Reklama

Niedziela Wrocławska

Wrocław na szlaku miłosierdzia

Niedziela wrocławska 14/2013, str. 5

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Wrocław

Michał Grychowski

Autoportret Adolfa Hyły, ok. 1960 r., klasztor ZMBM w Krakowie-Łagiewnikach

Autoportret Adolfa Hyły, ok. 1960 r., klasztor ZMBM w Krakowie-Łagiewnikach

Niewiele osób wie, że Wrocław może poszczycić się mianem Miasta Miłosierdzia. Tutaj bowiem od ponad pół wieku znajduje się oryginał obrazu „Jezu ufam Tobie” pędzla Adolfa Hyły, autora cudownego obrazu z sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. Jest też we Wrocławiu Zgromadzenie Sióstr od św. Faustyny, które od lat kultywuje nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego w łączności z łagiewnickim centrum.

Miłosierdzie i świat

Kult Miłosierdzia Bożego, zapoczątkowany przez św. Faustynę, skupia się wokół obrazu Jezusa Miłosiernego i grobu Świętej w kaplicy Sióstr Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia w Łagiewnikach. Stąd, według słów s. Faustyny, ma wyjść iskra, która przygotuje świat na ostateczne przyjście Chrystusa. O uznanie kultu przez Stolicę Apostolską zabiegał przez wiele lat kard. Karol Wojtyła. Jako Papież kanonizował s. Faustynę, konsekrował łagiewnickie sanktuarium, zawierzając świat Bożemu Miłosierdziu (2002). Podczas tej uroczystości przywołał wspomnienie z lat okupacji, kiedy jako człowiek w drewniakach w drodze do pracy wymadlał swoje kapłaństwo u stóp łagiewnickiego ołtarza. Dzisiaj przed tym ołtarzem klęka rocznie prawie dwa miliony pielgrzymów. Trudno jest znaleźć kościół bez kopii wizerunku Jezusa Miłosiernego, a obrazki „Jezu ufam Tobie” w milionowych reprodukcjach stanowią impuls do osobistej modlitwy. Orędzie podjął papież Franciszek w drugim dniu pontyfikatu: Miłosierdzie jest piękne! Musimy dobrze zrozumieć to Boże Miłosierdzie... Bóg nigdy nie przestaje nam przebaczać. Świat przyjął te słowa z radością i nadzieją.

Malarze Miłosierdzia i trzy obrazy

Pierwszy obraz Jezusa Miłosiernego powstał w Wilnie w pracowni Eugeniusza Kazimirowskiego według wskazówek s. Faustyny i dzięki staraniom ks. Michała Sopoćko (1934). Po wojnie obraz znalazł się za wschodnią granicą Polski. Na terenie kraju kult Miłosierdzia rozwijał się w Łagiewnikach, miejscu ostatnich lat życia s. Faustyny. Jej posłannictwo kontynuował o. Józef Andrasz SJ, spowiednik świętej oraz m. Irena Krzyżanowska, przełożona s. Faustyny. O niej święta pisała: Matka Irena ma dziwnie dużo światła Bożego. Najwięcej się za nią modlę, bo ona najwięcej trudów podjęła w tym dziele miłosierdzia Bożego. Do wypełnienia misji brakowało obrazu „Jezu ufam Tobie”, który sam Chrystus nazwał naczyniem ufności zapewniając, że dusza, która go czci, nie zginie. Kiedy więc w 1942 r. mieszkaniec Łagiewnik, Adolf Hyła, malarz ze szkoły Jacka Malczewskiego, wyraził chęć wykonania obrazu wotywnego do kaplicy sióstr, m. Irena za radą o. Andrasza zleciła artyście namalowanie obrazu Jezusa Miłosiernego. Obraz powstał na przełomie 1942/1943 r. w niewielkiej pracowni Hyły, mieszczącej zaledwie łóżko i sztalugę. Mając do dyspozycji odpisy „Dzienniczka” i kopię wileńskiego płótna, malarz stworzył własną wersję obrazu „Jezu ufam Tobie”. Obraz wileński przedstawia Jezusa na ciemnym tle, ze spojrzeniem skierowanym ku ziemi, jakby z krzyża. Na obrazie Hyły czarne tło zastępuje łagiewnicki pejzaż, a wzrok Pana skierowany jest na wprost, jakby ku światu. Obraz, poświęcony przez o. Andrasza 7 marca 1943 r., nie mieścił się jednak w ołtarzowej wnęce, dlatego siostry zleciły artyście namalowanie duplikatu dopasowanego do retabulum. Poświęcenie drugiego obrazu nastąpiło 16 kwietnia 1944 r., w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, dzisiaj Święto Miłosierdzia Bożego. Obraz natychmiast zasłynął łaskami. W 1954 r. na prośbę ks. Sopoćko artysta zamalował krajobraz ciemnym tłem. Oryginalna koncepcja z pejzażem zachowała się w pierwszym obrazie Hyły.

Enklawa Miłosierdzia Bożego nad Odrą

W 1946 r. m. Irena Krzyżanowska została przełożoną nowego domu Zgromadzenia we Wrocławiu. Jako zaczyn kultu Bożego Miłosierdzia na Ziemiach Odzyskanych przywiozła ze sobą pierwszy obraz Adolfa Hyły. Siedzibą stał się klasztor niemieckich sióstr Dobrego Pasterza, które przed wojną prowadziły dom dla dziewcząt moralnie zagrożonych. Polskie siostry podjęły dzieło, udzielając pomocy setkom dzieci i samotnym matkom. Obecnie prowadzą Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy oraz zespół szkół i gimnazjum. Wrocławska kaplica sióstr z obrazem „Jezu ufam Tobie” jest cichą enklawą adoracji Jezusa Miłosiernego. Tutaj wrocławianie uczyli się czcić Boże Miłosierdzie w czasie, gdy „Dzienniczek „nie był dostępny (I wyd. 1981). W szerzeniu kultu znaczący udział miał kard. Henryk Gulbinowicz, przyjaciel ks. Sopoćko, znający orędzie s. Faustyny z czasów wileńskich i białostockich. Przewodnicząc liturgii w kaplicy sióstr, Ksiądz Kardynał nadał nabożeństwu stosowną rangę. Przed obrazem modlili się również księża Józef Pazdur, Ignacy Dec, Adam Bałabuch - dzisiaj biskupi. Obecnie posługę liturgiczną sprawują księża salezjanie, z którymi Zgromadzenie dzieli obiekty klasztorne przy parafii Najświętszego Serca Jezusowego. Tutaj codziennie odprawiana jest Godzina Miłosierdzia i Koronka do Miłosierdzia Bożego, a 22. dnia miesiąca Msza św. ku czci Miłosierdzia. Wrocławianie, którzy nie mają możliwości udać się do Łagiewnik, mogą odnaleźć Jezusa Miłosiernego w samym centrum swojego miasta.

2013-04-05 14:30

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oddawanie organów to miłość…

[ TEMATY ]

Wrocław

transplantologia

mat. promocyjne fundacji "ORGANiści"

Rowerzyści wyruszyli dziś (29 maja) spod Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego przy ul. Kamieńskiego we Wrocławiu. Wspierał ich prof. Wojciech Witkiewicz, chirurg transplantolog. Przejadą przez Legnicę, Krosno Odrzańskie, Kostrzyn nad Odrą i Gryfino. Wjazd na metę zaplanowano 3 czerwca w Szczecinie.

Rowerzyści przejadą przez Polskę po raz piąty, promując ideę transplantacji i świadomego dawstwa narządów i tkanek. W czasie trasy uczestnicy rajdu rozdają ulotki tematyczne i oświadczenia woli, uświadamiając i zachęcając do podejmowania rozmów w gronie rodziny i przyjaciół o tym, jak wielkim darem jest przekazanie organów potrzebującym

CZYTAJ DALEJ

Wieczór mlekiem i miodem płynący w Oławie

2022-11-30 15:30

Julia Pawelec

Wieniec adwentowy w oławskiej parafii

Wieniec adwentowy w oławskiej parafii

W I Niedzielę Adwentu w parafii pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Oławie odbyło się Uwielbienie wprowadzające w radosny nastrój oczekiwania na przyjście Pana.

Po Mszy Świętej nastąpiło nabożeństwo adwentowe, które rozpoczęło się poświęceniem wieńca adwentowego. Następnie odczytano czytania ze Starego Testamentu, a w dalszej kolejności Ewangelię opisującą scenę Zwiastowania (Łk 1, 26-38). Konferencję wygłosił ks. Adam Bilski, zwracając uwagę na to, z jak wielką wiarą i zaufaniem Maryja przyjęła wolę Pana Boga o zostaniu matką Zbawiciela. Odpowiedziała na to wezwanie mimo obaw, czy w tak młodym wieku podoła wychowaniu dziecka - w dodatku Syna Bożego. Nie rozumiała wiele, z pokorą przyjęła jednak każdy element Bożego planu. Kapłan zauważył, że Maryja nie zwątpiła także wtedy, gdy jej Syn, "któremu panowaniu nie będzie końca”, narodził się w bardzo ubogich warunkach, ponieważ nie znaleziono żadnego innego miejsca, w którym mógłby przyjść na świat.- Po ludzku mogłoby to zachwiać wiarę. Jednak nie w przypadku Maryi. Ona ufała zawsze - podkreślał.

CZYTAJ DALEJ

Korea Południowa: piłkarz w Katarze pokazał tatuaż, mówiący o zwycięstwie chrześcijaństwa nad pogaństwem

2022-12-01 09:22

PAP/EPA/Noushad Thekkayil

Reprezentant Korei Południowej Kim Min Jae po jednym ze spotkań swej drużyny w ramach trwających obecnie w Katarze Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej ściągnął z siebie koszulkę, pokazując wytatuowany na plecach obraz „Triumf chrześcijaństwa nad pogaństwem”. Jest to reprodukcja ryciny pod tym samym tytułem, wykonanej przez słynnego malarza i rytownika francuskiego Gustave'a Dorégo (1832-83).

Duży tatuaż, zajmujący ponad połowę powierzchni pleców oraz prawe i lewe ramię Koreańczyka, otwarcie przyznającego się do swej wiary, odtwarza szczegółowo dzieło francuskiego twórcy, który sporządził ponad 200 obrazów o tematyce biblijnej. Centralną postacią na tym wizerunku jest Chrystus z krzyżem, stojący na tle tarczy słonecznej, pod nim św. Michał Archanioł a u ich stóp artysta umieścił liczne bóstwa i postaci mitologiczne, głównie greckie, m.in. Zeusa, Dionizosa, Orfeusza, Heliosa, Afrodytę, Hermesa, świętego byka, ale też kilka bogów egipskich i szatana, uciekającego ze swego miejsca z porzuconą koroną.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję