece Narodowej, którego dokonał Krzysztof Balkiewicz, prezes Stowarzyszenia Komedowskiego i dyrektor Love Polish Jazz Festival w Tomaszowie Mazowieckim. Było to sześć utworów Krzysztofa Komedy z projektu Moja słodka europejska ojczyzna z 1967 r. To ostatnie europejskie dzieło Komedy z utworami do tekstów wybitnych polskich poetów. Ukazało się w czasie, gdy przebywał on już w Hollywood i pracował nad muzyką do filmu Romana Polańskiego Dziecko Rosemary. Z korespondencji kompozytora z producentem Joachimem-Ernstem Berendtem wynikało, że powstało więcej utworów, niż znalazło się na płycie. Komeda poprosił Berendta, aby zamienił niektóre kompozycje. Ten odmówił, jego zdaniem, pewne wiersze bardziej podkreślały europejski charakter płyty. Komeda powiedział, że jest to jego najwybitniejsze dzieło. Wydawało się, że owe nieznane kompozycje przepadły.

CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki: chrześcijaństwo zawsze wysoko ceniło męstwo

2024-04-24 20:12

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Chrześcijaństwo zawsze wysoko ceniło męstwo i ze szczególnym szacunkiem odnosiło się do najwyższych jego postaci, czyli do bohaterstwa, heroizmu i męczeństwa za wiarę” - mówił abp Stanisław Gądecki podczas Mszy św. w kościele pw. św. Jerzego z okazji 25. rocznicy konsekracji poznańskiej świątyni.

W Eucharystii uczestniczyli m.in. gen. w stanie spoczynku Piotr Mąka, dowódca Oddziału Prewencji Policji insp. Jarosław Echaust, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Kinga Fechner-Wojciechowska i wicenaczelnik Paweł Mikołajczak oraz kompania honorowa Policji.

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję