Reklama

Wiara

Ten koncert dotyka polskie serce

„To nie są wiersze, poematy/ I polonezy karmazynów:/ To biblia, w której polskie światy/Z ojców przenoszą się na synów (...)” – te słowa z wiersza Kazimierza Wierzyńskiego „Biblia polska” stały się inspiracją projektu o tym samym tytule, w ramach którego już 9 października br. w Nowym Targu zostanie zaprezentowany patriotyczny koncert

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chcemy przypomnieć i przywołać treści, które tworzą nasz kod kulturowy, są fundamentem niepodległościowych dążeń Polaków, od zaborów aż do odzyskania niepodległości, a które swoimi korzeniami sięgają początków polskiej państwowości, nierozerwalnie związanej z chrześcijaństwem – wyjaśnia koordynator projektu Andrzej Dubiel ze stowarzyszenia Muza Dei. Przypomina, że na takich fundamentach wyrosły wielkie postaci naszej współczesności, m.in. św. Jan Paweł II, Prymas Tysiąclecia kard. Stefan Wyszyński, sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki czy bł. ks. Jerzy Popiełuszko.

Słowo

W koncercie zostaną wykorzystane fragmenty dzieł m.in.: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasin´skiego, Cypriana Kamila Norwida, Kazimierza Wierzyn´skiego, Zbigniewa Herberta czy Karola Wojtyły. Autor scenariusza i reżyser koncertu Dariusz Kowalski (związany od lat z festiwalem Strefa Chwały) przyznaje, że przeczytany przed laty wiersz „Biblia polska” głęboko zapadł mu w pamięć. I dodaje: – Mam świadomość, że słowo poetyckie ma moc. A szczególnie poezja naszych wieszczów. To byli prorocy! Poza tym jest to poezja piękna pod względem zarówno formy, jak i treści – porusza wszystko, co jest istotą polskiego serca. Prawdziwa Biblia narodu, który długie lata pielgrzymował do wolnej Ojczyzny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W projekcie, dofinansowanym z programu „Niepodległa”, wystąpią m.in.: Dominika Figurska, Agnieszka Cudzich, Agnieszka Musiał, Paweł Królikowski, Full Power Spirit, chór Strefy Chwały. – Zależało nam na stworzeniu widowiska, w którym znani i lubiani aktorzy przywołają twórczość polskich poetów, a wszystko to będzie wzmocnione muzyką, pod kierownictwem Marcina Pospieszalskiego, oraz scenografią multimedialną – informuje Andrzej Dubiel i zapewnia: – To nietuzinkowe wydarzenie. Jedyne w swoim rodzaju widowisko! Dariusz Kowalski dodaje: – Będziemy świętować niepodległość. Przywoływać wartości, które nas ukształtowały i ocaliły: patriotyzm, odwagę, honor, wiarę... Odwołując się do „Przesłania Pana Cogito”, w którym Herbert napisał: „powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem”, reżyser wyjaśnia, że wartości, które budują naszą wspólnotę, trzeba przypominać. – A czasem uczyć ich na nowo – przekonuje.

Reklama

Spojrzenie i refleksja

Gdy przywoławszy popularne stwierdzenia, że muzyka łagodzi obyczaje, ale też motywuje do walki, do aktywności, dopytuję, który z tych celów jest uznawany przez twórców koncertu za priorytetowy, Dariusz Kowalski stwierdza: – Pokolenia, które zapłaciły najwyższą cenę za Polskę, łączyły w sobie łagodność obyczajów z duchem walki. To byli ludzie dobrze, po chrześcijańsku wychowani, praktykujący miłość bliźniego na co dzień. Autor i reżyser przywołuje Sergiusza Piaseckiego, który w jednej ze swych książek opisuje instrukcję dla agentów sowieckiego wywiadu wysyłanych do Polski, w której pouczono, że jeśli w domu, do którego wejdą, wisi krzyż, to nic im tam nie grozi, ale jeśli krzyża nie ma, to trzeba uważać. Kowalski podkreśla: – To byli ludzie, którzy łączyli najlepsze obyczaje – a więc życzliwość, łagodność, szacunek dla drugiego człowieka – z przeświadczeniem, że są wartości, których trzeba bronić za wszelką cenę, nawet za cenę życia. A odnosząc się do koncertu zapowiada: – Chcemy przypomnieć, jaką cenę za wolność płacili nasi przodkowie. Że to zobowiązuje. To jest spojrzenie na przeszłość, z jednoczesną refleksją na temat teraźniejszości, która również ma swoje wyzwania; trudno i pięknie jest umierać za Ojczyznę, ale czasem równie trudno jest pięknie dla niej żyć...

Naszyjnik z pereł

Moi rozmówcy zapewniają, że koncert zainteresuje odbiorcę w każdym wieku. – Myślę, że z prezentowanymi treściami mogą się utożsamiać osoby w różnym wieku. Mamy przecież wspólny kod kulturowy – przekonuje Dariusz Kowalski. A Andrzej Dubiel potwierdza, że projekt jest kierowany do wszystkich grup, ale ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży. I dodaje: – Spodziewamy się pełnej sali koncertowej w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowym Targu. Podjęliśmy współpracę z nowotarskimi szkołami i już wiemy, że na widowisko przyjdzie młodzież. Równocześnie koordynator projektu informuje, że bezpośrednia transmisja w Internecie pozwoli je obejrzeć i przeżyć nieograniczonej liczbie osób z różnych stron nie tylko Polski.

Koordynator projektu przekonuje, że warto się zainteresować treściami, które niesie koncert, a jego reżyser porównuje prezentowane utwory do ukrytych w szufladzie pereł, wyciąganych od święta, którym prawdziwy blask nadają dopiero padające na nie światło i nasze spojrzenie. I zapowiada: – Ten koncert dotyka polskie serce. Zaprezentujemy naszyjnik z prawdziwych pereł!

2018-10-03 08:01

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sakralne oblicze Mistrza Amadeusza

Niedziela Ogólnopolska 25/2018, str. 28-29

[ TEMATY ]

muzyka

Wolfgang Amadeusz Mozart jest uznawany za muzycznego geniusza

„Wolfgang Amadeus Mozart”, Barbara Krafft, portret pośmiertny, 1819 r.

„Wolfgang Amadeus Mozart”, Barbara Krafft, portret pośmiertny, 1819 r.

Bez wątpienia był bon vivantem, człowiekiem, który nie stronił od rozrywkowej strony życia. Jednak pojmowanie Wolfganga Amadeusza Mozarta wyłącznie jako muzycznego geniusza, który spędzał czas na hulankach, jest stereotypem mocno podbudowanym wizerunkiem kompozytora wytworzonym na potrzeby hollywoodzkiej produkcji „Amadeusz”. Jak to często bywa, prawda leży gdzie indziej, albo – jak mawia klasyk – tam, gdzie leży. Mozart jako jeden z trzech geniuszy w pojęciu globalnym, kompozytor stawiany w jednym rzędzie z Janem Sebastianem Bachem i Fryderykiem Chopinem, genialnie obracał się w obrębie muzyki sakralnej. W ramach tegorocznej edycji Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie cztery koncerty będą poświęcone właśnie dziełom, które salzburski Mistrz tworzył w silnym związku z liturgią. Już 21 czerwca br. w bazylice archikatedralnej w Warszawie zabrzmią dwie pozycje znajdujące się od lat w koronnym repertuarze Warszawskiej Opery Kameralnej. Choć oba te dzieła muzyki oratoryjnej w dorobku Wolfganga Amadeusza Mozarta nie ustępują pięknem jego „Requiem” i Mszy c-moll, to jednak nieczęsto goszczą na koncertowych afiszach. Wydawać by się mogło, że Msza „Koronacyjna” nie kryje przed nami tajemnic. Jednak na podstawie ostatnich badań dowiadujemy się, ze została skomponowana na użytek salzburskiej katedry, przypuszczalnie z okazji świąt Wielkiej Nocy, a nie – jak wcześniej sądzono - z okazji koronacji cudownego obrazu Matki Bożej w Maria Plain niedaleko Salzburga. Wykonano ją prawdopodobnie również w trakcie uroczystości koronacyjnych cesarza Leopolda II na króla Czech (6 września 1791 r. w Pradze). Drugim dziełem, które zabrzmi tego samego wieczoru, są Mozartowskie Nieszpory, czyli „Vesperae solennes de confessore”, które na tle całej muzyki sakralnej Mozarta są dziełem bardziej skondensowanym i zwartym, acz nieczęsto wykonywanym. Tym samym warto wsłuchać się w ich frazy, Nieszpory bowiem, skomponowane na potrzeby kalendarza liturgicznego katedry w Salzburgu (1780), kryją prawdziwą perłę – jedną z najpiękniejszych arii sopranowych w całej muzyce Mozarta (nie tylko sakralnej). Mowa o „Laudate Dominum”, w którym po przejmujących frazach solowych na pierwszy plan wychodzi chór. Zdradzę, że to jedno z moich ulubionych Mozartowskich dzieł, a wspomniana aria to perełka w jego spuściźnie. I jeszcze ciekawostka. Rękopis Mszy „Koronacyjnej” znajduje się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki: kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i zamienić na inny

2024-05-21 14:42

[ TEMATY ]

kapłaństwo

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich / Niedziela

„Niech nad waszą kapłańską służbą pośród Polonii i nie tylko czuwają słudzy Boży kard. August Hlond i ks. Ignacy Posadzy. Traktujcie poważnie wasze kapłaństwo, bo kapłaństwo to nie jest fach, który można rzucić i w każdej chwili zamienić na inny. Kapłaństwo jest wieczne” - mówił abp Stanisław Gądecki. Metropolita poznański przewodniczył w poznańskiej katedrze uroczystej Mszy św., połączonej z udzieleniem święceń diakonatu czterem alumnom i święceń prezbiteratu trzem diakonom Towarzystwa Chrystusowego.

W Eucharystii uczestniczyli generał księży chrystusowców ks. Krzysztof Olejnik TChr, prowincjałowie z Australii, Brazylii, USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji, krajów, gdzie posługują chrystusowcy, rektor ks. dr Jan Hadalski i wychowawcy seminaryjni, siostry misjonarki, kapłani diecezjalni i zakonni oraz rodzice, krewni i przyjaciele alumnów.

CZYTAJ DALEJ

Katedra gnieźnieńska: konserwacja i renowacja konfesji św. Wojciecha

2024-05-22 18:49

[ TEMATY ]

relikwie

św. Wojciech

Artur Stelmasiak

W katedrze gnieźnieńskiej rozpoczęły się prace związane z konserwacją i restauracją jednego z najcenniejszych zabytków - konfesji św. Wojciecha, relikwiarza oraz klęczących postaci podtrzymujących relikwiarz. Publikujemy komunikat Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie.

W katedrze gnieźnieńskiej rozpoczęły się prace związane z konserwacją i restauracją jednego z najcenniejszych zabytków - konfesji św. Wojciecha, relikwiarza oraz klęczących postaci podtrzymujących relikwiarz. Projekt zostanie zrealizowany dzięki środkom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i wkładowi własnemu archidiecezji. Przewiduje się, że prace potrwają do końca października br. Nie przeszkodzą one w sprawowaniu liturgii i zwiedzaniu Bazyliki Prymasowskiej. Konserwacja i restauracja konfesji i relikwiarza św. Wojciecha wpisuje się w przygotowania do ważnych przyszłorocznych wydarzeń: Roku Świętego 2025, 1000. rocznicy pierwszych koronacji królewskich w katedrze gnieźnieńskiej, 1025. rocznicy powstania metropolii gnieźnieńskiej. W czasie prowadzonych prac pielgrzymi przybywający do grobu Patrona Polski będą mogli modlić się również przy jego relikwiach. W kaplicy św. Stanisława, w nawie południowej archikatedry, został wystawiony relikwiarz św. Wojciecha - trumienka, która współcześnie m.in. używana jest w procesjach w czasie uroczystości świętowojciechowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję