Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Maryja – Zwierciadło sprawiedliwości

Gdy nazywamy Maryję „Zwierciadłem sprawiedliwości”, chcemy podkreślić jej dwie charakterystyczne cechy, że jest czysta jak lustro oraz że odbija w sobie w wierny sposób sprawiedliwość.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 26/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

Maryja

Wikipedia

Obraz Zwierciadło sprawiedliwości

Obraz Zwierciadło sprawiedliwości

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeznaczeniem zwierciadła jest odwzorowanie znajdujących się przed nim osób czy przedmiotów. O jego wartości decyduje wierność ukazywanej podobizny, ale żeby mogło do tego dojść, zwierciadło musi być czyste, bez pęknięć, bez żadnych skaz, w przeciwnym razie odbicie będzie zniekształcone.

Pismo Święte rzadko wspomina o zwierciadle, ma ono jednak duże znaczenie w interpretacji biblijnej. Mądrość „Jest odblaskiem wieczystej światłości, zwierciadłem bez skazy działania Boga, obrazem Jego dobroci” (Mdr 7, 26). Zwierciadło symbolizuje całe dzieło stworzenia, które jest odbiciem Bożej Mądrości. Mądrość Boża ma swoje szczególne odbicie w Maryi Pannie, pełnej cnót jako najdoskonalszym stworzeniu. Liturgia kierując się tym wersetem z Księgi Mądrości nazwała Niepokalaną Matkę Zbawiciela „zwierciadłem bez skazy” (speculum sine macula).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Litanii Loretańskiej Najświętsza Maryja Panna jest nazwana „Zwierciadłem sprawiedliwości”. Należy pamiętać, że człowiek sprawiedliwy w języku biblijnym to ten, który postępuje zgodnie z wolą Bożą wyrażoną w Prawie. Maryja jest „Zwierciadłem sprawiedliwości” dlatego, że z najwyższym szacunkiem odnosiła się do przepisów Prawa Pańskiego. Prawo nakazywało, by matka po urodzeniu dziecka złożyła w świątyni ofiarę całopalenia i przebłagania (por. Kpł 12, 1). Prawo to związane było z grzechem pierworodnym. Mimo, że Maryja jako Niepokalanie Poczęta nie podlegała temu prawu, poddała mu się całkowicie. W Ewangelii św. Łukasza czytamy: „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego” (Łk 2, 22-24). Święty Bernard zwrócił uwagę, że przy tych narodzinach nie było cienia skazy, nie było też potrzeby żadnego oczyszczenia.

Reklama

Matkę Bożą nazywamy „Zwierciadłem sprawiedliwości” także dlatego, że Jej osoba jest odbiciem samej „sprawiedliwości”. Sprawiedliwość w Piśmie Świętym to przede wszystkim prawość charakteru, uczciwość wobec Boga i ludzi, doskonałość moralna. Upraszczając, możemy stwierdzić, że sprawiedliwość równa jest doskonałości, a ostatecznie – świętości.

W sztuce średniowiecznej zwierciadło było atrybutem Maryi Panny, symbolem jej dziewictwa, ponieważ w Dziewicy Maryi Bóg odbił swój własny obraz w osobie swojego Syna. Takie znaczenie ma lusterko, które na wielu obrazach trzyma w dłoni Maryja lub Dzieciątko Jezus. Prawdziwym odwiecznym osobowym zwierciadłem sprawiedliwości Ojca jest Syn Boży: „On jest obrazem Boga Niewidzialnego” (Kol 1, 15); „jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty” (Hbr 1, 3). Pismo Święte mówi, że Chrystus jest „Słońcem sprawiedliwości” (por. Ml 3, 20). Błogosławiony Henryk Suzo (ok. 1295-1362 r.) tak zwracał się do Maryi: „Bądź pozdrowione zwierciadło blasku wiecznego Słońca”!

Litanijne wezwanie „Zwierciadło sprawiedliwości” oparte jest zapewne o myśl św. Pawła, który twierdził, że: „Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno; wtedy zaś [zobaczymy] twarzą w twarz” (1 Kor 13, 12). Zwierciadła znane w czasach Apostoła nie dawały wyraźnego odbicia. Do I wieku po Chrystusie sporządzano lustra ręcznie, a szklane dopiero od końca XII wieku. Święty Paweł mówił nie tyle o gorszej jakości obrazu w lustrze, lecz o tym, że to, co się w nim pojawiało, jest tylko odbiciem rzeczywistości. Niewidzialnego Boga oglądamy tu na ziemi „jakby w zwierciadle”, dopiero w niebie ujrzymy Go twarzą w twarz.

2021-06-22 14:25

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najświętsza Maryja Panna z Guadalupe

[ TEMATY ]

Maryja

wspomnienie

Graziako/Niedziela

Aztecy zaczęli się tam osiedlać w roku 1325. Tenochtitlan (obecnie miasto Mexico) było wyspą na jeziorze Texcoco. W listopadzie 1519 r. wraz ze swoim wojskiem zdobył je Hiszpan Hernan Cortes.

Musiał jednak toczyć boje aż do 13 sierpnia 1521 r., nim zwyciężył ostatniego króla Azteków - Guatemoca. Azteccy mieszkańcy byli przerażeni tą klęską i zachłannością Hiszpanów. Między tymi dwoma narodami istniały olbrzymie różnice w kulturze, mowie, religii i zwyczajach. Trudno było znaleźć wspólny język. Zwycięzcy siłą zmuszali Azteków do przyjęcia wiary katolickiej. Byli jednak również i tacy misjonarze, którzy próbowali wprowadzić nową religię w sposób pokojowy i przy pomocy dialogu. 10 lat po hiszpańskim podboju miały miejsce objawienia Matki Bożej w Guadelupe. Przytaczamy tekst tubylca Nicana Mopohuna, przypisany Antoniemu Valeriane, jako najbardziej wiarygodny i dokładny oraz posiadający historyczną wartość.

CZYTAJ DALEJ

W siedzibie MEN przedstawiono szokujący ranking szkół przyjaznych osobom LGBTQ+

2024-04-24 13:58

[ TEMATY ]

LGBT

PAP/Rafał Guz

„Bednarska" - I społeczne liceum ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie zostało najwyżej ocenione w najnowszym rankingu szkół przyjaznych osobom LGBTQ+. Ranking przedstawiła Fundacja "GrowSpace" w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Ranking w gmachu MEN został zaprezentowany po raz pierwszy.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję