Reklama

Niedziela Wrocławska

Ewangelizacja na Facebooku w archidiecezji wrocławskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesny rozwój cywilizacji uwarunkowany jest gwałtownymi przemianami dokonującymi się za pośrednictwem nowoczesnych technologii informacyjnych. Ostatnia dekada to dynamiczny rozwój mediów społecznościowych. Dziś, zwłaszcza młodym ludziom, ciężko jest wyobrazić sobie świat bez wirtualnej rzeczywistości. Prawie każdy z nas posiada konto na Facebooku. Dlaczego serwis ten cieszy się taką popularnością? Ponieważ odpowiada na potrzeby użytkowników. Szybki kontakt, możliwość prowadzenia dyskusji i utrzymywanie relacji ze znajomymi, to nie tylko potrzeba młodych ludzi. Niezależnie od wieku doceniamy wygodę tego rozwiązania. Duchowni archidiecezji wrocławskiej zdają sobie sprawę z tego, że każda droga prowadząca do wiernych jest dobra. W związku z powyższym także wrocławski Kościół włącza się w facebookową społeczność. To przez ten portal najlepiej dociera do młodych. Na Facebooku powstaje coraz więcej kont wrocławskich grup modlitewnych, wspólnot oraz parafii archidiecezji i jej proboszczów. Dziś są ich setki. Istnieje także profil Archidiecezji Wrocławskiej, który obserwuje blisko 2,5 tys. osób. Co ciekawe, największą popularnością wśród facebookowych ewangelizujących profili cieszy się strona Radia Rodzina, którą polubiło 6100 użytkowników portalu.

Parafie na Facebooku

Na moim facebookowym koncie polubiłam większość profili parafii przynależącej do archidiecezji wrocławskiej. Nie ukrywam, że jako dziennikarz mediów katolickich znacznie ułatwia mi to pracę. Dzięki parafialnym profilom mam dostęp do informacji o tym, co wydarzyło i wydarzy się na ich terenie. Ułatwiają mi one także komunikację z duszpasterzami parafii i osobami angażującymi się w życie Kościoła. Tak jest m.in. z profilem wspólnoty św. Anny w Miliczu. Konto powstało zaledwie pół rok temu, ale dzięki zaangażowaniu jego administratora, Mateusza Kurczakowskiego (który pełni także funkcję ceremoniarza parafii) strona tętni życiem. – Założyłem stronę dla poprawienia komunikacji między parafią a jej parafianami i zauważyłem, że przynosi ona pożądane efekty – mówi Mateusz Kurczakowski. – Na profilu raz w tygodniu zamieszczam rozmyślanie słowa Bożego, oraz ogłoszenia i intencje mszalne na dany tydzień. Są również informacje o pielgrzymkach, programie rekolekcji, Spowiedzi św. czy wizyty duszpasterskiej na terenie parafii – dodaje. Profil parafii pw. św. Anny w Miliczu obserwuje 240 użytkowników.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ewangelizacja to przede wszystkim spotkanie, rozmowa, dialog, dzielenie się osobistym doświadczeniem wiary, które osiąga swój szczyt w świadectwie. Podobnie istotą komunikacji w mediach społecznościowych jest nie tylko wymiana informacji, ale przede wszystkim chodzi w niej o współuczestnictwo, współudział. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę ks. Waldemar Cwynar, proboszcz parafii św. Andrzeja Apostoła w Kucharzowicach, który czynnie prowadzi stronę wspólnoty na Facebooku. Kapłan bardzo chętnie korzysta z nowych narzędzi komunikacji, używa mobilnej aplikacji „modlitwa w drodze” i stara się szukać nowym form dotarcia do wiernych. Parafianie doceniają starania swojego proboszcza, co widać po recenzjach, jakie wystawiają na facebookowym profilu. Stronę obserwuje blisko 400 użytkowników, co jest fenomenem w liczącej zaledwie 760 wiernych parafii.

Niektóre parafie mają kilku administratorów, jak np. ta Najświętszego Serca Pana Jezusa w Obornikach Śląskich. – Każda ze wspólnot naszej parafii ma możliwość dodawania informacji o swoich działaniach na naszym profilu, stąd kilku administratorów – zaznacza Agnieszka Wrzesińska. Jak dodaje Izabela Staworzyńska, ważnym elementem, który od niedawna pojawił się na profilu parafii jest zamieszczanie tekstu niedzielnej ewangelii z rozważaniem. – Jest to sposób, by zbliżyć ludzi do Boga i zachęcić do codziennej lektury Pisma Świętego, które jest żywym słowem i pokarmem dla duszy – puentuje.

Reklama

***

Cybermisjonarz

„Świat cyfrowy nie jest światem paralelnym ani czysto wirtualnym, lecz dla wielu ludzi, zwłaszcza najmłodszych, stanowi część codziennej rzeczywistości”. (Benedykt XVI)

Benedykt XVI w którymś ze swoich przekazów nazwał Internet „Dziewiątym Kontynentem”, podkreślając, że skoro ludzie komunikują się w tej przestrzeni, trzeba na niego posłać misjonarzy, którzy mówią o orędziu Chrystusa. Na cyberkontynencie zaczęło działać ich wielu – w tym ks. Piotr Wiśniowski, proboszcz parafii Wniebowzięcia NMP w Stobrawie. Nie bez powodu nazywa siebie „cybermisjonarzem”. Poza pracą duszpasterską na terenie parafii ks. Piotr pełni także funkcję asystenta kościelnego kilku organizacji związanych z ewangelizacją w mediach, tweetuje, posiada własny kanał YouTube, prowadzi blog i rozmawia na Skype z osobami z różnych stron świata o wierze i problemach egzystencjalnych. Ewangelizuje także na Facebooku. Jego profil – który prowadzi w języku angielskim – obserwuje blisko 150 tys. użytkowników. Jest administratorem także innych profili na Facebooku.

Poznawszy jednego z katolików z USA, postanowili wspólnie założyć chat, na którym ludzie będą mogli się modlić. Tak powstał „Our rosary hour”, na którym ludzie z różnych stron świata modlą się w każdy piątek o godz. 15 na różańcu we wszystkich wpisanych na profilu intencjach. „Our rosary hour” obserwuje już 65 tys. użytkowników Facebooka, a co tydzień na profilu modli się blisko 2 tys. osób!

Anna Buchar

***

Abp Józef Kupny na Twitterze

Metropolita Wrocławski dołączył do Twittera na początku Wielkiego Postu 2014 r. Od tego cza- su opublikował blisko 2 tys. wpisów. Po 3 latach obecności na portalu społecznościowym liczba regularnie czytających 140-znakowe komentarze do Ewangelii przekroczyła 4 tys.

Reklama

***

Spotkanie Młodych na Ślęży!

WGórę Serca 2017! Spotkanie młodzieży archidiecezji wrocławskiej odbędzie się już 9 września 2017 r. na szczycie Ślęży. W zeszłym roku wzięło w nim udział ponad 1500 młodych pielgrzymów, którzy chcieli kontynuować wspólne wielbienie Boga z Dni w Diecezjach oraz z Krakowa. Większość z nich o spotkaniu dowiedziała się dzięki mediom społecznościowym. Dziś to podstawowy kanał komunikacji z młodymi ludźmi. Podobnie jest w tym roku. Wydarzenie na Facebooku obsługuje profil Ślęża – góra Tabor młodych, który śledzi kilkaset osób. Strona jest na bieżąco aktualizowana, dodawane są kolejne wpisy zachęcające do wzięcia udziału w spotkaniu, podawane są też użyteczne informacje, które mogą przydać jego potencjalnym uczestnikom. Zapisy na wrześniowe Spotkanie Młodych również odbywają się drogą internetową poprzez specjalny formularz, który został podlinkowany na profilu. Czyli wszystko znajduje się w jednym miejscu. Organizatorzy Spotkania Młodych są obecni także na YouTube. Wykorzystując popularność, jaką w sieci zdobyła pielgrzymkowa wersja Despacito, s. Janina Kaczmarzyk i ks. Jakub Bartczak nagrali – wprost ze szczytu – specjalne zaproszenie. Choć jego popularność nie jest tak duża jak pielgrzymkowego przeboju, to co szczególne cieszy to fakt, że profile Spotkania są promowane przez dziesiątki innych katolickich profili w mediach społecznościowych i na www. To znacznie zwiększa zasięg podawanych w nim informacji i pokazuje też, że katolicy w sieci są razem.

Krzysztof Kunert

2017-09-06 12:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łączy nas Jezus

Niedziela wrocławska 46/2020, str. I

[ TEMATY ]

telewizja

ewangelizacja

telewizja

Grzegorz Kryszczuk

Ks. Piotr Wiśniowski prezentuje książkę o Matce angelice, założycielce eWTn

Ks. Piotr Wiśniowski prezentuje książkę o Matce angelice, założycielce eWTn

Od dwóch lat nadają swój program po polsku. Dokładnie 19 października 2018 r. wystartowała polska wersja EWTN – Sieć Telewizyjna Wiekuistego Słowa.

Święty Maksymilian Maria Kolbe wprost mówił, że możemy budować najpiękniejsze kościoły, ale jeśli nie będziemy mieli swoich mediów, to te świątynie będą kiedyś puste. I czytając te słowa, cieszy fakt, że do rodziny mediów katolickich w Polsce dołączyła polska redakcja telewizji EWTN. Jest to światowy potentat, ponieważ stacje zrzeszone w tę sieć docierają do 150 krajów i ponad 300 milionów gospodarstw domowych na świecie. Za polską edycję odpowiada Fundacja Vide et Crede im. św. Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Bp Przybylski: troska o powołania w Kościele nie jest rekrutacją kandydatów

2024-04-16 14:17

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Episkopat News

Troska o powołania w Kościele katolickim nie jest próbą rekrutacji kandydatów do pustoszejących seminariów i nowicjatów, ale pomocą człowiekowi w odkryciu jego miejsca w świecie – powiedział delegat KEP ds. powołań bp Andrzej Przybylski.

W IV niedzielę wielkanocną, nazywaną niedzielą Dobrego Pasterza, 21 kwietnia w Kościele katolickim obchodzony będzie 61. Światowy Dzień Modlitw o Powołania. W Polsce rozpoczyna on tydzień modlitw o powołania do szczególnej służby w Kościele. W tym roku pod hasłem "Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie mój Syn".

CZYTAJ DALEJ

Bp Przybylski: troska o powołania w Kościele nie jest rekrutacją kandydatów

2024-04-16 14:17

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Episkopat News

Troska o powołania w Kościele katolickim nie jest próbą rekrutacji kandydatów do pustoszejących seminariów i nowicjatów, ale pomocą człowiekowi w odkryciu jego miejsca w świecie – powiedział delegat KEP ds. powołań bp Andrzej Przybylski.

W IV niedzielę wielkanocną, nazywaną niedzielą Dobrego Pasterza, 21 kwietnia w Kościele katolickim obchodzony będzie 61. Światowy Dzień Modlitw o Powołania. W Polsce rozpoczyna on tydzień modlitw o powołania do szczególnej służby w Kościele. W tym roku pod hasłem "Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie mój Syn".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję