Reklama

Kościół

Pierwszy Jasnogórski Konkurs Skrzypcowy

[ TEMATY ]

konkurs

sezon motocyklowy

Jolanta Kobojek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mają kilka lub kilkanaście lat. W niektórych przypadkach skrzypce, które trzymają w ręku wydają się być naprawdę ciężkie. Jednak już po pierwszych dźwiękach można być pewnym, że będzie jeszcze o nich głośno. I to prawdopodobnie nie tylko gdzieś w małym gronie, ale kto wie, może i na deskach światowych filharmonii?

Mowa o uczestnikach 1. Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego, który odbywał się 5 i 6 kwietnia w Częstochowie. W sumie do rywalizacji stanęło prawie 70 osób, m. in. z Radzynia Podlaskiego, Rudy Śląskiej, Kielc, Żyrardowa czy Poznania i Krakowa. Dwudniowe spotkanie zakończył koncert laureatów na Jasnej Górze. Natomiast wcześniejsze przesłuchania miały miejsce w siedzibie Jasnogórskiej Publicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I-go stopnia przy ul. Jana Pawła II. W skład Jury wchodzili wybitni skrzypkowie oraz pedagodzy: dr hab. prof. Beata Warykiewicz-Siwy – przewodnicząca Jury oraz dr Aleksandra Szwejkowska-Belica i dr hab. Jacek Ropski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jolanta Kobojek

O. Waldemar Pastusiak, kustosz Jasnej Góry gratulując wysokiego poziomu konkursu przypomniał , że częstochowskie Sanktuarium jest miejscem krzewienia kultury muzycznej i to nie tylko tej religijnej, ale także i świeckiej. „Wszędzie tam gdzie doceniany jest człowiek i jego talent, odkrywamy też piękno Stwórcy” – powiedział o. Pastusiak. A poziom wykonywanych utworów był naprawdę wysoki. Słuchacze, którzy uczestniczyli w koncercie laureatów, nie szczędzili braw dla młodych artystów. Niektóre kawałki nagrodzone były także owacjami na stojąco. „Poziom, jaki reprezentowali młodzi artyści, którzy w sumie dopiero od kilku lat uczą się gry na instrumencie, świadczy o tym, że wkładają w to duży wysyłek. Jest to naprawdę ciężka mrówcza praca oraz godziny ćwiczeń i to daje wspomniały efekt” – wyjaśnił Adam Beier, dyrektor i pomysłodawca 1. Jasnogórskiego Konkursu Skrzypcowego. Jolanta Sosińska, dyrektor szkoły, wyraziła natomiast nadzieję, że w przyszłości zasięg konkursu będzie już nie tylko ogólnopolski, ale międzynarodowy.

Reklama

Konkurs dedykowany była najmłodszym uczniom klas skrzypiec, pobierającym naukę w szkołach muzycznych. Przesłuchania odbywały się w dwóch grupach wiekowych: urodzeni po 31 grudnia 2008 r. i urodzeni po 31 grudnia 2005 r. Naczelną ideą wydarzenia był rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i zdobywanie estradowego doświadczenia oraz popularyzacja literatury wiolinistycznej. Konkurs był także przedsięwzięciem o charakterze dydaktycznym, okazją do wymiany doświadczeń pedagogicznych i uzupełniania wiedzy z zakresu metodyki nauczania.

Podczas konkursu dużym zaskoczeniem dla uczestników było to, że w pierwszym dniu spotkania mogli zagrać na skrzypcach Apel Jasnogórski. Towarzyszyła im przewodnicząca jury, Beata Warykiewicz-Siwy i chór Jasnogórskiej Szkoły Muzycznej. „Mnie osobiście urzekło zaangażowanie tych dzieci. Widziałem jak one patrzyły na obraz Matki Bożej i jakie towarzyszyło im przejęcie, gdy mogli zagrać na swoim instrumencie” – zdradził Rafał Jasiński, prezes Jasnogórskiej Szkoły Chóralnej.

Konkurs zorganizowało Stowarzyszenie Jasnogórska Szkoła Chóralna przy współudziale Jasnogórskiej Publicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I-go stopnia w Częstochowie. Patronat nad wydarzeniem objął o. Marian Waligóra, przeor Jasnej Góry i abp Wacław Depo, metropolita częstochowski.

Jasnogórska Publiczna Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I-go stopnia w Częstochowie powstała w marcu 2011 r. z inicjatywy stowarzyszenia Jasnogórska Szkoła Chóralna. Na mocy zgody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest szkołą publiczną, a to oznacza, że nauka jest bezpłatna. Placówka kształci dzieci w zakresie przedmiotów ogólnych szkoły podstawowej w klasach od I do VIII i jednocześnie szkoły muzycznej I stopnia (kl. I-VI) oraz I i II klasy szkoły muzycznej II stopnia (kl. VII-VIII).

Reklama

W ramach zajęć szkolnych prowadzony jest chór szkolny, zajęcia z emisji głosu, rytmiki, tańca ludowego, solfeża oraz zespołów instrumentalnych i wokalnych. Zajęcia muzyczne i nauka gry na instrumentach odbywa się w ramach codziennego pobytu dziecka w szkole. Uczniowie mają możliwość nauki gry na: fortepianie, skrzypcach, altówce, wiolonczeli, kontrabasie, gitarze, oboju,

trąbce, flecie poprzecznym, klarnecie i saksofonie. W planach jest także utworzenie klasy perkusji, puzonu i organów. Po ukończeniu szkoły uczeń może, po zdaniu odpowiedniego egzaminu, kontynuować kształcenie muzyczne w III klasie ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia. Może też po ukończeniu VI klasy przystąpić do egzaminu rekrutacyjnego do I klasy ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia. Absolwent może również kontynuować naukę w dowolnej ogólnokształcącej szkole średniej, a edukację muzyczną realizować w popołudniowej szkole muzycznej II stopnia. „Założenie jest takie, aby kształcić dzieci do szerokiego wyboru dalszej kariery zawodowej . Jednak już teraz widać, że duża część naszych uczniów planuje swoje życie związać z muzyką. Pozostali mając podstawy wykształcenia muzycznego może być przykładowo świetnymi prawnikami czy lekarzami , a grę na instrumencie traktować tylko hobbistycznie” – wyjaśnia Jolanta Sosińska.

2019-04-08 07:57

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

XIII Konkurs na Babę i Palmę Wielkanocną w Skarbimierzu

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Biskup Zaporoża: Wielki Piątek trwa u nas każdego dnia

2024-03-29 16:27

[ TEMATY ]

biskup

Ukraina

Wielki Piątek

Vatican News

Bp Jan Sobiło na linii frontu

Bp Jan Sobiło na linii frontu

„Pod krzyżem Jezusa modlę się za wszystkich okaleczonych żołnierzy i tych, którzy oddali swe życie za wolność Ukrainy” – mówi Radiu Watykańskiemu bp Jan Sobiło. Wyznaje, iż Zaporoże, gdzie posługuje, jest w ostatnich dniach masowo ostrzeliwane. „Wiemy, że ten Wielki Tydzień może być ostatnim w naszym życiu i od tego będzie zależeć cała wieczność, stąd staramy się zacieśniać relację z Jezusem, by być gotowym nawet na ewentualną śmierć” – mówi hierarcha, prosząc o usilną modlitwę za Ukrainę.


Podziel się cytatem

Bp Jan Sobiło: Tak, to już trzeci Wielki Piątek w czasie pełnoskalowej wojny. Z jednej strony przyzwyczailiśmy się do tego krzyża wojennego, a z drugiej jest on coraz bardziej bolesny. Tak jak rana, którą długo już nosisz, ale jednocześnie nie widzisz, że może się zagoić w najbliższym czasie. I sama świadomość tego, że ta wojna trwa i nie wiadomo jeszcze, jak długo potrwa, jest bardzo bolesna. Jednocześnie widzę, że ludzie przyzwyczaili się już do wystrzałów i do tego, że ktoś zginął, że przywożą rannych żołnierzy. Muszą po prostu żyć i wiedzą, iż nawet w czasie wojny trzeba funkcjonować, trzeba pójść po chleb, trzeba się pomodlić. Na początku wojny niektórzy mieli problem z modlitwą, a teraz widzę, że nauczyli się organizować sobie czas i miejsce dla modlitwy, bo odczuwają, iż bez niej tego długiego czasu wojennego nie da się przeżyć.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję